Pagina's

donderdag 13 april 2023

Tijd voor winterjassen;)

Dat eerste lenteweer…

De eerste kop thee in het zonnetje. De eerste lunch buiten. De vogels die op zoek zijn naar takjes en mos. En ze zingen zo prachtig! De bloesem in de pruimenboom. Dit keer staat hij vol. Knoppen die openbarsten. En hommel die er omheen zoemt. De planten (waarvan ik dacht dat ze dood waren gegaan in de winter) komen weer op. De verwarming hoeft niet aan, want zodra de zon begint te schijnen, warmt het huis heerlijk op!

Ik houd zo enorm van de lente..!

De zomerjassen hangen alvast aan de kapstok. De zomerkleren heb ik uitgezocht en in de kasten gelegd. De kinderen hebben allemaal keurig meegeholpen met passen. Wat zijn ze gegroeid vergeleken met vorig jaar. Bizar! Kleren waarvan ik dacht dat het nog makkelijk zou passen moesten alweer doorgeschoven worden. En dan is het heel handig om vier jongens te hebben. Ze zijn apetrots als ze de jas/broek/shirt van hun broer passen.

En ik vond het ook direct een mooi moment om winterjassen te kopen. Op dit moment zijn ze heel aantrekkelijk geprijsd. Vaak met 70% korting. We kopen ze op de groei. Zo hebben ze in het najaar weer een passende nieuwe winterjas.

Bij zoon A doe ik dat als volgt. Ik vertel hem wat mijn eisen aan een winterjas zijn. Dat is: geen all-season, want die vind ik te dun. Verder mag hij tot maximaal 50 euro kosten. En dan nog de maat; 146/152. Hij zoekt en filtert op internet. Jas na jas. Hij bekijkt ze allemaal. Degenen die hij mooi vindt, zet hij op het wensenlijstje. Daarna bekijkt hij de wensenlijst nog een keer. Een aantal klikt hij weg. Er blijven nog drie jassen over. Die bestel ik. Een dag erna wordt het pakket bezorgd. Hij past en maakt z’n keuze. De andere twee jassen stuur ik terug.

Bij zoon B gaat dat anders. Samen zoeken we op internet. Zodra hij een leuke ziet is hij klaar. Dat moet hem worden.

Bij zoon C moet het nog heel anders. Zonder dat hij erbij is, bestel ik een jas. Zodra het pakket bezorgd wordt, vertel ik dat er een jas voor hem in zit. Als de jas mooi is en past, mag hij hem hebben. Als de jas niet mooi is of niet past, dan sturen we hem terug.

Voor ieder kind werkt het anders. En op den duur heb ik er ervaring in gekregen. Zo heeft iedereen het goed. De één heeft keuze nodig, de ander wordt gestrest van keuze, en de derde enorm wispelturig. De één heeft het nodig om er naar uit te kijken, en een ander wordt daar geïrriteerd van.

De winterjassen van nu worden reservejassen voor volgend jaar. Onze kinderen kunnen heerlijk buitenspelen. Echt heerlijk! En dan is het wel zo handig dat ik de jassen daarna in de wasmachine kan stoppen.

11 opmerkingen:

  1. Mijn all-season jas is de warmste en waterdichtste die ik heb, in de zomer haal je de 2 lagen uit elkaar en hebben voor de zomer 2 jassen een wind- en waterdichte en een fleece. Beste koop ooit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je zo blij bent met je winterjas. Alle season jassen voor kinderen, in de prijsklasse waar ik in zoek zijn 'tussenjassen'.

      Verwijderen
  2. Ik bestel nooit 3 stuks, vooraf wetende dat er 2 terug gaan.
    Je kan beter meteen naar ‘n gewone winkel gaan en hem daar een jas laten zoeken. Dingen terugsturen is sowieso milieuonvriendelijk en om dat bij voorbaat al te regelen vind ik niet passend!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap jouw gedachtegang wel hoor, maar winkels hebben nu geen winterjassen hangen...

      Verwijderen
    2. Dat moet maar net kunnen in de buurt van jouw woonplaats. Daarbij is de voorraad van stenen winkels soms echt om te huilen. Als je 3x heen en weer moet rijden is het ook slecht voor het milieu (om nog maar te zwijgen van parkeerkosten in 'de stad'.

      Verwijderen
  3. Ik koop ook jassen en andere kleding voor het jaar erop in de opruiming. Vaak dan nog steeds tweedehands. Dan is het vaak voor minder dan de helft van de al lage prijs.Zodat ik vlak voor het seizoen nog weinig tekort kom

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het afgelopen half jaar ook veel op Vinted gekocht. Echt heel mooie kleren (je kunt selecteren op de staat van het stuk) en voor weinig. Er staat zó veel op. Ook voor kinderen.

    Altijd leuk als je een goed koopje kunt scoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb één waterdichte jas die ik zomers en s’winters draag. De jas is zo ruim dat ik er in de winter meerdere dunne lagen kleding onder kan dragen. Op die manier heb ik het niet snel te koud of te warm. Vooral op de fiets is een echte winterjas me snel te warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook wij hebben 4 zoons, elk met eigen gebruiksaanwijzing op kleding gebied...
    Nu zijn ze de deur uit en soms ben ik echt wel benieuwd hoe dat nu gaat.... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij de kringloop waren alle winterjassen met 70% korting, 3 gekocht voor minder dan 10 euro. \De 3 die ik nu heb ook vd kringloop heb ik 2-3 jaar gedragen en zijn of versleten of niet helemaal schoon meer te krijgen, ik wordt erg snel vies.
    Een nette zwarte wollen jas heb ik al 10 jaar en draag ik weinig, die blijft

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier hangen de winterjassen nog aan de kapstokken, maar het is inderdaad een fijn moment als ze weg kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) mijn man (19) financiën (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) bloggen (11) opruimen (11) uitstapje (11) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1) zelfgemaakt (1)