Pagina's

maandag 19 juni 2023

Naailes 8, komt de jurk af?

De laatste naailes. Zou ik de jurk af krijgen? Mijn inschatting was dat het te doen moet zijn.

Thuis had ik namelijk de biezen er helemaal in gezet. Het elastiek wat in de taille zat had ik er alvast uitgehaald.

M’n taken voor deze laatste naailes waren er twee. Elastiek in de taille en de onderkant afwerken. Dat moet lukken.

De cursist bekeek mijn huiswerk. Ze had een paar op- en aanmerkingen. Het had netter gekund. En ja, daar heeft ze gelijk in. Ik onthoud de tips voor een volgende keer.

Eerst ging ik het elastiek erin zetten. Nou, ik voel me er al bijna ervaren in. Drie keer haalde ik het vorige elastiek eruit. Dus nu zette ik voor de vierde keer elastiek in de taille. En, eerlijk is eerlijk, het zit nu stukken netter dan alle vorige keren. Al doende leert men. Klopt helemaal!  

Toen het elastiek erin zat, was de onderkant van de jurk aan de beurt. Er moest een zoom in van 3 centimeter. Eerst vastspelden. Dan rijgen. En daarna leerde ik weer een nieuwe techniek: naaien met een tweelingnaald. Dus met twee bovendraden en een dubbele naald naaien. Het ene bovendraad op de gebruikelijke manier. Het tweede bovendraad op een spoeltje.

Daarna leerde ze me hoe ik het netjes afwerk. Thuis moest ik nog even de randjes netjes afknippen. Met een stroomstrijkijzer streek ik de zoom helemaal netjes glad.

En toen ontdekte ik aan de mouw een stukje wat niet helemaal goed was genaaid. Nou, dat deed ik nog even over.

En toen was tie klaar!!



Wow, wat een prestatie. De naaicursus heeft gebracht waar ik op hoopte. Het kwartje is gevallen. Ik heb er plezier in gekregen. 

Er valt nog véél meer te leren. Stapje voor stapje. 

8 opmerkingen:

  1. Ziet er echt leuk uit en je hebt er ook het mooie slanke figuur voor, elastiek op op de juiste plek. Geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hoor! Je had de jurk een paar centimeter korten kunnen maken en ik zou er een ceintuur of riempje bij dragen!
    Je hebt het knap gedaan en je moet er zeker mee doorgaan!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, echt superleuk! Perfecte lengte zo op je voet en flatteert top. Ik heb echt twee linkerhanden. Als ik zoiets zelf zou kunnen, dan zou het hek van de dam (of van mij kast) zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geworden! Een leuk model jurk, knap hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een leuke riem voor op deze jurk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi geworden, 't was leuk om de naailessen zo te volgen.
    Dat met die dubbele draad heb ik nog nooit gedaan/geleerd.
    Ga je nog verder?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed gelukt en ik vind de stof ook heel erg mooi. De lengte is goed zo, staat je prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap hoor, om zo door te zetten. En hij is leuk geworden, ik denk dat je deze met plezier en trots gaat dragen!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)