Pagina's

maandag 24 oktober 2022

Energietypes

Het lijkt wel een hype. Het is ook een normaal gespreksonderwerp geworden. Kun je je energie nog betalen? Oftewel: ‘Hoe zit jij met je energie?’

Wat een verschillen!

Ik probeer te categoriseren:

  • Mensen die niks weten qua verbruik, contract en energieleverancier. 

        Daarop zijn weer twee varianten.

        1. Degenen die niks veranderen.

        2. Degenen die overal op bezuinigen.


  • Mensen die de schade willen beperken door zo min mogelijk te verbruiken.

        Ook hierop zijn twee varianten.

        1. Ze weten precies wat ze aan het doen zijn.

        2. Ze hebben geen idee wat ze aan het doen zijn.


  • Mensen die in beweging komen.
        Wederom twee varianten.

        1. Letterlijk. Ze bewegen, tegen de kou.

        2. Figuurlijk. Ze verduurzamen.



  • Slachtoffers.


Ze wonen allemaal bij ons in de straat. Vermoed ik.

Bij de één brandt elke ochtend de schoorsteen. Grote witte pluimen.

Bij een ander is het ’s avonds behoorlijk donker in huis. Ik spiek door het raam, maar er brandt wel een kaarsje. Saampjes in de woonkamer.👴👵

Sommige huiseigenaren hebben gekozen om te isoleren, waaronder wij.

Er zijn er ook waar alle lampen branden, ook overdag.

Sommigen buurtjes zijn veel meer gaan wandelen dan voorheen.

Ik zag zelfs iemand fietsen, waarvan ik niet eens wist dat hij het kon. De buurman.😉

Er zijn mensen die ineens een houtkachel blijken te hebben.

Er zijn ook mensen die dekentjes gebruiken. Wij.💑




4 opmerkingen:

  1. Ik ben lid van een Fb site voor minima en daar zijn vaak vragen over energiezaken. Er zijn inderdaad veel mensen die geen idee hebben hoe de energiemarkt werkt. Ze vragen alleen hoeveel anderen per maand betalen. Daar heb je in feite niets aan, elke huis en gezinssituatie is anders. En als je dan vraag naar jaarcijfers voor energie en gas hebben ze geen idee.
    Laatste was er iemand die vroeg hoeveel het kost als je 10 minuten gas gebruikt. Op mijn vraag of ze bedoelde koken, verwarmen of douchen komt er de reactie dat ze dat niet bedoelt, alleen wat het kost. Nou dat verschilt nogal per gebruik ergens van.
    En dat koken bij normaal gemiddeld gebruik slechts 5% meetelt weten ze ook niet maar gaan duurdere apparaten aanschaffen om op electra te koken of koken helemaal niet meer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het verbaast mij ook enorm dat er mensen zijn die er helemaal niks van weten. Niet weten wat ze betalen, wat ze verbruiken, wie hun leverancier is. En dan keuzes maken in het besparen, die mij zo onlogisch lijken.

      Verwijderen
    2. Mijn ervaring is dat vooral je huis verwarmen met gas veel gas kost, met name als het buiten vriest en je de thermostaat op 21 of hoger hebt staan. Dan gaat het hard! Kort douchen of 20 minuten een pan op het vuur neemt daarmee vergeleken heel weinig. Voor mij geen elektrisch koken. Ik gebruik snelkoker en hooikist en dan gebruik ik erg weinig gas.

      Verwijderen
    3. Dat is onze ervaring ook! Op heel koude dagen maken wij daarom liever de houtkachel aan. Verwarmen is het grootste verbruik. Wij hebben sinds kort isolatie, radiatorfolie en radiatorventilatoren. Een verduurzaming die zichzelf (hopelijk) uitbetaalt.

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)