Pagina's

woensdag 14 december 2022

Koffiemachine verkocht via Marktplaats

Zo! De koffiemachine is verkocht. Via Marktplaats zelfs.

Het zit namelijk zo. Toen we ons eerste koffiezetapparaat gingen kopen, waren we er samen van overtuigd dat het een volautomaat koffiemachine moest worden. Zo’n apparaat waar je bonen ingooit, en waar koffie uitkomt. Een droom die uit zou komen. 

De meest verse koffie. Heerlijk! Toen we ons eerste huis gingen bewonen, was ik een ‘grote’ koffiedrinker. Ieder ochtend en avond dronk ik twee mokken zwarte koffie. Mijn man nam er iedere ochtend en avond één.

En ja, het was heel fijn, zo'n koffiemachine. En gemakkelijk.

Na heel veel jaren trouwe dienst, begon ik ook de mindere kanten van de machine te leren kennen. De smaak van de koffie was maar matig. En dan nog het schoonmaken. Ik heb het dan niet over het legen van het bakje. Dat stelde niets voor. Maar eens in de zoveel tijd moest het apparaat helemaal uit elkaar gehaald worden. Wat je dan tegenkwam… overal koffieprut (met paddenstoelen). En dan nog het ontkalken. Een tijdrovende klus.

Maar zodra de machine weer schoon was, smaakte de koffie weer heerlijk. Voor even. Want een paar dagen later smaakte het weer… mwahh. Smakeloos noemde ik het.

De machine deed er precies 1 minuut over om een mok koffie klaar te maken. Lekker snel. Maar ook wel logisch dat er niet zoveel smaak aan de koffie zat.

En ik vond het ineens ook een groot log ding op het aanrecht.

Ik was er een beetje op uitgekeken.

We waren al erg geminderd met koffiedrinken. Van samen 6 mokken per dag gingen we naar 2 kopjes. Ieder een kopje. In de ochtend.

Maar wat wilden we nu wel?

Ik wilde heel graag een percolator.

En nee, een percolator is niet zo’n ding waar je koffie door het kokende water heen duwt. Met een percolator extraheer je vocht door filtering. Klinkt ingewikkeld, maar in de praktijk valt het erg mee.

Een percolator bestaat uit verschillende delen. Het onderste gedeelte vul je met (kokend) water. Het filtertje vul je met gemalen koffie. Je draait hem in elkaar, en dan zet je hem op een warmtebron. Het kokende water komt via het filtertje met koffie in het bovenste deel (de opvangbak) van de percolator terecht. En met dat bovenste gedeelte kun je schenken. Zo in je kopje. 

De percolator kocht ik bij Dille en Kamille. Ze zijn vast in veel meer winkels te koop. Ik kocht er meteen een bonenmaler bij.

Thuisgekomen ging ik het eens uitproberen. Maar wat bleek? De inductieplaat deed helemaal niks. De percolator was te klein. En ja, ik had er speciaal één uitgezocht die wél op een inductieplaat kon. 

Dus ik ging zoeken op internet wat het probleem zou kunnen zijn. Ik moest een adapterplaat onder de percolator leggen. Dat is een plaat die je op de inductie legt. De plaat wordt in z’n geheel warm. Daar kan de percolator weer bovenop. 

Dus ik bestelde er één. En het werkte. Probleem opgelost. 

Er moest ook nog melkschuimer komen. Want we drinken allang geen zwarte koffie meer, maar cappuccino. De koffiemachine had een stoompijpje waar we melk mee schuimden. Nu kochten we nog een losse melkschuimer.

Al met al, een leeg aanrecht, en een kastje vol met spulletjes om koffie te maken.



Wat zijn de voordelen? Het apparaat is heel makkelijk schoon te maken. Het is maar een klein dingetje, dus hij staat hier in een keukenkastje. M’n aanrecht blijft vrij. 

Maar vooral… de smaak!

Er kwam een barista op visite. Gewoon een familielid hoor, maar voor de hobby een barista. (Dat is een koffieprofessional.) En met trots (en een beetje spanning) bood ik hem een kopje koffie aan. En... hij vond het heerlijk!

Dus nu heb ik het gevoel dat we hoogwaardige kwaliteit koffie drinken...;) 

En wat leverde de oude machine op? 

Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat hij ons nieuw heeft gekost. Vermoedelijk tussen de 300 en 400 euro. 

Nu kreeg ik er nog 90 euro voor. En dat terwijl hij ruim 9 jaar gebruikt is. Marktplaats… Met veel geduld.

1 opmerking:

  1. Wij gebruiken een simpel filter koffiezet apparaat, makkelijk en je meteen een kan vol.
    Ik vind het wel lekker buiten de deur andere koffie te proeven, gisteren een heerlijke cappucino bij een pizzeria, die was echt lekker.
    Een melkopschuimer heb ik ook eens gehad maar vond het best lastig schoonmaken na een paar dagen werd de niet aanbak bodem niet meer goed schoon en moest ik meer schuren en dat voelde niet goed. Heb hem wel goed schoongemaakt en toen teruggebracht.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)