Pagina's

vrijdag 26 augustus 2022

De prijs

Onthouden. Dat is iets wat ik goed kan. Vooral onbelangrijke dingen. Onnozele details. En cijfers.  

Naarmate ons gezin groter is geworden, en ik daardoor veel aan mijn hoofd heb, onthoud ik juist weer minder goed. Of ’t kan ook horen bij het ouder worden.:)

Ik kende vroeger dus ook alle prijzen van de boodschappen uit mijn hoofd. Daar hoefde ik geen enkele moeite voor te doen. Ik zag het prijskaartje, en blijkbaar zat het dan al meteen opgeslagen in mijn hoofd. Heel handig. Vooral om prijzen te vergelijken bij verschillende supermarkten. Een kwestie van kijken op de prijskaartjes, en mijn hoofd werkte het overzicht bij.

Zoals iedereen allang in de gaten heeft, zijn de prijzen gestegen. Nu weet ik dus niet meer precies de prijzen. Ik ga altijd naar twee verschillende supermarkten. Ik heb dus geen idee waar ik het minst betaal. Wellicht denk je nu: wat maken die paar centen uit? Stel, ik koop 60 artikelen per week. Op ieder artikel zou ik tien cent kunnen besparen. Dan zou het om €312,- per jaar gaan. Dat vind ik de moeite waard. En… het is voor mij een sport geworden.

In de zomervakantie heb ik het mezelf een beetje makkelijk gemaakt met boodschappen halen. Ik bestelde bij PICNIC. Handig, even invullen op de app, en de dag (of twee dagen) later worden de boodschappen gebracht.

Maar nu ben ik benieuwd naar de prijzen. Hopelijk sla ik het weer vanzelf op in mijn hoofd. Mijn hoofd gaat nu over op drie overzichten. Twee supermarkten en PICNIC.


Wat me opviel bij PICNIC:

  • De volle melk (1,19) is voordeliger dan bij de supermarkt.(1,29)
  • Kwark, drinkyoghurt, vla, muesli, havermout is allemaal gelijk aan de supermarkt.
  • Pindakaas (2,19) is een stukje duurder dan bij de supermarkt (1,84)
  • Speculoos hebben ze niet in B-merk, dus die is flink duurder. (A-merk is 2,71, B-merk 1,67)
  • Afbakstokbrood (0,55) is duurder dan bij de supermarkt (0,48)
  • Roomboter (2,50) is duurder dan bij de supermarkt (2,36)
  • Eieren, doos van 18 stuks (4,89) zijn duurder dan bij de supermarkt (3,49)

  • Gezeefde tomaten (0,59) is duurder dan bij de supermarkt (0,51)


Tot zo ver mijn vergelijking. 

Vanaf nu neem ik dus weer even bonnetjes aan in de supermarkt. De prijzen van PICNIC kan ik in app bekijken. Zó probeer ik weer rond mijn budget uit te komen. Het begint steeds meer op topsport te lijken, haast onmogelijk, en ik word steeds fanatieker.








1 opmerking:

  1. Ik heb geen speciaal geheugen voor cijfertjes, partner wel. Maar soms blijven prijzen wel hangen of inderdaad oneblangrijke feitjes.
    Ik woon vlakbij Belgie en dochter woont er ook, dus doe ook daar vaak boodschappen.
    De melk en boter is daar bij Colryt echt stuk goedkoper. 86 ct melk en boter 170, natuurlijk hebben ze ook duurdere dingen.
    Cola bij de lidl en ook handig geen statiegeld.
    Ik hou wel een kasboek bij voor vaak gekochte produkten om te weten waar ik wat koop.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)