Pagina's

woensdag 31 augustus 2022

Portemonnee gesloten, hoe verliep de eerste week?

Vorige week schreef ik dat ik weer terug wilde naar de basis. Geen gekke uitgaven. Gewoon de normale boodschappen, de noodzakelijke uitgaven. En verder geen extra’s. Hoe is dat verlopen?

Om maar met de deur in huis te vallen… niet goed.

Doordeweeks ging het prima. Boodschappen zaten keurig op de 100 euro. Verder deed ik geen uitgaven. 

Op zaterdag moesten we nog tanken. Dat kostte nog ‘even’ 85 euro. Maar als het goed is, doen we er héél lang mee. Maanden…

Toen kwam er een interessante aanbieding voorbij. Een hotelbon. Kostte 56 euro. Een extra uitgave. Maar een besparing op ons nachtje weg in de herfst. Als we dan pas de overnachting boeken kost dat 104 euro. Dus, alhoewel het een extra uitgave was, is het ook een besparing. Ik reken hem goed.✅

En toen bedachten we om even met z’n zessen naar het tuincentrum te gaan. Een leuk uitje. Daar bleek de portemonnee toch niet op slot te zitten. Oeps! 48 euro.

Maar hoe kwamen we er nou bij om zomaar zoveel te gaan kopen?

We wilden inspiratie opdoen voor onze aanpassing aan de achtertuin. We hebben allerlei plannen. Geïnspireerd door de tuin van de mensen waar we op visite waren.

Wat is haalbaar? Wat is betaalbaar? Een groen dak op onze uitbouw bleek onbetaalbaar. Een verticale tuin tegen de muur leek ons wel haalbaar. 


Is een regenton iets voor ons? Welke planten tegen de pergola? Meteen de schutting (die in zeer slechte staat is) vervangen? Gras zelf zaaien?

En terwijl we inspiratie opdeden, vulden we onze kar. Met mooie planten...

Wij hebben nog twee lege potten in onze tuin staan. Die moeten nodig gevuld worden. Bij de één is de plant doodgegaan. In de ander kwam van ’t voorjaar vanzelf allerlei moois in groeien. Waarschijnlijk onkruid, maar ik vond het mooi. Ik heb het erin laten staan. Een tijdje geleden was het uitgebloeid en heb ik het verwijderd. Nu stonden er twee lege potten.

En kijk hoe ze er nu bij staan:


En in huis waren er ook paar cactussen doodgegaan. Eigenschuld… Ik wilde graag de lege potjes weer vullen.


 


Ook kochten we een aantal bolchrysanten en een prachtige groene pot. Zodra de avocadoplant uit z'n huidige pot groeit, mag hij in de nieuwe pot. 

Grappig feitje: De pot is gemaakt van kapotte autobanden. En dat ruik je een beetje. Stiekem vind ik dat dus lekker ruiken. Heel apart.🙈 

We hebben veel inspiratie opgedaan voor de achtertuin. Voorlopig blijft het bij dromen. Pas in het voorjaar hopen we het te verwezenlijken.  

Volgende week weer een nieuwe (serieuze) poging om de portemonnee gesloten te houden. 

2 opmerkingen:

  1. Planten koop ik nooit, die krijg ik of ruil ik. Er zijn ook veel ruilkasten voor planten en zaden. En op weggeefgroepen wordt ook echt veel weggegeven, zeker in het voorjaar als meer mensen hun tuin veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. plantjes gekregen bij de lidl,verder niets gekocht nu met de droogte,scheelt water .volgent jaar maar weer.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)