Pagina's

maandag 16 januari 2023

Vriendelijk(er) voor het milieu

Ik houd van knutselen in de keuken. Koken, bakken, recepten uitproberen. Maar ook schoonmaakproducten en verzorgingsproducten maak ik soms zelf. En dat heeft heel veel voordelen. 

Zo heb ik geen kast of plank nodig om al m'n flessen schoonmaakmiddel op te bergen. Het scheelt ook in de portemonnee. Het is minder/niet chemisch. En het scheelt weer afval.

Zo schreef ik al eerder over het zelf maken van deodorant. En écht, zo simpel, maar eenmaal deze te hebben gebruikt willen we niet meer anders.

Ik maakte ook eens wasmiddel, maar na verloop van tijd vond ik de was en wasmachine niet meer zo fris ruiken, dus daar ben ik toen mee gestopt. Nu haal ik waspoeder bij de Lidl. Met één zak doe ik zo’n 8 maanden. Ja écht, een heel klein schepje per keer is genoeg. 

Toen onze jongste zoon werd geboren, en de kraamverzorgster de was deed, ging er in één week zo’n zak doorheen. En daarna zat er een vieze grijze brij in de rand van mijn wasmachine. Vetluis. Bah! 

Mijn tip: gebruik écht maar een heel klein beetje wasmiddel.

Een spuitfles met daarin een klodder groene zeep en een scheut schoonmaakazijn, opgelost in water, is een prettig schoonmaakmiddel. Bijvoorbeeld om vieze vingerafdrukken weg te poetsen.  

Een spuitfles met mandarijnschillen en water werkt ook goed en ruikt lekker fris.

Baking soda kun je ook goed gebruiken als schuurmiddel. Maak van baking soda met een klein beetje water een papje. Met een oude tandenborstel schrob je vieze voegjes weer schoon.

Ontkalken kan met azijn.

Ramen zemen? Snij een ui in stukken voor in je emmer water.

Zo staat internet vol met tips. Aardappels, citroenen, olijfolie, zout; allemaal te gebruiken om op een natuurlijke wijze schoon te maken. 

Ook ging ik eens aan de slag met stukken zeep. Gewone zeep om je mee te wassen. Ik kocht bij de supermarkt een paar stukken. 

Toen er eens zeepjes werden verkocht voor het goede doel, was ik er erg benieuwd naar. De zeep van de supermarkt ruikt namelijk niet speciaal lekker. Ook niet vies hoor. Gewoon naar niks bijzonders. De zeepjes die verkocht werden wilde ik dolgraag even ruiken. Dus ik bestelde er een paar. 

Nou, die zeepjes hadden écht een heerlijk geur! En ze waren ook nog eens zonder verpakking, zeep zonder plastics of enge stofjes. Kijk, daar word ik blij van.

Eigenlijk houd ik helemaal niet van blokken zeep. Een beetje een trauma uit mijn jeugd, denk ik. Dat vieze blubberige zompige blokje op een plastic roostertje. Op een plateau in de badkamer. Uiteraard gebruikte ik het nooit. Maar dan nog. Brrr.

Dus ik ging lekker aan de slag in de keuken. Rasp, pannetjes, garde, staafmixer of andere mixer, lege flesjes, en een beetje geduld. Dat is alles wat ik nodig had.

En sindsdien ben ik om. Ik hoef alleen nog maar zeep ‘van het goede doel’. En eigenlijk wil ik alle geurtjes wel uitproberen. Zo vind ik watermeloen nét wat voor de zomer, sinaasappel (met kaneel) meer voor de herfst. En de groene thee geur? Of moet ik groene thee smaak zeggen? Dat is m’n lievelingsgeur (of smaak) geworden. Tot nu toe. Want ik heb nog lang niet alles uitgeprobeerd.



Ik vertelde aan de dames die de zeepjes verkopen, dat ik er vloeibare zeep van had gemaakt. Ze waren erg benieuwd hoe ik dat deed. Daarom heb ik het proces even uitgeschreven en foto’s ervan gemaakt. Gewoon als tip.

Hoe maak ik van een blok zeep vloeibare zeep? (Zeepblok van 100 gram)

  • Rasp de zeep grof.
De zeep is niet zo hard, dus het raspen kost weinig moeite

  • Leg de geraspte zeep in een (steel)pannetje. Vul dit aan met een scheut water. De zeepvlokken moeten net onder water staat.
  • Breng aan de kook. De zeepvlokken smelten. Roer af en toe met een garde.  
  • Haal de pan van de kookplaat.
  • Vul aan met zo’n 700 ml koud water. 
(Gebruik je teveel water, dan krijg je te dunne zeep. Dat knoeit nogal en schiet uit het zeeppompje. 

Gebruik je te weinig water, dan wordt de zeep zo dik dat je het bijna niet omhoog gepompt krijgt. 

Ik vind de scheut in stap 2 + 750 ml perfect)

  • Meng even door en laat het geheel een paar uur staan. Haal af en toe de garde erdoor.
  • Na een paar uur is het een dikke gel-achtige substantie geworden
  • Haal de staafmixer er even door, of klop het met de garde.
  • Nu heb je vloeibare zeep.

Groene thee
Lijkt wel champignonsoep he? Maar het is kokoszeep
  • Vul lege zeeppompjes of flesjes met de vloeibare zeep. Gebruik hiervoor een trechter en soeplepel. (Een trechter kun je eventueel zelf maken van een lege plastic fles)
Van 2 stukken (plus een restantje) vulde ik 8 flesjes.

Het kost een beetje moeite en geduld.

Maar anderzijds:

Fijne hand- en douchezeep. Ja ik gebruik het voor beide. 

Zonder wegwerp verpakkingen. Je krijgt het geleverd in een vloeipapiertje, met een kartonnetje om de zeep. Ik gebruik lege zeeppompflesjes. 

Overigens gebruik ik het liefst zeeppompjes. Uit een gewoon flesje pak je sneller teveel. Of er spoelt een klodder ongebruikt door het doucheputje. Vandaar de pompjes. 

Nog een belangrijk voordeel: Je steunt het goede doel ermee. De winst gaat naar Stichting Mercy (https://mercy-nigeria.nl/) Zij zetten zich in voor de armen in Nigeria.

Je kunt de zeep bestellen via deze site: https://verkoopstichtingmercy.jouwweb.nl

Ik word hier niet voor gesponsord of betaald. Ik schrijf dit omdat ik oprecht enthousiast ben over de producten die deze stichting verkoopt. 

11 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor deze tip,
    Het spreekt me erg aan , ik gebruik ook zelfgemaakte deodorant, heb ook vaak een potje- op verzoek- weggeven.
    Heb net even op deze site gekeken, ga er zeker zeepjes bestellen, een mooi doel ook om daar te bestellen. Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg leuk om te lezen en wat een supertip! Ik ga het zeker uitproberen! En mogelijk is het ook een idee met de shampoobar’s die we verkopen, dan kunnen onze pubers toch hun haar met vloeibare zeep wassen! Dankjewel voor deze spontane reclame voor het goede doel 🧡

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook heel benieuwd hoe dat bij shampoobars werkt. Eerst m'n eigen shampoovoorraad opmaken.;) Daarna wil ik wel mee experimenteren. Graag gedaan hoor!

      Verwijderen
  3. De deo gebruik ik ook en ook tandpasta maak ik zelf, poets er om en om mee want de sens.d.ne is fijner voor mij gevoelige tanden.
    De groene zeep en schoonmaakazijn ga ik maken ik heb nog een lege fles staan.
    Aan zelfgemaakte zepen ga ik niet beginnen de twee die we in keuken en badkamer gebruiken komen uit een hele grote vd makro en zoveel gebruiken we niet. En ik heb verder dasty en een allesreiniger, soms is voor gemak gaan ook goed
    Mijn haar was ik vaak met 2 met wat water losgeroerde eieren, 20 min inmasseren en dan met lauw water uitspoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je haar wassen met ei? Gaat dat niet stollen door het warme water? Lijkt me wel voedend. Haar wassen kan ook met baking soda en naspoelen met appelazijn.

      Verwijderen
    2. ik schrijf toch ook LAUW water niet warm want dan heb je roerei 😁
      Met zijn krijg ik touwtjes op mijn hoofd. Het erg krullend en snel pluizig haar en was maar 1x per 6 tot 8 weken met shampoo, de rest ei en alleen conditioner en maar 1x per 14 dagen

      Verwijderen
  4. Wat heb je lekker veel zeep gemaakt zo. Het ziet er nog heel leuk uit ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wordt helemaal enthousiast van je recept voor de vloeibare zeep, ga ik ook eens proberen. Dank je voor het idee.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)