Pagina's

vrijdag 23 december 2022

Kerst

Ik vind de adventstijd altijd een heel mooie tijd. Verlangen en uitzien. Voorbereiding op de feestdagen. En Kerst dan, de geboorte van de Heere Jezus.

Maar eerlijk gezegd is het ook een enorm drukke tijd. Écht enorm druk. Dat is jammer. Advent wordt een rennen, en Kerst een uitpuffen. Advent wordt zo erg rennen, dat Kerst voorbij vliegt of zelfs een beetje tegenvalt.

Waar ben ik dan allemaal druk mee? Er valt momenteel héél veel te doen op school (aanwezig zijn, vieren, meehelpen). En ook moet ik een inhaalslag maken na m’n oorontsteking. Ik heb daarom nog een paar oudergesprekken. We vierden een kinderfeestje. We mochten kijken bij de zwemles. Dat resulteerde in een bedtijd van pas kwart over 8. Veel te laat voor een gewone schoolweek. En dan nog allemaal kleine tussendoor-dingetjes. Iedere dag liep anders dan anders. Iedereen is moe. Toe aan vakantie.

Daarom heb ik afgesproken dat ik het mezelf een beetje makkelijk ga maken. Niet alles piekfijn op orde. Even niet met allerlei mensen afspreken, hoe gezellig het ook is. Alles bij elkaar is te veel. En toen ik m’n boodschappenlijsten aan het schrijven was, bedacht ik ineens dat ik gewoon alles bestel. Bij PICNIC. Echt gemak. Ik had namelijk een hele ochtend ingepland voor boodschappen halen, maar die heb ik nu ineens vrij. Hoe lekker is dat!

We vieren eerste kerstdag gezellig met ons eigen gezin. Dan hoeven we geen uitgebreid menu te verzinnen. Soep met stokbrood. Doen we altijd op zondag. Deze keer dus ook. En voor ’s avonds maak ik een borrelplank. Dan kan (een gedeelte van) de inhoud van de kerstpakketten meteen geproefd worden. En daarbij doen we wat warme hapjes.

Tweede kerstdag komt er visite. Dan gaan we gourmetten. En nee, deze keer maak ik niet alles zelf. Een paar vleesschotels zijn wel heel makkelijk. En verder snijden we wat groenten. Een pannenkoekenmix mag ook niet ontbreken. Eigenlijk stelt het niet eens zoveel voor. ’t Is vooral het sfeertje.

Ik heb ook ingrediënten besteld om zelf een ijstaart te maken. Als ik tijd over heb, kan ik het maken. En anders bewaren we de ingrediënten gewoon nog.

Dus voor ons geen luxe drie gangen diners. Normaal, met een klein beetje extra. Want het zijn tenslotte feestdagen.

En hopelijk helpt dit mee om écht Kerst te vieren in plaats van uit te puffen van het geren en gevlieg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)