Pagina's

zaterdag 4 februari 2023

Energieverbruik januari + voorlopig laatste energiebesparende maatregel

De maand januari is weer voorbij(gevlogen). Aan het begin van de maand was de temperatuur heel zacht. Maar in de derde week werd het een flink stuk kouder. Dat is terug te zien in het gasverbruik.

We verbruikten in de maand januari 2023:

Gas                       126 m3                          In 2022 was dit 178 m3

Elektriciteit:           194 kWh                        In 2022 was dit 220 kWh

In de tweede week van de kerstvakantie zijn we op zoek gegaan naar gordijnen bij de voor- en achterdeur. Een langgekoesterde wens van mij. Mijn man moest een tijd aan het idee wennen. Oftewel, hij vond het eigenlijk maar niks. Maar hij ging overstag.

We hadden wel een eis. Ze moeten lijken op de gordijnen die we in de woonkamer hebben hangen.

De gordijnen in de woonkamer hebben we gekregen, dus we hadden geen idee waar ze gekocht waren. Ze zijn beige/taupe kleur. Het waren kant- en klaar gordijnen. Mijn moeder heeft ze aan elkaar genaaid, plooien erin gemaakt, en er een zoom in gemaakt.

Het was dus een uitdaging om ‘dezelfde’ te vinden.

Uiteindelijk zijn we terechtgekomen bij de Leen Bakker. Daar waren kant- en klare gordijnen te koop voor € 35,-. Even gauw uitgerekend wat een op maat gemaakt gordijn kost… Je weet maar nooit. Maar nee hoor, die ging al richting de €200,-. En we vergeleken de prijs nog even bij een bouwmarkt in de buurt. Daar waren ze €50,- per stuk. Zo, dan weten we even dat we de juiste keus maken.

Met 2 kant- en klare gordijnen ging ik naar m’n moeder. Zelf ga ik daar niet aan beginnen. Ik ben daar héél slecht in. En gelukkig heb ik een lieve moeder die dat allemaal voor ons wilt doen.

Ze ging even meten en rekenen, maar het bleek te weinig stof te zijn. Er moest nóg een gordijn bijkomen. Die ging in tweeën. Voor ieder gordijn (voor- en achterdeur) anderhalf gordijn.

En een paar dagen later waren ze klaar. Even een gordijnrails ophangen. Het paste allemaal perfect. Nu kunnen we ’s avonds bij beide deuren een gordijn dichtdoen. Scheelt een hoop tocht. Want hoe goed we ons best hebben gedaan met tochtstrippen, het blijven oude kromme deuren. De voordeur is het ergst.

Hij hangt keurig!

Je kunt naar buiten kijken zonder de deur open te doen.;)
De gang wordt goed geventileerd:)


Voorlopig is dit de laatste energiebesparende maatregel.

In het afgelopen jaar hebben we dit allemaal toegepast:

  •   Tochtstrippen
  •   Radiatorfolie
  •  Radiatorventilatoren
  •   Spouwmuurisolatie
  •   Vloerisolatie 

En dan nog ons eigen gedrag. Daar viel ook wel wat aan te passen. Daar heb ik al meerdere blogs over geschreven. 

Voor nu houden we het zo. Vermoed ik... 

3 opmerkingen:

  1. In mijn vorige huis ( dubbel bovenhuis met eigen voordeur op de begane grond) had ik alle deuren op de woonetage eruit gehaald, dus deur naar gang en deur van gang naar keuken, ze zaten zo in de weg. Er zat een schuifdeur in de gang naar de trap. Voor het trapgat naar slaapetage had ik ook een gordijn hangen, werkte prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Door tochtstrippen voor de kier te plaatsen(borstels) los je al heel wat van het kierenprobleem op!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vaak tochten voordeuren aan de onderzijde, dan kan een valdorpel helpen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (9) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) kringloopwinkel (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)