Pagina's

donderdag 5 oktober 2023

Uitgaven in oktober (deel 1)

In mijn vorige blogpost vroeg ik me af of het leuk is om eens een maand onze uitgaven te delen. Nou, dat ga ik doen. Ik doe geen challenge ofzo. Ook ga ik niet zuiniger of anders doen. Ik doe gewoon zoals we altijd doen.

En ook kreeg ik wat tips en een vraag waar ik na deze uitgaven-maand op in wil gaan. Fijn hoor, een beetje inspiratie en respons op wat jullie leuk vinden om te lezen.

Zondag 1 oktober.

We zijn naar de kerk geweest. In de kerk wordt gecollecteerd. Er gaan in de gemeente waar wij lid van zijn drie collectezakken rond. Niemand is verplicht er iets in de stoppen, maar het is wel gebruikelijk.

De eerste collectezak heeft als bestemming Diaconie. Dat geld gaat naar de mensen uit eigen gemeente die niet rond kunnen komen. Ook gaat een deel van de inkomsten naar een aantal goede doelen.

De tweede collectezak heeft als bestemming Kerk. Dit geld is bestemd voor alle kosten van een kerkdienst. De gemeente waar wij lid van zijn heeft geen eigen predikant. Regelmatig gaat er een predikant uit een andere gemeente bij ons voor. Die krijgt daar een vergoeding voor. De kosten voor gas, water, elektra worden hier ook van betaald. Er wordt ook gespaard voor verbouwingen of aanschaf van meubels etc.

De derde collectezak heeft iedere week een apart doel. Deze keer was dat voor de Theologische School. Die staat in Rotterdam, en daar worden mannen opgeleid (vierjarige opleiding) tot predikant.

In onze gemeente kun je collectemunten kopen. Plastic munten in verschillende kleuren. Rood vertegenwoordigt de waarde van 0,50, wit 1,-, blauw 2,- en geel 5,-. Je mag ook gewoon muntgeld of briefgeld in de collectezak doen. Net wat je zelf het fijnst vindt. Wij maken altijd gebruik van de plastic munten. Dan hoeven we geen rollen munten te kopen. En het heeft ook een fiscaal voordeel.

Wij gingen ’s morgens met z’n vijven naar de kerk. ’s Avonds met z’n tweeën. Dus zeven keer stopten wij iets in alle drie de collectezakken.

Nu ben je misschien wel benieuwd hoeveel wij dan gaven. Ik heb even getwijfeld om het te delen, maar nee… ik houd dat ik liever voor mezelf. Verdere uitgaven deel ik wel, behalve de giften. Er staat namelijk in de Bijbel: laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet. Met andere woorden; wat je uit barmhartigheid doet, houd je voor jezelf. Vandaar deze keuze. Maar ik vond het wel goed voor de beeldvorming om te beschrijven hoe het ‘geven in de kerk’ verloopt. Het zal ook wel per gemeente verschillen.

Maandag 2 oktober:

Zendingsgeld. Op onze basisschool staat een potje voor het goede doel. Zo leren de kinderen ook om geld weg te geven. Eens per jaar wordt er voorlichting gegeven over de bestemming van het geld. Bijvoorbeeld het bouwen van een school in Bolivia. Alle drie onze schoolgaande kinderen kregen wat geld mee. Zoon C had z’n geld aan het einde van de dag nog in z’n tas zitten.

Verder werd de hypotheek afgeschreven. € 786,59. Dit is bruto. De hypotheekrenteaftrek ontvangen wij eens per jaar. 

De kosten voor de bankrekening werden afgeschreven. € 4,45 + 0,75 (voor de tweede pas).

Dinsdag 3 oktober:

Sinds kort ga ik naar de sportschool. Deze dag werd er voor het eerst geld afgeschreven voor de sportschool.

€ 20,- inschrijfkosten

€ 18.67 voor de maand september

€ 28.00 voor de maand oktober.

Het abonnement is dus 28,- per maand. Heel aardig, want officieel is het 35,- per maand. Mijn sportmaatje is student en betaalt het studententarief. Ik ben thuisblijfmoeder en kreeg dus ook het studententarief. Zonder dat ik erom vroeg. Heel coulant.

Verder ging ik naar de markt, kaas halen. Ik betaalde € 15,-. Thuis legde ik de 3 stukken kaas op de weegschaal. Die gaf 2,5 kg aan. Dat is wel héél erg veel. Normaal gesproken haal ik een kilo of ietsje mee. Voorlopig genoeg kaas in huis.

Ook kocht ik een bloemkool voor € 1,50.

9 opmerkingen:

  1. Ik schrok van de uitleg ‘theologische school voor mannen’
    Moet dat niet ‘voor mensen’ zijn?
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor. Aan de Theologische school in Rotterdam worden alleen mannen opgeleid tot predikant.

      Verwijderen
    2. Wat leuk dat je dit deelt! Mooi om te lezen dat jullie de kinderen ook “delen “ meegeven.

      Verwijderen
  2. Dat je niet wil delen begrijp ik wel maar vind het ook jammer. Ik heb geen idee hoeveel geld in zo'n collectezak gemiddeld wordt gedaan. Ook wist ik niet dat er zo vaak voor verschillende doelen wordt rondgegaan.
    Hoe gaat het verder met het opgehaalde geld? wordt dat echt goed afgedragen en beheerd? en hebben jullie daar ook inzicht in of alleen goed vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat wordt goed beheerd en afgedragen. Daar is ook inzicht in. Iedere maand een financieel verslag en ook jaarlijks een uitgebreid verslag. Ik heb zelf geen behoefte om die verslagen door te lezen. Ik vertrouw de mensen die het geld beheren en weggeven aan armen voor 100%.

      Verwijderen
  3. Kun jij de kaas dan zo lang goed houden? Ik merk dat er soms schimmel op komt als we er te lang over doen. De prijs van de bloemkool vind ik top!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om te zien! Ik vind het altijd interssant om te weten wat andere mensen uitgeven. Zelf hou ik elke maand een kasboekje bij en die deel op mijn platform over financiën

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind je uitleg over het niet delen van de giften in de kerk erg netjes (linkerhand/rechterhand). Wel interessant om te lezen hoe dat gaat met geld en plastic muntjes.

    Voorlopig zit jij in ieder geval goed in de kaas. Niet duur trouwens die €15 voor 2,5kg. Paar extra tosti's dan maar :)

    Ga jij in de sportschool aan de apparaten 'hangen'? Of doe je bijvoorbeeld aan groepslessen?

    Leuk dat je dit deelt in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kaas is inderdaad geen probleem. Op de markt verkoopt de kaasboer ook restanten. Gewoon helemaal prima kaas, maar dan voor maar 6 euro per kilo. Vaak van afgekeurde kazen of soms gekke vormen.
      Bij de sportschool heb ik nu de groepslessen ontdekt. Het levert wel de nodige spierpijn op, maar het is fysiek en mentaal heel goed om te doen.

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)