Pagina's

vrijdag 30 september 2022

Temperatuur in huis

Ineens is het herfst geworden. Koud, nat, grijs, druilerig, soms flinke buien. Wat een omschakeling. Ook qua temperatuur.

We hebben de winterjassen tevoorschijn getoverd. En de shirts zijn omgeruild voor truien. De korte broeken zijn nu écht opgeborgen. Korter douchen wordt weer wat lastiger, vind ik.

Maar afgelopen dinsdag werd het me toch écht te kil in huis. Ik had verwacht dat ik de maand september makkelijk zonder verwarming zou kunnen. Maar op de druilerige, grijze dinsdag, werd het heel onaangenaam in huis. 17,5 graden. Buiten kwam het niet hoger dan 10 graden. Maar het was waterkoud. De verwarming heb ik even op 18 gezet. De kou was snel weg. Normaal gesproken zou ik even een wandeling hebben gemaakt, want dan kom je ook lekker opgewarmd terug. Maar ja, de regen. En twee kleine kinderen. Geen optie. En in sporten had ik zó geen zin.

Vanochtend kwam ik beneden om het ontbijt klaar te maken. Toen was de temperatuur teruggezakt naar 16 graden. Heel fris. Maar ik zette de verwarming niet aan. Na het ontbijt moesten de kinderen naar school. En ik ging hard aan het werk in huis. Toen de boel schoon en netjes was, was de temperatuur alweer opgelopen tot 17,5. Met de zon op de ramen zal het hopelijk nog verder oplopen. Het lijkt een beetje behelpen, maar het is goed te doen. Sterker nog, ik had het warm. Maar dat kwam van het harde werken.

De kinderen hoor ik helemaal niet over te warm of te koud. Ze spelen zich warm. En het gebeurt regelmatig, dat ze in hun hemd spelen, of hun broeken ‘opstropen’. Dus zij hebben geen last van mijn ‘zuinige gedoe’.

Want als ik kijk naar ons verbruik, en naar ons termijnbedrag, dan weet ik weer precies waar ik het voor doe. Waar we eerst €168,- per maand betaalden, is dit nu teruggeschroefd naar €108,-. En dan staat er nog een heel leuk bedrag open wat we hopen terug te krijgen. We verbruiken minder dan er was ingeschat. Door extra goed op te letten op ons verbruik. En hopelijk gaan we in de winter het verschil merken door de isolatie.

En ja, wat een lage bedragen. Als ik om me heen hoor dat men het heeft over 300 euro per maand… of soms nog hoger. Wat zijn wij bevoorrecht met ons (voorlopig) vaste contract. 


2 opmerkingen:

  1. De temperatuur is inderdaad echt in een heel snel tempo gedaald! Het is even slikken. Ik probeer zo min mogelijk de verwarming aan te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral 's morgens is het echt fris. Maar gelukkig schijnt de zon weer veel. Dat warmt het huis meteen weer op. Ik probeer ook nog zoveel mogelijk zonder verwarming te doen.

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (9) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) kringloopwinkel (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)