Pagina's

vrijdag 7 april 2023

Goede vrijdag, wat is daar 'goed' aan?

De vrijdag voor Pasen wordt Goede Vrijdag genoemd. Weet jij waarom?

Eerst even terug naar Kerst. Daar vieren we de geboorte van de Heere Jezus, de Zoon van God. Hij werd geboren met een doel. Verzoening tussen God en mensen.

Drieëndertig jaar later werd Jezus gekruisigd. Een zware straf. De straf op de zonde. Jezus heeft zelf geen zonde gedaan. Hij droeg de straf en daarmee betaalde Hij voor anderen.

Maar wat is er nu goed aan Goede Vrijdag? Het is toch juist ‘zielig’ of ‘oneerlijk’ dat Jezus straf kreeg die Hij niet verdiende? Nee hoor, Hij wilde lijden en sterven. Ook al was het heel zwaar. Dat is nou juist het wonderlijke.

Het ‘Goede’ van Goede Vrijdag zit hem erin dat de schuld is betaald.

Als Jezus dit niet gedaan had, was het leven helemaal zinloos geweest. Want zelf kunnen wij niet betalen. De prijs is veel hoger dan wij kunnen betalen.

Dit is simpel, in eigen woorden, wat wij vieren/gedenken met Goede Vrijdag. Er valt nog veel en veel meer over te schrijven. Op internet kun je mooiere en completere beschrijvingen vinden.

Ik wens jullie allemaal zo’n GOEDE VRIJDAG toe!!!



27 opmerkingen:

  1. Mooi dat je dit op je blog uitlegt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ongelovige die ook heel weinig er over weet en op een Montessori school heeft gezeten hele schooltijd waar er geen aandacht of les was over godsdiensten kan ik de vogende zin niet begrijpen.
    "Als Jezus dit niet gedaan had, was het leven helemaal zinloos geweest. Want zelf kunnen wij niet betalen. De prijs is veel hoger dan wij kunnen betalen."

    Waarom en aan wie moeten we dan iets betalen als Jezus dat niet had gedaan?

    En heb ik een zinloos leven omdat ik niet geloof?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lot, ik vind het mooi dat je het vraagt. Gelovigen hebben soms een 'eigen taal'. Daarom probeer ik het nog een keer uit te leggen.

      God heeft ons gemaakt. Volmaakt goed. We leefden zoals God, onze Schepper het had bedoeld. God heeft gezegd: als je zonde doet, moet je sterven. Adam en Eva zondigden. Daarom moet de mens (wij) sterven. De straf op de zonde is de dood. Bij het sterven scheidt de ziel van het lichaam. De ziel leeft altijd. Als Jezus voor jouw zonden heeft betaald, dan mag je voor altijd bij God in de hemel komen. De prijs om zelf te betalen voor de zonde is de eeuwige dood (de hel). Daarom is het zo belangrijk om te weten of Jezus ook voor jou/mij heeft betaald.

      Verwijderen
    2. Dank voor je uitleg maar helaas kan ik daar niets van begrijpen als je de evolutie theorie zoveel logischer vindt.

      Verwijderen
    3. Dank je Schrijver voor je link, ik heb het met veel plezier gelezen en je humor begrepen. Vooral de uitleg van Pinksteren is geniaal in mijn ogen. Dank voor deze goede daad op vrijdag

      Verwijderen
    4. Welke link bedoel je, Lot?

      Verwijderen
    5. Ik vind de gedachte van een Schepper veel logischer dan de evolutie leer. Aan de schepping kun je zien dat er een Schepper is. In de Bijbel kun je lezen Wie Hij is, en hoe Hij handelt met de mensheid. Hoe Hij graag mensen wilde op Zijn aarde, die Hem zouden liefhebben en eren. Door de hele geschiedenis heen. En het is nog niet af. Maar het komt uiteindelijk goed.

      Verwijderen
    6. Anoniem van 7.25. Op mijn reactie had Schrijver een stuk geschreven op haar of hem's eigen blog over de betekenis van de diverse namen, maar die reactie is nu helaas weggehaald., ik weet niet of Schrijver dat zelf heeft gedaan.

      Verwijderen
    7. Nee, dat deed ik niet zelf. Helaas, een andere visie of levensstijl is kennelijk niet gewenst. Jammer. Schrijver

      Verwijderen
    8. Dank Lot, voor het compliment. volgens mij heb je de juiste toon te pakken. :)

      Verwijderen
    9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    10. Ik ga er nu vanuit dat anoniem van 10.07 jij bent Schrijver. Zeker raar dat je geen andere visie mag laten zien.
      Echt ik kan niet begrijpen met alle bewijzen over de evolutie afgewezen worden. Alle ontwikkelingen hebben WIJ zelf bedacht/gedaan/ontdekt in de loop der miljoenen jaren. Opgravingen zijn toch ook duidelijk lijkt mij.
      Waarom zou een god bv eerst dieren op de wereld hebben gezet en die dan later laten uitsterven, hadden zij een zonde begaan?

      Verwijderen
    11. Ik wil even inhaken op de mening dat er geen andere visie gegeven mag worden. Het enige wat ik heb gedaan is een reactie verwijderd waarin een link naar een andere blog staat. Ik promoot geen andere blogs, zeker niet ongevraagd, en vooral niet met die (voor mij kwetsende, voor jullie misschien humoristische) inhoud.

      Verwijderen
    12. Alsjeblieft, laat iedereen in zijn waarde. Probeer niet aan te tonen dat een ander ongelijk heeft, of nog erger is belachelijk maken. Polarisatie noemen ze dat toch ? Accepteer dat mensen heel verschillende opvattingen hebben .

      Verwijderen
    13. Opmerkelijk dat je geen andere blogs wilt promoten, terwijl je het succes van je blog vooral te danken hebt aan doorlinks van andere blogs. Ik heb geen promotie nodig. Het was enkel een gerelateerd stukje tekst. Er zat ook niets kwetsends in, slechts wat menselijk geschreven verduidelijking op haast onbegrijpelijk stukken bijbeltekst die voor interpretatie vatbaar zijn. Gelovig of ongelovig, voor mij is iedereen gelijk. In naam des geloofs worden echter wel de meeste oorlogen uitgevochten, dus de vraag (eigenlijk al niet meer) is of het andersom ook zo vrij van oordeel is.
      Een God die twee mensen ter dood veroordeelt omdat ze een zonde begaan (Adam, Eva, appel), kan toch geen heer van genade en menslievendheid zijn?
      Schrijver

      Verwijderen
    14. Er zijn andere bloggers, die zonder verklaring reacties verwijderen. Dat is iemands goed recht.

      Verwijderen
    15. Beste Lot, je leven als ongelovige hoeft niet zinloos te zijn. Iemand kan veel betekenen voor zichzelf en anderen. Maar de zin ervan reikt niet verder dan de dood. Jezus zegt; "Wie in Mij gelooft zal leven ook al is hij gestorven".. Dat uitzicht voor de gelovige reikt over dood en graf heen.

      Verwijderen
  3. Voor mij is pasen een feest van hoop. Van licht na het duister.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, dat is Pasen. Maar daar is Goede Vrijdag aan vooraf gegaan.

      Verwijderen
    2. Waar hoop je dan op, Nicole?

      Verwijderen
  4. Hij betaalde voor anderen. Maar na zijn dood hebben mensen toch ontelbare zonden begaan? Net zo als de herrijzenis uit de dood., nooit meer voorgekomen en kan dit wel. En ik las laatst een artikel, in een serieus tijdschrift, dat Jezus misschien nooit op aarde heeft rondgelopen. Maar een legende, samengesteld uit nog weer veel oudere verhalen. Verwarrend allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, maar Jezus heeft volmaakt betaald. Ik neem hierin de Bijbel als uitgangspunt. God staat boven alle natuurwetten, want Hij is de Wetgever, dus bij Hem is alles mogelijk. Al die twijfel komt bij de duivel (de vijand van God) vandaan.

      Verwijderen
    2. In reactie op "in een serieus tijdschrift, dat Jezus misschien nooit op aarde heeft rondgelopen. Maar een legende, samengesteld uit nog weer veel oudere verhalen. Verwarrend allemaal¨.
      Ik, als historicus, kan zeggen dat een feit in het verleden als waar wordt beschouwd, als er (schriftelijke) bronnen van zijn. Zo zijn er van de meest geloofde waarheden maar enkele bronnen uit die tijd. En toch gelooft iedereen het bestaan en gedrag van bijv de keizers uit het romeinse rijk. Terwijl er duizenden bronnen (ook veel seculiere) zijn die getuigen van Jezus. Ik heb gedacht. Ik ga eens lezen wat zeggen zelf zegt (in Evangelie in de Bijbel. Dan zijn er 2 conclusies mogelijk. Of Jezus is stapelgek, of als het waar is dan moet ik er wat mee. Sorry dat ik het zo oneerbiedig zeg Liselot. Maar zo stond ik erin. De persoon Jezus, niet wat de mensen over hem vertelden, maar de Jezus uit de bijbel heeft mij gegrepen. En toen ik mezelf zag in vergelijk met Jezus, heeft Zijn lijden en sterven en opstanding zoveel blijdschap gegeven, dat ik mijn leven wil toewijden aan Jezus, die mij heeft laten zien wie God is. Met vallen en opstaan; ik ga nog dagelijks in de fout, maar ik kan het belijden en weten dat ook Jezus voor die zonden betaald heeft en mij zal vormen naar het beeld van Jezus.

      Verwijderen
    3. ik ga eens lezen wat JEZUS zelf zegt, moet het zijn

      Verwijderen
  5. Er is iets vreselijks mis gegaan met de mensheid. Dat kan niemand ontkennen. Zo heeft God de mensen niet bedoeld. Daardoor is de hele wereld en alle mensen in de macht van de tegenstander van God gekomen. Met de gevolgen die we nu zien. Als we willen kijken wie Jezus is, dan moeten we het verschil wel zien tussen goed en slecht. En dat laat ook ons eigen niet zo mooie hart zien. Jezus heeft de schuld betaald die wij als mensheid verdienen. En ieder mens kan door Jezus te aanvaarden een nieuwe kans om mens te worden zoals oorspronkelijk bedoeld is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede Vrijdag is de betaaldag voor de Kerk.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) mijn man (19) financiën (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) bloggen (11) opruimen (11) uitstapje (11) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1) zelfgemaakt (1)