Pagina's

dinsdag 19 april 2022

Ons gezin leeft op 1 salaris

Mijn man werkt fulltime, en ik ben thuis bij de kinderen. Voor ons de ideale situatie. Ooit werkten we allebei. Financieel was dat in die periode nodig. Het leverde ons niet alleen geld, maar ook veel stress op. Op mijn werk maakte ik altijd lange dagen. Mijn man had veel reistijd. Oververmoeide kinderen, die veel te laat in bed lagen. Het wilde maar niet wennen…  

 

Toen ons 3e kind op komst was, wisten we het zeker. We kunnen van het salaris van mijn man rondkomen. Dan gaan we het doen ook! Met 1 salaris betekent het dat we de financiën goed op een rijtje moeten hebben. Zonder negatieve verrassingen. Ook hadden we goed gespaard om deze keuze te kunnen maken.

 

Intussen werk ik al zo’n 4 jaar niet meer. Financieel zijn we er op vooruit gegaan. We hebben goed kunnen sparen. Zo sparen we nu al voor onder andere studies van de kinderen. Daarnaast hebben we in de afgelopen tijd veel aan ons huis verbouwd.

 

Mijn man regelt de financiën. We budgetteren een heel jaar vooruit. Alles wat erin gaat komen, en eruit zal gaan. Overal hebben we een potje voor. We gaan samen zitten, om te overleggen hoeveel geld er in welk potje moet. Dat bepalen we door te kijken naar het verleden en naar de toekomst.

 

Bijvoorbeeld; één van de kinderen gaat dit jaar op zwemles, dan moet het potje ‘kinderen’ met €600,- extra gevuld worden.  

 

En dan kijken we of het uit kan. Als het niet uit kan, moeten we ergens iets minder uit gaan geven. Het kan zijn dat het kledingbudget of het uitgaanbudget verminderd wordt.

 

Ik weet precies hoeveel ik ‘mag’ uitgeven aan boodschappen  of aan het boeken van vakantie. En ik maak er altijd een sport van om er (ruim) onder te blijven.

 

Elke maand kijken we samen hoe het is verlopen. De ene maand zijn de uitgaven hoger dan de andere. Dat komt bijvoorbeeld doordat we kleding moesten kopen in verband met de seizoenswisseling.

 

We zoeken altijd naar de balans tussen enerzijds zuinig leven, en anderzijds wel comfortabel leven. Zo knip ik zelf de haren van mijn man en kinderen. En schilderen wij zelf ons huis. Maar kochten wij vorig jaar wel een nieuwe keuken. Allemaal bewuste keuzes. Zó lukt het ons financieel al 4 jaar.

 

En of ik mijn werk mis? Ik heb het druk genoeg met 4 kleine kinderen, maar hoop in de toekomst, als de kinderen allemaal op school zitten, weer te werken. Misschien vrijwilligerswerk, misschien wel eerst een studie. Het moet in ieder geval te combineren zijn met ons gezin.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Liselot, ik lees dat je fulltime thuis bent bij de kinderen. Zou je misschien tijd en zin hebben om mee te doen aan de rubriek Thuisblijfmoeders op www.hetmoederfront.com?

    Als je wilt meedoen mail ik je graag de vragen.

    groetjes,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole,
      Ik doe mee! Mail me de vragen maar;) ben benieuwd.
      liselotblog@gmail.com

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)