Pagina's

vrijdag 13 januari 2023

Kringloopgeluk

De vakantie zit er op. We moeten allemaal weer wennen en in het ritme komen. Allereerst de wekker. Maar ook de rest van de dag speelt zich weer af in tijdsblokken. En daar moeten we ons allemaal naar schikken.

En daar bovenop zijn de buren aan een grote verbouwing begonnen. Veel kabaal. Onze jongste zoon is daar dus bang voor. Heel bang. Bij ieder gezaag, geboor, geroep, gegooi, gesloop, gewoon letterlijk bij ieder geluid wat anders klinkt dan hij gewend is, huilt hij. Zo bang is hij.

Eerst troostte ik hem. Heel vaak. Heel lang. Maar op een gegeven moment ben ik daar zo zat van. Dus dat troosten wordt steeds korter en minder oprecht. Poeh… En dat merkt hij. En daar wordt hij nog ongelukkiger van.

En ik probeer hem ook aan te leren om buiten op schoenen te lopen. Gevolg is dat hij per se de grond niet meer wil raken. Je ziet me in gedachten al bezig he? ‘Doe maar stap-stap’ met m’n allerhoogste stem… Alle stress dapper proberen binnen te houden.

Je snapt het vast wel. Een negatief spiraal.

En zodra ik het me realiseerde wilde ik het ook ombuigen naar iets positiefs. Even resetten.

Een eindje wandelen. Dat helpt vast.

Het zonnetje scheen. Heerlijk!

We wandelden zomaar naar de kringloopwinkel.

In de kerstvakantie had ik er ook al een keertje rondgekeken. Normaal gesproken kwam ik er eigenlijk nooit, maar ik stapte er zomaar een keertje binnen. En toen ik er rondliep vroeg ik me af waarom ik dat niet vaker doe.

Sommige bloggers en lezers zijn vaste klanten bij de kringloopwinkel. Dat bewonder ik. Hoe het lukt om daar zo vaak te slagen. Ik zou er ook meer gebruik van moeten maken. Maar op één of andere manier lukt het me niet om het in m’n systeem te krijgen. En eerlijk, klinkt misschien vreselijk verwend, ik houd van nieuw. Maar mijn portemonnee houdt meer van de prijzen van de kringloop.

Afijn, we kwamen dus bij de kringloopwinkel aan. Met z’n drietjes. Zoon C, D en ik. Zoon D was helemaal vrolijk en blij. Want hij hoefde z’n schoenen niet aan. Gewoon met z’n sokjes in de kinderwagen. Zoon C had er ook enorm veel zin in. Tegen de eerste persoon die we in de winkel passeerde, vertelde hij dat de kringloopwinkel heel leuk is en dat het naar lekkere ‘pannepoekjes’ ruikt.

Ik vond een mooie donkerblauwe ‘speel’broek voor zoon C. Zo noemen wij joggingbroeken. Die zijn alleen om thuis in te spelen. Voor maar €1,50. Zag er als nieuw uit. Die kan hij goed gebruiken.  

Even passen. In een paskamertje. Dat vond hij héél interessant.

Hij zat perfect.

Even later vond ik een prachtig paar wantjes voor hem. Z’n oude wantjes zijn helemaal versleten. Ze zijn intensief gebruikt. Voor takken sjouwen enzovoorts. Maar het was er nog steeds niet van gekomen om andere te kopen. €1,50. En volgens mij zijn ze nog nieuw. Geen enkel slijtplekje was er te vinden.





Ik keek ook nog even naar kleding voor mezelf. Er waren heel veel leuke dingen te vinden. Ik paste er een aantal. Een grijs rokje. Zat als gegoten, en zag er nog helemaal nieuw uit. €4,50. Die kan ik goed gebruiken. Dan kan mijn oude grijze rok weg (die ik een paar jaar geleden voor €59,99 nieuw kocht, toch wel een behoorlijk verschil hé?).

En ik werd ook helemaal blij van een grof gebreid donkerblauw vest. Die had lange mouwen. En dan bedoel ik écht lange mouwen. Dat is voor iemand met lange armen altijd een issue. En ik houd van lang-lang. En bijna alles hangt bij mij kort-lang. Alléén al voor de mouwlengte zou ik hem willen kopen. Maar ik vond hem sowieso prachtig. €9,50.

Alle knuffels moesten nog even bekeken worden. En het speelgoed. En de boeken. En de spelletjes. En… en… en…

In de kerstvakantie had zoon C een helm gezien en gepast. Hij vond hem prachtig. Hij vroeg of we de helm zouden kopen. Dan pas ik altijd m’n tactiek toe. Ik (of hijzelf) maak er een foto van. Met de prijs erbij. En dan moeten we thuis even kijken of er genoeg geld in z’n spaarpot zit. En anders kan hij hem op z’n verlanglijstje schrijven. Vaak zijn de kinderen het thuis allang vergeten. Zo hoef ik geen discussies te voeren in de winkel, en voelen de kinderen zich gehoord. En ik kan meteen even aanzien hoe graag ze het werkelijk willen hebben.



Nu zag hij die helm dus weer. Precies die, tussen alle 48 (of zoiets, ik heb ze niet nageteld). ‘Mama, de sporthelm. Hij ligt er nog steeds. Ik vind hem zó mooi!

Toen maakte ik een plannetje.

We maken een krullenkaart. Iedere keer als je luier ’s morgens nog droog is, mag je een krul zetten. Als de kaart vol is, is de helm voor jou. Meestal houdt hij niet zo van zulke ‘omkoperij’, maar deze keer wel. Dat verbaasde me eerlijk gezegd een beetje. Met de helm van €3,50 in z’n hand, rende hij blij naar de kassa, waar de mevrouw achter de kassa een verhaal over krullenbriefjes en uitprinteren en een helm verdienen te horen kreeg. Ze begreep er vermoedelijk helemaal niks van, maar ze lachte vriendelijk.  

En thuisgekomen was iedereen blij. Ik voelde me blij met het ontdekken van het plezier van de kringloopwinkel, en uiteraard met m’n kringloopvondsten. Zoon C voelde zich dolgelukkig met de helm, ook al wordt die nog even ingepakt. En z’n broek en wanten moesten meteen aan. En zoon D was helemaal niet meer bangig.

Missie geslaagd!

Waar een negatief spiraal wel niet toe kan leiden.

8 opmerkingen:

  1. Ik ben wel blij dat het normale leven weer is begonnen moet ik zeggen. Maar verbouwende buren lijkt mij ook een aanslag op de zenuwen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is het ook hoor. En het duurt voorlopig nog wel...

      Verwijderen
    2. Mijn buurman begon vorig jaar op eerste paasdag zijn verbouwing. Hakken en boren. Gezellig was het bij ons in huis, haha. Tweede paasdag zijn we maar "gevlucht".

      Verwijderen
  2. Mijn kleding komt voor 90%, jassen zelfs 100%.
    Ook voor dochter en zus vind ik wel eens wat. En ik koop er ook wel eens iets voor de verkoop. Top van duur merk gekocht voor 5 euro, verkocht voor 50. En een seniorbed van Auping stond er voor 30 euro, meteen gekocht en verkocht voor 150, ik heb mijn deel besteed aan een dure bh.
    Ons huis is ook grotendeels via MP ingericht, we wilden kasten van een duur merk en tijdens de 8 maanden durende verbouwing had ik een zoekopdracht uitstaan. We besloten een deel, van de kamer paars te behangen en paar weken later kwam er een paarskleurig hoog dressoir binnen. De andere hele grote kast is wit en duurde iets langer. De meeste decoratie, vazen, bloempotten, diverse keukenspullen allemaal kringloop.
    Maar af en toe verwen ik met met nieuwe, paar weken geleden 2 broeken en truien gekocht allemaal 80 euro per stuk. Door de kringloop kan ik me dat af en toe dan ook permiteren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerlijk gezegd komt het een beetje door jou dat ik naar de kringloopwinkel ging. Jij haalt er zoveel goede en bruikbare spullen vandaan, dat je me helemaal nieuwsgierig maakte. Nog bedankt daarvoor!!

      Verwijderen
    2. Oh wat leuk om te horen. Ik kom er al zolang die echt in opkomst kwamen. Ik werkte toen in Delft en daar waren er 3 op loopafstand waarvan een met echt mooie wel duurdere spullen die de prijs dan ook echt wel waard waren. En In mijn woonplaats was er een om de hoek en nog stuk of 5 in nabijgelegen stad. Bovendien ging ik in het weekend naar partner op 100 km en daar was ook een hele mooie grote. En als ik naar mijn ouders ging vaak met moeder naar 1 of 2 vonden we allebei leuk en ook de lekkere koffie bij beiden.
      In het begin heb ik ook wel teveel gekocht, soms te klein omdat ik dacht dat ik nog wel zou af vallen of wat ik achteraf ooit al had gehad en naar de kringloop gebracht.
      Nu ben ik kritischer en .

      Verwijderen
  3. Ik ben juist deze week weer eens naar diverse kringloopwinkels geweest met mijn dochter, maar wij schrokken van de ontzettend hoge prijzen in die winkels. Wij zagen bv een klein scharniertje voor € 1,00 per stuk, terwijl die nieuw in de winkel veel goedkoper te koop is. En dat was niet het enige.
    Nee, voorlopig zien ze mij niet meer bij de kringloop. Jammer voor mij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is jammer! Durf je te onderhandelen? Dat zag ik namelijk andere mensen doen. De prijzen bij gewone winkels stijgen ook enorm. Bijvoorbeeld bij L. Bakker. We hadden een kort stuk gordijnrails nodig. €25,-. Ik heb het maar even terug gelegd.

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)