Pagina's

maandag 21 november 2022

Update boodschappenbudget, de cijfers

Vorig jaar gaf ik wekelijks €120,- uit aan boodschappen. Vanaf 1 januari heb ik mezelf uitgedaagd om dit te verlagen naar €100,-.

Ik heb het nu voor nu uitgerekend tot en met de maand oktober. Sommige weken was ik goed bezig. Er waren ook weken dat het niet lukte. Hoe verder we in het jaar zijn, hoe lastiger ik het vond worden. Begrijpelijk, als je ziet hoeveel de prijzen zijn gestegen. En als je ziet hoe goed de kinderen zijn gaan eten. Met dat laatste ben ik overigens heel blij.

Maar even over die prijsstijgingen. Neem nu brood. Tot en met de maand augustus betaalde ik €1,- per brood. Daarna werd dat €1,50 per brood. Tja, maar €0,50 duurder. Maar voor een gezin met vier kinderen (echte broodeters) betekent dat per week €4,- extra kosten. En dan hebben we het alléén maar over brood.

Maar nu even de cijfers. Lukt het wel, of lukt het niet?

De eerste 43 weken van het jaar gaf ik in totaal uit aan boodschappen: €4.323,63

Gemiddeld per week dus €100,55

Dus net ietsje boven de €100,-. Maar ik ben er heel blij mee.

En even voor de vergelijking. Stel, ik gaf nog steeds 120 euro per week uit, zoals vorig jaar. 120*43= €5.160,- 

Ik bespaarde dus € 836,37. Kijk, dat is nog eens de moeite!

En wat heb ik nu precies minder gekocht? Daar schreef ik al eerder over. 

Maar ik ben ook iets fanatieker geweest. Als de bakker ’s ochtend geen brood (of alléén witbrood) van gisteren had, dan fiets ik er de volgende ochtend weer even langs. Ik zorgde dat ik speling heb. Dus niet pas bij het laatste brood naar de bakker gaan, maar al iets eerder. Er was zelfs één week dat ik pas bij de derde keer in de week raak had bij de bakker. Tot vorig jaar had ik al die moeite niet genomen. Dan was het gewoon, helaas, dan neem ik brood bij de supermarkt mee á €1,89 per brood. 

Ook ontdekte ik de restantenbak van de kaasboer. Dát was ook een flinke besparing. Het maakt ons niet zoveel uit of de kaas jong of oud of daar tussenin is. Beetje afwisseling vinden wij juist wel lekker.

Nog een goede besparing: minder lekkers. De kinderen krijgen heus nog wel eens een snoepje, maar geen heel schatkistje, zakje of rolletje per persoon. Scheelt ook nog eens een hoop suiker.

Voor nu is die 100 euro helemaal prima. Als het zou moeten, kan het met minder. Tuurlijk. Ik zou bijvoorbeeld vlees helemaal kunnen schrappen. Zou ik overigens best willen, maar ik doe mijn man en kinderen daar absoluut geen plezier mee. Het is geven en nemen. Daarom eten we zo’n twee keer per week vegetarisch.

O, en wat we met die bespaarde € 836,37 doen? Die gaat naar het potje 'hypotheek aflossen'. Samen met ons opgespaarde teruggave van de energie, en nog een paar ‘kleine’ besparingen. Want hoe fijn is het als de maandelijkse kosten van de hypotheek zakken...

4 opmerkingen:

  1. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik per week uitgeef, hou het wel per maand bij wat we gezamenlijk uitgeven en verrekenen. Het is ook erg verschillend, we kopen vaak grotere voorraden en dan is dat niet elke week. Afgelopen maand voor ruim 100 euro aan koffie ingeslagen, die wordt er echt niet goedkoper op en ik heb de ruimte. Als we in Belgie of Duitsland boodschappen halen is dat ook veel.
    Deze laatste maanden ben ik bewust veel aan het opmaken, ook uit de vriezer, we hebben er 3, maar wel goed georganiseerd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik jouw geval zegt per week dan niet zoveel. Over een langere periode zegt het vaak wat meer. Zeker als je gebruikt maakt van aanbiedingen en voorraden. Daarom vond ik het resultaat van 10 maanden juist interessant. 3 vriezers, dat lijkt me zo fijn! Wij hebben er 2, en daar voel ik me al heel rijk mee. ;)

      Verwijderen
  2. Dat is zeker een flinke besparing zeg! Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (9) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) kringloopwinkel (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)