Pagina's

woensdag 4 mei 2022

Zelf deodorant maken

 Altijd al had ik een hekel aan spuitflessen deodorant. Het slaat op mijn adem en het kan enorm prikken onder mijn oksels. Ik ben er nooit fan van geworden. Van een roller trouwens ook niet. Er is ook anti-transpirant te koop. Dan zou je zou vijf dagen helemaal niet transpireren. Ik heb het nooit uitgeprobeerd, maar het lijkt me niet gezond. En dan hebben we het nog niet eens over de alumiumzouten die in deodorant zit…

Ik sprak eens iemand hierover. Ze herkende het probleem, en zelf gebruikte ze sticks (van Aloë Vera). Ik kocht ook zo’n stick. Ik was meteen helemaal enthousiast. Precies wat ik wilde, fris en een fijne geur, en goed op te smeren. Maar die prijs... Wat zijn die sticks duur. Ik denk dat het rond de €8,- per stick zat.

Sindsdien maak ik zelf deodorant. Heel simpel. Met maar drie ingrediënten, namelijk kokosolie, maïzena, baking soda. Producten die ik altijd al standaard in huis heb.  

 


 

Hoe ik het maak?

4 eetlepels kokosolie (gewoon van de supermarkt, die je ook kunt eten😉)

2 eetlepels maïzena

2 eetlepels baking soda

De olie zacht (op kamertemperatuur) laten worden. Dan alles door elkaar mengen, tot het één geheel is geworden. Daarna gaat het in een bakje in de badkamer. Elke ochtend voor het aankleden een klein beetje opsmeren, en voilà. 

In het begin was ik sceptisch. Ik wil namelijk geen vetvlekken geeft in kleding. En ik wil geen vreemde geuren.  

Intussen maak ik het al zeker 8 jaar zelf. En wat zijn onze bevindingen?

Eerst was het wennen. In de kou wordt de deodorant hard. De kokosolie stolt. In de zomer wordt de deodorant vloeibaar. Dat smeert allebei niet fijn. In de winter zetten wij het bakje (even) bij de verwarming. In de zomer (echte warme dagen) zetten we het bakje in de koelkast.

Maar toen we er aan gewend waren, wilden we niet anders meer. Echt heel fijn. Je huid wordt er heel zacht van, want kokosolie verzorgt. Het belangrijkste: het helpt heel goed tegen geurtjes. En ik heb nooit vetvlekken in mijn kleren gehad.

Eén keer maakte ik een fout… ik had zweetvoeten (ik ben anoniem hier, dus kan het wel laten staan) Ik smeerde mijn voeten er mee in. Heerlijk zacht, dacht ik zo. Maar… je voeten worden er spekglad van. Lopen werd een uitdaging. Ik glibberde uit mijn sokken. En de vloer werd héél vet.

Mijn tip: gebruik het alleen als deodorant!;)

2 opmerkingen:

  1. Dat vind ik nou leuk om te lezen! Ik zou dat zelf nooit doen maar bewonder mensen die wel hun eigen cosmetica maken! En ik moest erg lachen om de laatste alinea!!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)