Pagina's

woensdag 14 juni 2023

Blij met mijn kringloopvondst!

Tegenwoordig is het bezoeken van de kringloopwinkel zo ongeveer een wekelijkse bezigheid geworden. Het zwembad en de kringloopwinkel zijn maar een klein eindje van elkaar verwijderd. Terwijl één van de kinderen zwemles heeft, heb ik een half uurtje ‘niks te doen’. Dat is precies een mooi moment om even de kringloopwinkel binnen te wandelen.

En dan kom ik er voornamelijk om te kijken of er een naaidoos te koop is. En ik kijk meteen bij de andere naaispulletjes. Misschien zit er iets bij wat ik kan gebruiken. Nou, die naaidoos is nog altijd niet gelukt.

Maar in diezelfde hoek van de winkel... stond een... naaimachine! Een Lewenstein. Compacta Simple 80. Met een sticker: getest. Er zat een proeflapje onder. Daar zag ik niks geks aan. Kostte €30,-. Nou, voor dat bedrag wil ik het wel proberen.

Ik had al langer in gedachten om een nieuwe machine te kopen. Daarom hield ik Marktplaats al in de gaten. En ik was ook wel bereid om een nieuwe machine te kopen. Een mede-cursist had een nieuwe Brother van €500,- aangeschaft. Dus met dat bedrag hield ik rekening. Mooi verjaardagscadeau dacht ik zo.

En de medewerker van de kringloopwinkel vertrouwde me toe dat als de naaimachine het niet doet, ik ermee terug mocht komen en m’n geld terug zou krijgen. Kijk, dat is nog eens service.

Thuis heb ik de naaimachine eerst maar eens grondig schoongemaakt. Oef, wat een zwaar ding. Vooral vergeleken met mijn Singer. Daarna heb ik hem opgetuigd. Even zoeken hoe dat allemaal moet. Gelukkig zat er een duidelijke instructiekaart bij. En toen was het een kwestie van proeflapjes maken. Ik werd er helemaal bij van. Hoewel ik me met de Singer momenteel red, voelt het wel als een verbetering. Zwaarder, degelijker, meer power, het maken van een bocht gaat fijner.  

Er zat ook een handgeschreven briefje bij in. Vermoedelijk van de eigenaresse. De strekking ervan was dat de naaimachine lange tijd niet is gebruikt. Dat het tijd is voor onderhoud. De machine was zelfs nog nooit gesmeerd. En ze wenste de nieuwe gebruiker er veel plezier mee.

Daar kan mijns inziens geen nieuwe machine tegenop… Of ben ik de enige die zo kan genieten van zo'n briefje? 

Eerst dacht ik nog: dat onderhoud doe ik zelf wel even. Op internet kun je vast wel vinden hoe dat moet. Maar toen ik aan het zoeken was, vond ik m’n eigen plan toch niet zo slim. Veel ingewikkelder dan ik dacht. Zoiets moet je aan professionals overlaten. Dus ik zocht op waar ik de machine kon brengen. Even contact opgenomen. Voor €50,- wordt de machine helemaal nagekeken en gesmeerd.

Dus voor €80,- heb ik een andere naaimachine. Bijna. Hij staat nog bij de reparateur. En die man had het heel erg druk. Nog even geduld dus. 

11 opmerkingen:

  1. Ha, ik heb precies dezelfde! Hij is van mijn moeder geweest en doet het uitstekend. Zelfs zonder naailes kan ik er prima mee overweg. Dat is een supervondst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze machine had ik 40 jaar geleden toen ik al mijn kleding zelf maakte. Lang voor gespaard destijds. Geweldige machine en altijd laten onderhouden. Tot 2 jaar geleden....de verhuizing met een Erkende verhuizer. Zoek, weg, onvindbaar en de verhuizers vonden dat iets van 38 jaar oud toch afgeschreven was. Ik kreeg een bloemetje voor het ongemak. Ik zou zeggen koester de machine hij geeft je vast en zeker veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is echt een oud beproefd merk. Geweldige vondst en ja goed dat je de onderhouds/opstart beurt aan een prof overlaat. Er zijn delen waar je zelf niet goed bij kan of speciaal schroefendraaierje voor nodig heebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik je stukje lees, denk ik aan mijn oma. Elke vrijdagavond gingen we wat lekkers halen in het lokale overdekte winkelcentrum. In een van de paden, zat dan een man met allemaal Singer naaimachines die hij verkocht en onderhield.. Om hem heen allemaal dames (meeste wat ouder) die naar zijn uitleg luisterden. Mijn oma wilde ook een nieuwe en ging maandenlang bij hem kijken, proberen, ervaringen uitwisselen. Het was een hele uitgaaf. Uiteindelijk kwam de machine er en toch ging ze regelmatig terug naar de man en weer kijken, vaak een gesprekje. Het was midden jaren 80 en oma heeft nog lang plezier gehad van de machine. Nadat oma overleden is in 2013 is de machine naar mijn moeder gegaan. Zij vond een lief briefje van mijn oma, toen ze bij het eerste gebruik in het boekje keek. De machine werkt nog goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig zeg, wat een bof.
    Handig hè, een kringloop dichtbij het zwembad. Was voor mij ook zo, toen ik mijn kleinzoon naar les bracht, hield ik me bezig in de kringloop naast het bad...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo'n vondst is superleuk en met briefje nóg leuker. Ik kom hier niet vaak in de kringloopwinkel, maar koop wel regelmatig op Vinted. Dan krijg je soms ook een leuk briefje erbij of een kleine attentie. Vooral als iemand zelf ook plezier heeft gehad van een kledingstuk is het een extraatje.
    Succes met je nieuwe machine!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie vondst! Tweedehands, beter voor het milieu, en met zo'n leuk briefje. Pre-loved, heet dat dan tegenwoordig....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik van mijn werk naar huis fiets ga ik vaak even naar de kringloop waar ik dan langs kom. Gewoon even een rondje maken. Heel vaak ga ik met lege handen weer huiswaarts, maar zo heel af en toe kom ik iets leuks tegen zoals afgelopen maandag met een kussen met koeien erop, niet voor mezelf maar voor mijn dochter. En gisteren zag ik een leuke lampenkap en een leuke lampenvoet, weliswaar niet samen in een lamp, maar de 2 lampen samen kosten mij 10 euro daar kan ik geen nieuwe voor kopen, thuis de gewenste kap gemachted met de juiste voet en de overgebleven delen gaan weer retour naar de kringloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O, wat leuk...kocht ik 45 jaar geleden ook. Ontzettend veel mee genaaid voor al mij kinderen. Mijn dochter heeft'm nu...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ideaal zo'n kringloopwinkel vlakbij het zwembad! Als dat bij ons geweest was, had ik dat zeker ook gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo dat is nog eens een goede vondst.Deze machine is zoveel malen beter dan de moderne naaimachines van tegenwoordig die allemaal van plastic worden gemaakt en echt nooit zo lang mee zullen gaan.Ik ben jaloers!Ga gelijk zelf eens even goed kijken bij de kringloop haha!Veel naaiplezier met je mooie naaimachine.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)