Pagina's

donderdag 12 oktober 2023

Uitgaven in oktober (deel 3)

7 oktober

Geen uitgaven

8 oktober

Het was weer zondag. Zoals ik in deel 1 al had beschreven, waren er weer collecten in kerk, waar we aan gaven. Deze keer voor de diaconie, kerk en rente/aflossing.

Er is een gezegde dat luidt: geven maakt rijk. Nou, zo ervaar ik het ook. Dat we alle vijf iets in de collectezak kunnen stoppen. Elke week weer. Dan voel ik hoe goed we het hebben.

9 oktober

Zendingsgeld

10 oktober

Bij de bakker had ik pech, geen ‘oud’ brood deze keer. Nou weet ik dat ze bij de Plus ook het brood van gisteren verkopen voor de helft van de prijs. Dus daar haalde ik deze keer wat brood. Er lagen ook witte bollen en krentenbollen. Die nam ik ook mee. Thuis vries ik ze in, en vaak eten we op zondag bolletjes. Ik betaalde er € 6,65 voor drie broden, tien witte bolletjes, zes krentenbollen, en een pakje vleeswaren met 50% korting. 



Ook was het deze dag onze 10e trouwdag. Omdat we in de herfstvakantie samen een nachtje weggaan (toch iets geboekt!), had ik geen plannen om er op de dag zelf aandacht aan te besteden. Overdag was m’n neefje bij ons. M’n man was naar z’n werk en de kinderen naar school. En ’s avonds had ik een groepsles in de sportschool.

Maar m’n man dacht er anders over. Die kwam lekker op tijd uit z’n werk met een grote bos bloemen en gebak. Hij vond het belangrijk om er aandacht aan te besteden. En gelijk had hij!

We hebben alleen een gezamenlijk rekening, dus ik vind dat deze uitgaven hier ook onder vallen.

Bloemist: 28,75. Ik haal nooit bloemen, maar had altijd gedacht dat je voor maximaal € 15,- een mooie bos kon halen. Niet dus. 

Ik heb dan wel weer een enorme zwak voor kamerplanten…



Bakker: €11,85. Zes gebakjes, heerlijk!!

11 oktober

Ik haalde boodschappen bij de Boni voor € 25,64


12 oktober

Nu ging ik naar de Lidl en betaalde daar € 26,60


Ik heb weinig boodschappen gehaald. We eten volgende week twee keer niet thuis. 

Maandag hebben we een familiebijeenkomst. Het is een afscheid, omdat één gezin binnenkort ons land verlaat. Ze gaan op 18.000 km hier vandaan wonen, om als zendeling te gaan werken. Enerzijds een enorme verwaardiging en verrijking. En anderzijds valt het ook zwaar. Afscheid nemen is niet fijn. We gaan hen enorm missen. 

Maandag hopen we dus als familie afscheid te nemen. Mij is gevraagd om arretjescake en rijstepap te maken. Zo maken we er een nostalgische en Hollandse maaltijd van. 

Op het planbord schreef ik bij maandag ‘afscheidsfeest’, maar het woord ‘feest’ heb ik toch maar gauw weggeveegd. En de ‘s’ overigens ook, anders klopte er taal technisch iets niet. 

Ineens snap ik het woord afscheidsfeest niet meer.

13 opmerkingen:

  1. Ach, afscheid nemen van mensen die je dierbaar zijn is inderdaad HELEMAAAL niet leuk! Tegelijkertijd: je bent verbonden met de hele wereld, met mensen die elders werken én met je buren, met de mensen in je wijkkerk en met de mensen van de wereldkerk.....
    Vwb wat je schrijft bij de zondag, dat deel ik helemaal: Mijn inkomen is écht niet gigantisch, en mijn huur is best vrij hoog - maar zolang ik kan sparen én geld kan weggeven is het meer dan genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij het tv programma Ik Vertrek zie je ook wel eens van die afscheidsfeesten en ik vindt de toespraakjes soms wat ongemakkelijk en onhandig en soms zie je wel een onhandige grote en kwetsbare cadeau's
    Kijken jullie wel TV eigenlijk, ik woon in de Zeeuwse biblebelt en onze buren hebben geen tv. Wel laptops en mobiele telefoons, daar kan je ook overal naar kijken lijkt me. Ik weet de verschillen tussen de geloven niet wat wel en niet mag. Daarom ben ik wel nieuwsgierig hoe jullie dan hebben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben inderdaad geen televisie. Niet mogen is mijns inziens niet de juiste benaming. Niet willen dekt de lading. Ik heb wel eens een aflevering van Ik Vertrek gezien, maar da's al lang geleden. Ik heb geen behoefte om er meer van te zien.

      Verwijderen
  3. Vergeet ik nog mijn "vangst" te melden. Bij de Lidl was volkoren meergranenbrood deze week in de aanbieding en die wilde ik wel, lag er zo een heel brood in het verspil-me-niet rek voor 0,25 ct! en in een andere bak een zak hutspot (de peen en uien). Ze hadden zakken 3 kilo iets kruimige aardappelen ook in de aanbieding 2 zakken voor 5 euro. Zelf lust ik geen stamppoten en ben er ook niet goed in om te maken, partner heeft dat vandaag zelf gedaan en dan komen er ook paar porties in de vriezer, lekker makkelijk. Balletje gehakt (ook altijd incl uien en jus in de vriezer) erbij en ik een portie nasi met gebakken eitje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En nu vergeet ik ook nog te vragen of je de echt arretjescake hebt gemaakt, die met frituurvet zoals het al oude recept voorschrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou leer ik weer iets nieuws. Nee, voor mij is arretjescake een gewoon van roomboter. Ik maak hem dus met roomboter, cacao, suiker, vanillevla (ipv rauw ei) en theebiscuitjes. Heerlijk maar wel heel machtig! Ben wel benieuwd: heb jij de officiële versie (met frituurvet) geproefd? Is dat smakelijk?

      Verwijderen
    2. Ik heb van mijn oma leren koken, we woonden naast elkaar tot 1965. En ja zo maakten we deze arretjescake heel vaak voor verjaardagen en andere feestelijkheden. Ook later vaak gemaakt en meestal pas later verteld wat de ingredienten waren. Is echt iets om eens te proberen en is veel lekkerder dan met roomboter, die vind ik altijd zo zalvig in je mond voelen. Met frituurvet is het veel korreliger en smakelijker

      Verwijderen
  5. https://ivdnt.org/actueel/woorden-van-de-week/woordbaak/waar-komt-de-naam-arretjescake-vandaan/
    Deze dus

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, geen feest, maar wel iets groots, het doel waarvoor ze gaan!
    Leuk hè die vondsten uit de "verspil me niet bakken"

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat bijzonder dat ze als zendeling gaan werken! Dat is niet niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou dat is prachtig werk dat ze gaan doen. Welk land gaan ze heen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oh wat een eind. Nichtje van mijn schoonzoon zit daar ook.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)