Al eerder schreef ik over zoon A en B. Over zoon C heb ik al eens geprobeerd te schrijven. Het bleef bij een concept. Het geschreven stuk was niet compleet genoeg. Hij is véél meer dan in woorden te vangen is.
Maar ik waag me er nog een keer aan.
Hij is de derde in ons gezin. Inmiddels is hij 4 jaar. Hij
kwam kort (16 maanden) na zoon B. Een drukke tijd brak aan. De plaats in het
gezin heeft heel veel invloed op de karaktervorming. De derde zijn is geen
makkelijke plek. Zoon A en B zijn altijd samen. Onafscheidelijk. Zoon C moet
zich een beetje overschreeuwen om erbij te horen.
Hij is een echte lachebek. Altijd heeft hij een grappige
opmerking. Hij heeft lef en is spontaan. Hij praat tegen onbekenden. Iets wat
zoon A en B heel lastig vinden.
Regelmatig willen de kinderen mopjes vertellen. We doen het
om beurten. Als zoon C aan de beurt is, eist hij het woord. Iedereen moet
luisteren. En dan begint hij te praten, alle mopjes door elkaar. En hij lacht
zó aanstekelijk dat iedereen meelacht. Ook al klopt er helemaal niks van z’n
verhaal.
Hij heeft altijd praatjes. Lange verhalen. En in een gezin
met vier kinderen wordt hij weleens afgekapt. Soms vind ik dat sneu voor hem.
Maar anderzijds leert hij er wel van. Niet iedereen heeft altijd tijd om naar
lange verhalen te luisteren.
Zoon D is z’n concurrent. Als zoon C speelt met z’n
autootjes komt zoon D alles in de war gooien. Zoon C roept mij erbij: ‘Mama,
bouw een dam.’ ‘Mama, de vijand!’ Dat soort uitspraken.
Qua spelen is hij net een vlinder. Het ene moment speelt hij
met een ander, het volgende moment speelt hij alleen. Alleen spelen heeft z’n
voorkeur.
Hij is communicatief vaardig. In positieve zin. Hij kan zich
goed verwoorden en komt voor zichzelf op. Maar hij is ook heel goed in smoesjes.
Als het tijd is om op te ruimen doet z’n arm of been zeer. Of hij is te moe en
moet op de bank liggen. Zoon B is degene die confrontaties graag uit de weg
gaat en zich verantwoordelijk voelt. B ruimt dus alles op. Natuurlijk ga ik,
als moeder, de confrontatie wel aan. C moet gewoon meehelpen. Maar toch krijgt
hij het voor elkaar om zo min mogelijk te doen.
Hoe is hij wel te motiveren? Dat is een hele zoektocht. En
ik weet het nog steeds niet. In ieder geval niet met beloningssystemen, want
dat boeit hem totaal niet.
Weet je nog dat ik schreef over de ‘sporthelm’ die hij wilde verdienen? Waar het mis ging weet ik niet eens, maar hij heeft de spelregels
veranderd. Zonder het doel te bereiken heeft hij z’n helm verdiend. En kort
erna heeft hij op eigen initiatief het doel bereikt. Heel apart, maar inmiddels
raken we gewend aan z’n werkwijze.
Hij is ook een enorme duimelot. Hij duimt zó graag. We
hebben alles geprobeerd om hem er van af te helpen, maar niks helpt. Het
duimhandschoentje is nog de beste optie, maar hij schuift het soms nog even van
z’n duim af. En ook daarover heeft hij veel praatjes en smoesjes. Z’n buik zegt
dat hij nu even gaat duimen. Of z’n buik zegt dat hij nu te groot is voor
duimen.
Hij maakt een hoop herrie. Om hem heen is er altijd geluid.
Hoe hij loopt, hoe hij speelt, altijd met veel geluiden. Dat hoort bij hem. Hij
zal nooit geruisloos zijn. Soms spreken we af dat hij zachtjes de trap op
loopt, omdat zoon D slaapt. Hoewel hij goed z’n best doet, lukt het hem niet.
Gebonk en bovenaan de trap begint hij een vrolijk verhaal, wat meteen afgekapt
wordt want hij moest stil zijn.
Ik herken heel veel van hem in de beschrijving van een rebel-profiel.
Zoek maar eens op PCM rebel. https://www.viviano.nl/training/rebel).
Hij is heel goed in mopperen en klagen. Hij is geen kind dat
klaagt en daarna opgelucht is. Maar hij lijkt te klagen om het klagen. Zo is
z’n stemming. Hij klaagt veel over school. Het enige wat dan helpt is meepraten
en er een schep bovenop doen. Dat vindt hij dan weer heel grappig. Zo probeer
ik hem uit het spiraal te krijgen.
De feedback die wij van school krijgen is dat hij heel
creatief is. Vooral in het spelen. En ze vinden hem echt een gezellig en
vrolijk mannetje.
Motorisch is hij niet heel handig. Hij doet wel met alles
mee, maar is niet zo soepel. We zijn met hem aan het oefenen om te leren
fietsen. Maar het lijkt wel of niets in hem wil leren fietsen. Ook al kan hij
al kleine stukjes zelfstandig fietsen. Hij klaagt dan over koude handen,
vermoeide benen. Hij neemt ineens het besluit dat het voor vandaag genoeg is.
Ja, zo verwoordt hij het ook. 😉
Hij is niet snel. Aankleden doet hij niet zelfstandig. Niet
omdat hij het niet kan, maar omdat hij geen haast heeft. Hij is graag de
laatste. Zo ook met eten en drinken.
Als er iemand pijn of verdriet heeft, kan hij daar echt bezorgd over zijn. Dan regelt hij dat er een volwassene komt. Zodra de volwassene er is gaat hij weer verder met spelen.
Hij kokhalst mee als anderen
spugen.
Al met al is hij een sfeermaker met veel gevoel voor humor.
Er gebeurt altijd wat met hem erbij. En hij heeft een andere kijk op alles. Dat
maakt hem heel interessant.
Leuk je observaties van je zonen.
BeantwoordenVerwijderenDe tweede zoon van oudste stiefdochter is 10 en altijd al enorm lui. Eet heel traag maar ge iet er wel duidelijk van. Als er dingen gezamenlijk worden gedaan zit hij er beetje bij en doet alleen mee als hij aan de beurt is. We waren eens aan het sjoelen en dan moet er ook weer stenen verzameld worden, na 4 spelletjes zei ik tegen hem dat het nu zijn beurt was om dat te doen, had hij geen zin in. Ik reageerde dat hij dan ook niet meer mee kan doen, spelletjes doe je samen, niet alleen de lusten ook de lasten.
Speelt viool maar vindt dat hij na een geslaagd riedeltje het kan, oefenen hoeft dan niet meer volgens hem. Is zeer intelligent en weet ook echt alles al hij het eenmaal doet. In de lock-downs merkten ook hoe snel hij met alles leren was, alle taken in de helft vd tijd af en goed.
Grappig, die observaties. Wij merken bij onze kleinkinderen ook dat ze zo verschillend zijn en dat het heel veel uitmaakt of je 1, 2 of 3 bent. Bij ons is de oudste wat meer op zichzelf en denkt al diep na over dingen. De middelste en jongste hebben veel aan elkaar en spelen ook heel veel samen. Jongste is een meisje en heeft een paar jaar heel erg haar zin gekregen van het hele gezin. Als ze begon te piepen omdat ze iets wilde, waar de middelste mee speelde gaf hij het al af omdat hij wist dat hij de confrontatie toch zou verliezen. Inmiddels wordt er wat strenger opgetreden en is ze een stuk relaxter geworden
BeantwoordenVerwijderenGroetjes Carla
Geen zoon is hetzelfde...
BeantwoordenVerwijderenOok wij hebben 4 zoons, de een zorgzaam, de ander gelooft het allemaal wel, de volgende super druk en een "solo-mannetje"
Wat een mooi portret schilder je daar. Ook leuk voor later als hij ouder is denk ik!
BeantwoordenVerwijderen