Pagina's

maandag 29 augustus 2022

Energie meten is weten

Een tijdje geleden kocht mijn man een energiemeter. In gedachten noemde ik het oneerbiedig ‘een speelgoedje’. Maar ik kwam erachter dat het zo gek nog niet is. Het is juist nuttig voor de bewustwording.

Stroom en gas zijn we (net als stromend water) gewend. Ons leven is er mee verweven. Zonder erbij na te denken gebruiken we het.

En toen kwam de energiecrisis...😌

Sinds we de energiemeter gebruiken, ben ik me bewust van de hoeveelheid elektrische apparaten. En dat zijn er veel! Sommigen gebruik ik dagelijks, en zijn écht nuttig. Sommigen zijn vooral gemakkelijk.

Een aantal jaar geleden was ik me helemaal niet zo bewust van elektriciteit of gas. Zo gebruikte ik altijd de warme kraan, ook als ik koud water nodig had. Het eerste water wat eruit komt is toch koud, zo dacht ik. Totdat ik een jaar (of iets langer) geleden opmerkte dat de CV-ketel aansloeg, nadat ik een beker koud water had gevuld. Toen pas begreep ik wat ik aan het doen was.

Ook lette ik toen helemaal niet op stekker en opladers. Die hingen regelmatig ongebruikt in het stopcontact. Soms stond beneden de RO (radio) aan, terwijl ik boven was. Soms brandde overdag nog een lamp op de slaapkamers van de kinderen.

De stekkers en opladers uit het stopcontact, dat houd ik nu al een tijd in de gaten. Ik probeer het ook de kinderen aan te leren. Of het gaat schelen in verbruik weet ik niet. Als het maar een gewoonte wordt. En ik vind het ook netter, geen slingerende opladers en onnodige verlichting.  

Terug naar de energiemeter.



Het eerste wat we gemeten hebben, is onze computer. Even erbij vermeld, het is er één van nog maar een jaar oud, met een groot scherm. We gebruiken de computer voor bloggen, nieuws lezen/kijken, en in deze week keken de jongens drie keer een uur lang filmpjes. (Dat was voor het stilzitten tijdens haren knippen.)

De kosten aan stroom voor één week was: tien cent.

Geen stroomvreter dus.

Daarna was de mobiele airco aan de beurt. Mijn man koelt daarmee een kantoor van anderhalf bij twee meter op de zolder. Een klein hokje, veel raam, op het zuiden, geen zonnewering. De airco stond 2,5 uur aan.

De airco verbruikte in tweeënhalf uur tijd voor 66 cent aan stroom.

Een enorm verschil!😮

Nu zit de energiemeter in onze achtjaar-oude vriezer. Zo gaan we een aantal apparaten meten. Ik ben benieuwd.

Toen was ik ook wel héél benieuwd wat het kost om te douchen. In de zomer (en zeker met zulke warme dagen) douchen we de kinderen (bijna) elke avond. We hebben het gasverbruik voor vier douchebeurten (direct achter elkaar aan) gemeten. Niet met de energiemeter hoor, gewoon even de meterstand bijgehouden. Dat was 0,207 kuub. Voor ons zo’n 20 cent.  

Even ruwe schatting over het gasverbruik:

Wij verbruikten de afgelopen jaren gemiddeld 1200 kuub gas.

Voor douchen, koken (inmiddels inductie, maar voorgaande jaren op gas) en warm water voor afwas of een emmertje sop betaalden wij: €200,- (zo’n 200 kuub)

Het huis verwarmen met de CV kostte ons rond de €1000,- (zo’n 1000 kuub)

Iedere woonsituatie is anders. Daarom even wat aanvullende informatie.

  1. Bij ons staat de verwarming elke dag (zodra het nodig is) aan.
  2. We wonen in een tussenwoning, achtertuin op het zuiden.
  3. Deze cijfers zijn nog van de niet-geïsoleerde situatie. We stoken (heel) soms ons huis warm met het houtkacheltje.

Korter of minder vaak douchen is natuurlijk een goed idee.

Maar de verwarming lager, daar kun je veel meer mee besparen. Je hoeft meteen in de kou te zitten. Isoleren, tochtstrippen, dekentje, gordijnen sluiten, pantoffels. Internet staat vól met tips. Bij de ene tip hoort een investering, de andere tip is gratis uitvoerbaar. Zoek daarom vooral naar tips die passen bij je woon- en financiële situatie.


2 opmerkingen:

  1. Dit is inderdaad de enige manier om inzicht te krijgen.
    Ik zit op een FB groep voor minima en daar wordt natuurlijk ook veel gesproken over de energiecrisis.
    Maar de meeste mensen hebben echt geen idee hoe de energiemarkt, maatschappijen etc werkt. Als je vraagt of ze een vast of variabel contrcat hebbem hoeveel ze per jaar gebruiken hebben ze geen idee soms. Ze focussen zich vooral op maandtermijn bedragen en eigenlijk heb je daar niets aan als je echt wil weten hoe het zit en wat je kwijt ben overal aan.
    Velen hebben een slimme meter en app op telefoon en die zijn zo verwarrend begrijp ik, ik heb zelf de slimme meter geweigerd, de meeste kijken er meerdere keren per dag op en hebben er stress van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het begint inderdaad met inzicht krijgen. Ik kan kan me goed voorstellen dat het heel stressvol is voor veel mensen. Vooral als je geen idee hebt waar je aan toe bent.

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)