Pagina's

zaterdag 25 februari 2023

Verbeter de wereld...

In de vorige blogpost schreef ik over een zelfgemaakte fotocollage waarvoor ik iets kocht bij de Action. Daar kwam een reactie op, waar ik graag even op in wil gaan. 


Er zijn zóveel adviezen... Wat is er zoal 'niet goed'?
(Met andere woorden: wat vinden anderen dat ik anders moet doen?)
  • Als je vlees of vis eet
  • Als je koffie drinkt
  • Als je een auto bezit
  • Als je een vliegreis maakt
  • Als je wegwerpluiers gebruikt
  • Als je gebruik maakt van een houtkachel
  • Als je gas verbruikt
  • Als je iets nieuws koopt
  • Als je avocado eet
  • Als je tegels in je tuin hebt liggen
  • Als je fastfood eet of energy drinkt
  • Als je gebruik maakt van een wegwerpbeker
  • Als je Lidl-knuffels spaart
  • Als je (geen) zonnepanelen op het dak hebt liggen
  • Als je je laat vaccineren
  • ….
Ook ik doe mijn best om op een respectvolle manier met de schepping om te gaan. Op mijn manier. Wat binnen mijn vermogen ligt. Met mijn eigen klemtonen. 

En ik ben ervan overtuigd dat ik niet de enige ben. Maar velen doen hun best vanuit zijn/haar eigen gedachten, achtergrond en gedrag.

Weleens gehoord van de cirkel van invloed en betrokkenheid?


Cirkel van invloed:      
  • Eigen gedrag
  • Eigen gedachten
  • Eigen reacties
  • Mindset

Cirkel van betrokkenheid: 
  • Het leven
  • Omstandigheden
  • Gedrag van anderen
  • De situatie
Binnen je cirkel van invloed kun je veranderingen aanbrengen.

Binnen je cirkel van betrokkenheid niet. 

Als je je energie verspilt aan dingen waarin je geen veranderingen kan aanbrengen, kun je negatief worden. Dat geeft verwijdering. Dan maak je verwijten. 

Niemand doet het perfect. Dat is altijd zo geweest en dat zal ook zo blijven.

Daarom voor iedereen, inclusief mijzelf:

''Verbeter de wereld, begin bij jezelf'' 

13 opmerkingen:

  1. Geen spullen meer bij de Action kopen is typisch iets wat je als persoon wél kunt doen, het valt binnen je cirkel van invloed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een ANDER bij Action koopt valt buiten JOUW cirkel van invloed.

      Verwijderen
    2. Het is bij de Action gewoon heel goed opletten wat je koopt. Ik gebruik een lijstje en probeer er niet vanaf te wijken. Sommige dingen zijn er gewoon veel goedkoper, bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen, vuilniszakken, poetsdoeken enz.

      Verwijderen
  2. Haha, groot gelijk! Iedereen meent zich te moeten bemoeien met wat een ander doet of juist niet doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Begin bij jezelf , maar je hoopt dan wel dat de ander er wat van meekrijgt,
    Denk aan collectes, voorlichting, stakingen geloof verkondigen enz.
    Je mag je best weleens met een ander bemoeien , zou een zooitje worden als je alleen aan jezelf denkt.
    Je kan wel alles bij jezelf houden maar dan waren we nu nog geen plastic aan het scheiden bijvoorbeeld.
    En ik blijf erbij ,stop met veelvuldig bezoek aan goedkope winkels zoals de action .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk mag de overheid, die we gezamelijk kiezen, ons regels op te leggen omtrent afval scheiden ed. Door wetten en regels wordt het geen zooitje. Maar ik vind het shamen wegens allerlei verschillende opvattingen gewoon bleeh.
      Ik vind je laatste zin zo ongepast. Ik vind het anders als je zou zeggen dat MEN beter niet action zou kunnen gaan. De strekking van Liselot is ook, denk ik, dat een ieder zich beter kan richten om het zelf goed te doen op allerlei gebied. binnen ieders mogelijkheden. In koopgedrag (waar en wat), gezin en andere relaties, milieu

      Verwijderen
    2. Dus u mag alles wel zeggen wat u er van vindt en ik moet netjes het woordje , men, er nog bij zetten.
      Okeeee

      Verwijderen
  4. Ik ben blij met de action met mijn lage inkomen. Ik hoef me niet te verdedigen, maar wil dat nu toch doen. Mijn footstep in deze wereld is al heel bescheiden. Geen grote vakantiereizen , geen auto. Mijn interieur en kleding zijn vaak tweedehands. Door de action kan ik voordelig wat knutselmateriaal / cadeautjes kopen voor de kleinkinderen, en voordelige overgordijnen kopen ter besparing van energie. Laatst heb ik er zaadjes gekocht voor mijn potten moestuin. Tomaat, pepers, paprika, pluksla, radijs. Dat zou ook voordelig bij de lidl kunnen maar die zit te ver weg voor mijn fietsbenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je hebt helemaal gelijk en er een prima uitleg bij gegeven.

      Verwijderen
  5. Ik sluit me bij bovenstaand commentaar aan.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niet bij bovenstaand maar bij anoniem van 00.11 uur

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De Action is zoveel meer dan spullen uit China. Ik koop er stofzuigerzakken, poetsdoeken, eten voor de vogeltjes, hobbyspullen, verzorgingsproducten voor mijn tanden... Het is ook enorm makkelijk dat je voor van alles in 1 winkel terecht kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat ook en vaak zijn er restpartijen die anders vernietigd zouden worden.
      Afglopen week zowel Acion als Big Bazaar geweest en echt alleen gekocht wat nodig was. Geen frutsels oid.

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)