Hoe was het vandaag op school? Het is een standaard vraag van mij. Ik stel hem aan het einde van iedere schooldag. Niet letterlijk iedere dag dezelfde vraag. Ik varieer. Met dezelfde strekking. Want ik wil weten hoe de schooldag was.
Het liefst hoor ik een compleet verslag, van uur tot uur.
Letterlijk, wat ze deden. Maar ook hoe ze zich voelden. Ja, dat wil ik
allemaal. Maar ik snap ook wel dat dát een beetje teveel gevraagd is.
We parkeren de fietsen. Het drinken staat al klaar. Alles
goed voorbereid.
Maar dan, ondanks alle voorbereidingen, ben ik druk. Er
moeten vier jassen en vier paar schoenen opgeruimd worden. Niet iedereen doet
dat uit zichzelf. Aan mij de taak om aan te sporen. Dan moeten de schooltassen
leeggemaakt worden. Broodtrommels, bekers, bakjes, knutselwerkjes,
nieuwsbrieven.
En intussen drinkt zoon A z’n beker leeg en maakt zich klaar
om buiten te gaan spelen.
Ik schenk een kopje thee in voor mezelf, en schuif bij hen
aan tafel. En dan stel ik mijn prangende vraag: ‘Hoe was het vandaag op school?’
Of: ‘Had je een fijne schooldag?’ Soms weet ik al een paar details. Dat ze gym
hadden, of luizencontrole, of een excursie.
Om een antwoord te krijgen van zoon A, ben ik al te laat. Ik
zie hem nog net de tuin uit lopen. Spelen. Of naar vriendjes. Waar? In de
buurt… hoop ik. Ik moet het loslaten…
En ik weet nog steeds niet hoe zijn schooldag was. Wat hij
heeft geleerd, welke vakken hij had, wat hij heeft geleerd, of ze hebben
gezongen, wat ze knutselden, wie er aan de beurt was op het voetbalveld,
enzovoorts. Ik weet niks.
Zoon B heeft een beetje aansporing nodig, maar dan vertelt
hij wat over school. Korte gebeurtenissen. Hoe de dag verliep. En vaak vertelt
hij me of er iemand ziek was. En dat de juf blij was. Ja, zijn juf is altijd
blij.
Zoon C vertelt daar direct dwars doorheen. Het is van alles
door elkaar heen. Geen touw aan vast te knopen. Allerlei details. Meestal met
veel humor en grapjes en hard lachen. Het klinkt vrolijk en blij. En soms is
het een gemopper van jewelste. Maar al pratende lost hij de probleempjes in
zijn hoofd op. Vaak met een grap en een lach.
’s Avonds, als ik zoon A naar bed breng, probeer ik het
gewoon nog een keer. En nu lukt het wel. Juist nu hij naar bed moet. Tijd
rekken, daar is hij erg goed in. En ik hap gretig toe. Alle details, van uur
tot uur graag. Nou, dat gaat hij niet geven.
Hij stelt een vraag terug. ‘Wat wil je precies weten?’ Da’s
een goeie. Wat wil ik precies weten? Het voornaamste wat ik wil weten is of je
het fijn hebt gehad op school. En daar geeft hij bevestigend antwoord op.
En met een heel klein beetje aanmoediging vertelt hij daarna
nog een aantal details. Grapjes van de meester, naast wie hij zit, hoe
makkelijk de sommen waren, hoe grappig het spelletje op het schoolplein was, en
natuurlijk allerlei mopjes en raadseltjes die hij die dag erbij heeft geleerd.
En dan vraag ik ook nog even waar hij uit school heeft gespeeld. En ook vertelt
hij van alles over. Over een hut en over jongens die vroegen of hij nog in
sinterklaas gelooft, en over voetballen en crossen, en stickers vragen bij de
supermarkt.
En ondanks dat ik het moet loslaten, spreek ik m’n verbazing
uit dat hij helemaal naar de supermarkt is geweest. Met de (liefdevolle en vermanende)
vraag of hij dat de volgende keer even wil vragen. En natuurlijk wil hij
dat.
Nu weet ik toch nog hoe de schooldag was. 😉
als ik van mijn werk thuis kom,moeten ze mij ook niet aan mijn hoofd gaan "zeuren" even bij komen .ik denk dat dat ook voor kinderen geld. zelf krijg ik de verhalen pas na het toetje,bij de afwas ,als ze in bad zitten en ik op een krukje erbij gaat zitten . ook bij een knutselwerkje komen de verhalen los.
BeantwoordenVerwijderenHaha! Precies hoe hoe het onze oudste zoon vergaat. Hij lijkt daarin op mijn man. Die vertelt ook pas als hij daar zin in heeft.
VerwijderenDe andere jongens lijken meer op mij. Even zitten en kletsen (gedachten ordenen).
En inderdaad, de 'goede gesprekken' heb je vaak als je allebei bezig bent in dezelfde ruimte.
Oh ja, dat mag je ook eigenlijk niet meer vragen volgens de experts heb ik begrepen. Maar hij rol bij mij toch ook vaak uit mijn mond uit oprechte interesse.
BeantwoordenVerwijderenTja, de experts kennen ons gezin niet;). Maar ik begrijp wel dat niets vervelender is als zo'n moeder die alles wil weten. De kinderen hebben steeds meer hun eigen leven, en dat moet ik accepteren...
Verwijderen