Pagina's

maandag 20 maart 2023

Waar zijn de kleedkamers?

Ik was nog nooit van m’n leven in een wellness geweest. Wellness betekent weldadigheid/welbevinden. Nou, dat klinkt goed. Dat moet ik toch eens proberen. Ik sprak af met twee zussen om er een avond naartoe te gaan.

Het moet sowieso op badpakkendag. Op een andere dag ga ik niet. Ik moet er niet aan denken om naakt tussen anderen te zitten. Echt verschrikkelijk lijkt me dat…

Over badpakken gesproken. Dat wat ik heb is zó verschrikkelijk oud, lelijk en versleten. Toen ik in de voorjaarsvakantie met zoon A en B ging zwemmen, heb ik besloten dat het de laatste keer is dat ik het draag. Ik moest dus even op zoek naar iets nieuws.

Bij ons in de buurt zit een winkel met outletgedeelte waar onder andere zwemkleding wordt verkocht. In m’n eentje ging ik erheen. Het gebeurt vrijwel nooit dat ik ergens alléén naartoe ga, dus het was even gek. Ik hoefde op niemand te letten, niks te overleggen en op niemand te wachten. Ik slaagde in minder dan geen tijd voor een badpak en tankini. Ja, meteen twee sets. Met de zomervakantie in m’n achterhoofd. Goede kwaliteit en nu voor de helft van de prijs. Dat ze uit de collectie van 2021 kwamen scheelt me helemaal niks.

Om naar de wellness te gaan moest ik ook slippers meenemen. Ik ging ervan uit dat het slippers moeten zijn die nooit buiten zijn gedragen. Die moest ik dus ook meteen even kopen.

Ik had een flinke tas nodig om alles mee te nemen. Een groot badlaken, een handdoek, badkleding, badjas, slippers en haarborstel. We hadden geboekt voor een avond wellness inclusief een hoofdgerecht en drankje.

Eerst checkten we in. Daar kregen we een korte uitleg en een polsbandje waarmee je je locker kon openen en sluiten. Je kon er ook eten en drinken mee scannen zodat je aan het eind van de avond bij de kassa je consumpties kon afrekenen.

Nou, eerst de kleedkamers maar opzoeken. Dacht ik. Maar wat blijkt, er zijn helemaal geen kleedkamers.

We hesen ons in onze badkleding, verscholen achter elkaar, want het was toch wel ongemakkelijk om in een open ruimte om te kleden. Daarna gingen we douchen en kropen in de eerste sauna die we tegenkwamen. Brr… koud. Het bleek een sauna te zijn van 30 graden.

Binnen een minuut waren we er weer uit. De volgende sauna dan maar. Die was 50 graden. Stukken beter. En na een aantal sauna’s, zwembaden en douches hadden we heel veel zin in het eten.

Het duurde erg lang voordat de bestelling werd opgenomen en de kwaliteit van het eten viel een beetje tegen. Het scheelt dat we enorme trek hadden, dan is het gauw goed, maar mijn verwachtingen lagen veel hoger.

Na het eten gingen we buiten verkennen. Daar waren verschillende baden en sauna’s. Zodra ik uit een bad kwam wist ik niet hoe gauw ik me moest afdrogen en m’n badjas aan moest doen, zo koud! We vonden ook nog een scrubhuisje waar we ons hebben gescrubd.

Het leuke van een wellness is dat niemand een telefoon bij zich heeft..!

Aan het eind van de avond waren we zó verschrikkelijk loom, moe en voldaan. Na nog even wat gedronken te hebben werd het tijd om te vertrekken. Ik was de chauffeur en bracht de zussen thuis en daarna reed ik zelf naar huis om in één streep naar m’n bed te gaan. Slapen…!

En of het ermee te maken weet ik niet, maar de volgende dag was voor mij m’n meest productieve dag van 2023!

En of wellness ook echt weldadig is? Ja, leuk om een keertje mee te maken. 

10 opmerkingen:

  1. Ik vind het dus vreselijk om in de sauna en hele complex een badpak aan te hebben. Dat is naar mijn idee alleen om te zwemmen, niet om in de sauna of bubblebad te zitten en als het weer lekker is bloot in de zon te liggen. Een badpak plakt en trekt aan je.
    Bij mij vorige woonplaats was een deel van het park voor naturisten, ik kwam er graag en van een vorig vriendje kreeg ik een vakantie op een naturistencamping, heerlijk wad dat.
    Als iedereen bloot is is dat ook helemaal normaal en niemand kijkt speciaal naar anderen is mijn ervaring. Mijn vader zou ook een goede naturist zijn geweest, mijn moeder niet.
    Met mijn zus ga ik graag naar de sauna, in mei gaan we voor het eerst na een jaar weer. Ze heeft een borstamputatie en reconstructie gehad en vind het nu mooi genoeg om weer bloot rond te kunnen lopen . Badpakkendag is niks voor ons
    Het valt ons wel op dat er heel lang maar een badpakkendag was en nu bij veel sauna's al 2. Geen idee waar die verandering door komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Paar weken geleden onszelf zo een dagje gegund, wel bloot, heerlijk,
    en ontzettend genoten. Eten vind ik tegenwoordig ook erg tegenvallen maar verder was alles prima. Het was in Bleiswijk . Erg ontspannen en wat heerlijk eens niet constant mensen die zitten, te bellen, appen of scrollen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een sauna in badkleding is dan weer het onaangenaamste wat ik kan bedenken. Zo'n syntetische laag over je schone huid en dan die hitte. Brrrrr. Nog los van het preutse rondom het omkleden. Iedereen is daar (normaal gesproken) naakt en daar ben je binnen een paar minuten aan gewend. Ook qua onzekerheid: er lopen zoveel verschillende lijven rond, dat je juist heel snel omarmt wat je hebt ipv je onzekerheid vasthoudt.

    Helaas kan ik ivm rosacea geen hete sauna's meer bezoeken, maar in het verleden genoot ik van de rust en ontspanning. Inderdaad, die telefoons weg en lekker relaxen, beetje praten, lezen, soms een dutje. Echt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wij zijn het helemaal eens, ook over het omkleden zo onhandig om dat "onzichtbaar" te willen doen.
      De hele hete sauna's doe ik ook niet meer en het ijskoude water ook niet meer, was heerlijk maar ivn bloeddruk doe ik dat niet meer. Gelukkig blijft er nog heeel veeel te genieten

      Verwijderen
    2. Ik ben het helemaal eens met Schrijver! En de onzekerheid over mijn lichaam verdwijnt in een sauna als sneeuw voor de zon, je ziet hoe iedereen anders is en dat is mooi om te zien!

      Verwijderen
  4. Ik snap je helemaal , ik zou ook nooit naakt gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou ook nooit naakt gaan. Ik ben niks preuts bij een dokter oid. Maar God heeft ons niet voor niets iets gegeven om ons mee te bekleden. Dat alleen al is voor mij voldoende reden. En ik erger me er ook aan als er geen aparte kleedhokjes zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op een badpakken dag na (meestal eens per maand) lopen alle gasten bloot een wellness / sauna. Waarom dan kleedkamers of hokjes. Mijn man en ik gaan ook regelmatig een dagje, het bloot zijn ben ik zo vergeten. Heerlijk gevoel na afloop dat nog lang blijft hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik begrijp je helemaal. Ik zal ook niet snel bloot gaan en van mijn badpak heb ik helemaal geen last en ik voel er me veel beter bij en daar gaat het toch om.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het juist vreselijk om naar de sauna te gaan en een badpak aan te moeten! Gelukkig zijn er voor ons allemaal aparte dagen zodat iedereen er toch van kan genieten.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)