Pagina's

maandag 5 december 2022

Energieverbruik in november

Het gasverbruik in de afgelopen maand:

Gas:                       62 m3               Vorig jaar was dit 140 m3

Stroom:               173 kWh              Vorig jaar was dit 206 kWh

Weer een stuk lager dan vorig jaar. Een groot verschil in gas.

In de eerste week van november stond de verwarming soms nog uit, maar hoe verder in de maand, hoe vaker de verwarming weer aanstaat.

Eén dag hadden we de houtkachel aan. Dat was zondag 20 november. Het was koud, zowel buiten als binnen. Ik had namelijk de avond van te voren de verwarming naar 12,5 graden gedraaid, in plaats van het gebruikelijke 15 graden. Waarom? Geen idee.

De volgende ochtend was het écht ijskoud binnen. 12,5 graden in huis is echt heel koud. Overal zoeken naar aanmaakblokjes, maar ze waren nergens te bekennen. Dan maar met krantenproppen. En langzaamaan werd de kou van de 12,5 graden  verdreven, en stookten we het tot 20 graden.

Zodra het buiten wat kouder is, vliegt het verbruik omhoog. Om toch een beetje te besparen op het verbruik werkt het bij ons goed om de verwarming niet meer standaard ’s morgens direct aan te slingeren. Ontbijten kan prima in 15 graden. Boven is het vaak een stuk kouder, dus beneden voelt dan als ‘warm’. Nadat de kinderen op school zijn, ga ik eerst allerlei huishoudelijke klussen doen. In die tijd hoeft de woonkamer niet op 18 graden te zijn. Dat doe ik pas zodra ik klaar ben met mijn huishoudelijke taken op de eerste en tweede verdieping. En onze jongste zoon hobbelt lekker met me mee in een dik vest over z’n kleren. Werkt prima zo.

Het verschil in stroomverbruik is een stuk kleiner. Deze maand werkte mijn man minder vaak thuis, dus misschien heeft het daar iets mee te maken. Vorige maand werkte hij vaker thuis, en toen was het verbruik iets hoger: 179 kWh

December is al flink koud begonnen. Dat zullen we vast gaan merken in het gasverbruik. En de zon staat nu zo laag. Hij komt niet meer boven het huizenblok achter ons uit.

Vorig jaar verbruikten we in december 234 m3 gas en 210 kWh. Ik ben heel benieuwd of we deze maand weer lager uitkomen.

3 opmerkingen:

  1. Jullie besparing op gas is enorm, goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja enorm he, zelfs meer dan gehalveerd. Terwijl we voor mijn gevoel al zo zuinig deden.

      Verwijderen
  2. Wat goed dat je lager zit dan vorig jaar. Het is altijd fijn als je merkt dat je inspanningen effect hebben vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)