Pagina's

vrijdag 23 juni 2023

Kosten en baten

Al vijf jaar ben ik thuisblijfmoeder, met heel veel plezier en heel veel liefde. Ik zou niet anders willen. En toch… tot een half jaartje geleden… ik kwam in een negatief spiraal. Er gebeurde heel veel tegelijk. Tenminste, zo voelde het in mijn hoofd. In de praktijk bleef bijna alles hetzelfde.

Toen de rust weer terugkwam, irriteerde het me dat de praktijk hetzelfde bleef. Ik wilde verandering. Ik werd onrustig. Eerst had ik het zelf niet in de gaten. Maar door erover te praten ging ik de situatie wat meer overzien.

En daaruit kwam voort dat ik er behoefte aan heb om iets nieuws te leren. De ongebruikte naaimachine op zolder werd onder het stof vandaan gehaald. En inmiddels heb ik een basiscursus gevolgd. Ik heb zelf een jurk gemaakt. Zes lange broeken met kapotte knieën zijn nu zes keurige korte broeken. Hoe fijn is het dat ik m’n moeder niet met dit klusje hoef op te zadelen.

En nu ben ik bezig met het vermaken van een overhemd van mijn man. Mijn man is heel veel afgevallen. Er hangt een rijtje overhemden in de kast die allemaal te groot zijn. Ik ben met het oudste overhemd begonnen. Mocht het niet lukken, dan is het geen ramp. Stel, het lukt me wel, dan is dat natuurlijk heel gaaf!

Dus, wat heeft naailes met tot nu toe opgeleverd?

  • Rust
  • Plezier 
  • Tevredenheid
  • Een jurk
  • Zes korte broeken


Maar wat heeft het allemaal gekost? Even puur de centen.


1.    Naailes                                            185,-

2.    Lap stof plus eerste benodigdheden   € 34,30

3.    Allerlei accessoires*                          € 61,37

4.    Naaimachine kringloop*                    € 30,-

5.    Reparatiekosten:                           € 47,50

6.    Naaidoos*                                       € 26,-

7.    Nog meer stoffen*                           € 30,68

8.    Jerseynaalden                                 € 6,10

9.    Tweelingnaald                                 € 4,25

 

Totaal                                                   € 425,20


* kreeg ik cadeau voor m'n verjaardag 

Is het me het geld waard? Dubbel en dwars!!

4 opmerkingen:

  1. Het klinkt inderdaad als een behoorlijke investering maar dat is bijna altijd in het begin van een hobby of nieuwe lessen. Maar je hebt er de rest van je leven profijt van

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sommige dingen kun je inderdaad niet in euro's uitdrukken. Die zijn onbetaalbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op den duur zijn de baten hoger dan de kosten. Eigenlijk nu al want je hebt er duidelijk veel plezier in!
    Ik naai op een machine die we in 1979 gekocht hebben. Paar keer gerepareerd en regelmatig schoon laten maken. Veel kleding gemaakt voor mijn dochters en mezelf, veel versteld en de laatste jaren kleren voor mijn kleinkinderen en ook weer voor mezelf.
    Iedere hobby kost geld maar weinig hobbies leveren ‘geld’ op! Naaien hoort bij de laatsten.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het levert je zoveel meer op, het (ver)maken maar ook het denkwerk, je krijgt er inspiratie door. Kan de positieve dingen op blijven noemen. Doe ik niet, zelf ben ik na jaren zelf kleding maken met nieuwe stoffen nu fan van iets kopen in de kringloop en het dan naar eigen inzicht vermaken tot iets nieuws, kleding en interieur.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)