Pagina's

maandag 7 november 2022

Energieverbruik oktober

De cijfers:

18 m3 gas           (vorig jaar 58 m3 gas)

179 kWh             (vorig jaar 207 kWh)

Een groot verschil.

Het verschil in gas is te verklaren. De hoge temperaturen. Best lekker, maar ook heel gek. Zonder jas over de bospaden die bezaaid zijn met blaadjes. Klopt niet helemaal. De verwarming heeft maar één keer aangestaan. En dat was maar een half uurtje, om even de kou (en vocht) uit het huis te krijgen.

Verder helpt het mee dat ons huis sinds de zomer geïsoleerd is. De zon warmt overdag ons huis op. ’s Nachts koelt het huis veel minder snel af door de isolatie.

Overigens kan ik in de app niet zo precies zien wanneer we gas verbruikten. Wél valt het op dat er op de dagen dat iemand van ons een warm bad nam, het verbruik op 2m3 gas uitkwam. Andere dagen 0 of 1m3. Oftewel, een warm bad kost flink meer gas dat een warme (korte) douche.

Ook elektriciteit verbruikten wij minder ten opzichte van vorig jaar. Dat is al zo sinds we (in februari) een nieuwe wasmachine hebben. De oude wasmachine hield ermee op. Het was er één met een 8 kg trommel. Hij kon 1600 toeren. Ik gebruikte zoveel mogelijk de eco programma’s. We hebben die machine ruim 8 jaar gebruikt, maar hij bleek het niet meer waard om te repareren.

In februari kochten we een nieuwe. Deze is energiezuiniger, en heeft een 9 kg trommel. Ook heb ik de wens om de wasmand leeg te hebben, opgegeven. Ik spaar de was wat meer op.

Ook stofzuig ik veel minder. Waar ik voorheen (tot aan de zomervakantie) minimaal twee keer per dag de benedenverdieping zoog, doe ik dat nu één keer per 2 á 3 dagen. Leve de bezem. Hoeveel het letterlijk scheelt, weet ik niet. Maar alle kleine beetjes helpen.

Ik bekeek het energieverbruik per dag. Daar zag ik wel wat interessants om te delen.

  • Er was één dag, zondag de 23e, dat onze jongste zoon nogal spuugde. Z’n bed zat er een paar keer onder. We hebben op deze dag twee wassen gedraaid en twee keer de wasdroger (condens, dus energievreter) gebruikt. De wasdroger gebruiken wij alléén voor zulk soort incidenten, verder nooit. Deze dag gebruikten wij aan stroom 8 kWh. Dat is veel voor ons doen. Andere zondagen zit ons gebruik op 5 kWh. (Eerlijk gezegd viel het mij mee.)
  • Een andere opvallende dag was 28 oktober. Ik ging tom-soezen maken. Soezen met de vulling van een tompoes. De oven moest aan om de soezen te bakken. Het maken van het beslag kostte wat extra tijd (er ging wat mis😏), waardoor de oven al een tijdje op temperatuur was voordat er gebakken werd. Ik had te veel soezendeeg dus na de eerste bakronde volgde er een tweede. Al met al stond de oven bijna twee uur aan. En ik gebruikte ook de mixer voor slagroom en een pannetje voor banketbakkerspudding). Een middagje knutselen in de keuken. Deze dag gebruikten wij maar liefst 9 kWh.


  • We waren ook een nachtje weg. Die dagen gebruikten wij 1 kWh en 3 kWh. Dat waren de dagen met het laagste verbruik in de maand oktober. 
  • De overige dagen waren allemaal vrij gemiddeld. Tussen de 4 en 8 kWh per dag.

De maand november is begonnen. Op het moment van schrijven (5 november) staat de verwarming voor het eerst aan. Vanmorgen was het 16 graden binnen, buiten maar 7,5 graden. Toen we terugkwamen van een verjaardag ging de verwarming aan op 18 graden. Voor ons een prima temperatuur. 

Vorig jaar verbruikten we in november maar liefst 140 m3 gas en 206 kWh. Ik ben benieuwd hoeveel het deze maand zal worden.

5 opmerkingen:

  1. Ik heb geen slimme meter en ook geen app. Dus geen idee van dagelijkse gebruik en ik hou de standen ook niet bij, alleen als we eind van contract jaar moeten opgeven.
    We zijn zuinig in alles en ik heb geen zin (meer) om me over kleine dingen druk te maken. Voordeel van de leeftijd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een goede manier, toch? Hoe blijf jij gemotiveerd?

      Verwijderen
    2. Ik ben zelf iets makkelijker maar partner houdt me vaak bij de les. Zo slordig als hij met veel dingen is, zo zorgvuldig is hij met energie en dergelijke zaken

      Verwijderen
  2. we hebben de afrekening van laatste jaar gekregen.ruim 600 euro terug.wel is het maandbedrag verhoogd naar 340 euro. dat bedrag is voor ons doen veel maar kunnen het betalen.in september zijn zowel de vloer als de spouw geisoleerd dus verwacht wel dat we er genoeg aan hebben .zien wel zijn altijd zuinig met het gebruik geweest ,wel ook de 20 jaar oude koelkast vervangen,wat scheelt dat veel in stroom gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om zo'n groot bedrag terug te krijgen. Waarschijnlijk zal je dat in het verbruik terugzien dat de oude koelkast is vervangen en er geïsoleerd is. Dat scheelt toch mooi weer een beetje.

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)