Pagina's

woensdag 25 januari 2023

Suikerchallenge, we zijn er bijna!

Voordat ik in herhaling ga vallen… lees deze blog en deze. En eventueel ook nog deze. 

Wat is er in de afgelopen 25 dagen niet in mijn boodschappenkar beland? En dus niet ook niet in onze monden?

Zomaar een greep:

  • 6 potten speculoos
  • 3 pakken hagelslag
  • 1 pot chocopasta
  • 6 flessen aanmaaklimonade
  • 3 pakken ontbijtkoek
  • 3 zakken cruesli/granola
  • 9 pakken vanillevla
  • 3 repen chocolade
  • 3 rollen biscuitjes/koekjes/lange vingers

Wat een patronen hebben we doorbroken! Die standaard dingetjes. Een koekje bij de limonade, zoetigheid op brood, vanillevla na het avondeten.

Nu is het: fruit bij de thee, hartig broodbeleg, yoghurt als toetje (of geen toetje).

We hebben met elkaar de conclusie getrokken dat we doorgaan. Niet te extreem. Producten waar je weinig van gebruikt, en waar een heel klein beetje suiker in zit, gaan we gewoon gebruiken. En wat we aangeboden krijgen, slaan we niet af ‘vanwege de suiker’. Maar we halen een aantal producten niet meer in huis.

Even tussen jou en mij hé… In deze afgelopen 25 dagen ontdekte ik ook m’n eigen valkuil qua zoetigheid. ‘Vroeger’ pakte ik meerdere keren per dag een zoet tussendoortje.  En vaak bleef het ook niet bij één dingetje.

Een stuk fruit eten is iets meer werk. Ik moet er dus wel echt trek in hebben en moeite voor doen. Een snoepje of koekje eet veel sneller en makkelijker weg. En voordat de hongerprikkel weg is, had ik de tweede al in m’n mond zitten.

Ik dacht dus altijd dat dit bij mij hoorde… me niet kunnen beheersen.

Maar nu ontdekte ik, dat als het maar niet binnen handbereik ligt, ik me prima kan beheersen. De voorraad die ik op 31 december ingepakt heb, en nu boven ligt, ligt daar nog steeds braaf. Niet aangezeten. En geen moment de verleiding gehad om toch even iets te pakken.

En wie weet, kan ik na de challenge langer dan 2 dagen doen met bijvoorbeeld een zak paaseitjes.

Want nooit meer iets ongezonds kopen, dat gaan we niet doen. Hoeft ook niet. Maar áls we dan iets nemen, dan gaan we er onwijs van genieten.

3 opmerkingen:

  1. Ik begrijp de challenge iets beter nu ik zie wat er is blijven staan. Dat is me nogal wat. Wij drinken hier denk ik hooguit 1 fles karvan cevitam in twee maanden. Jullie één fles pp per maand, als ik even grof reken.

    Hebben jullie ook iets gemerkt in je energie en gewicht? Ik kan me voorstellen dat dit wel z'n effect heeft gehad!

    Suuces met de nieuwe voornemens en af en toe lekker genieten van wat je jezelf nog wel gunt. Moet kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet ja dat je als je weer dingen met suiker gaat eten je meestal na half uurtje weer trek in zoet krijgt? en dat dat weer verdwijnt ook na een half uurtjes, dus afleiding zoeken en het uitzitten. Gewoon je bloedsuikerspiegel die dat doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Maar áls we dan iets nemen, dan gaan we er onwijs van genieten" en zo is het toch ook, iets wat je niet te vaak krijgt (kunt pakken) geniet je echt meer van.
    Leuke challenge is dit.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)