Pagina's

vrijdag 9 december 2022

Zorgverzekering 2023

Ik kan heel fanatiek zijn. Héél fanatiek. Maar ik kan ook laks zijn. Of lauw.

Als het over de zorgverzekering gaat, ben ik dat laatste. Ieder jaar gewoon bij dezelfde zorgverzekering. Lekker makkelijk, geen gedoe met overstappen. Totdat…

We kregen de nieuwe premie voor volgend jaar. 

Wij betalen altijd per jaar, want dan krijg je iets (ik dacht 1%) korting. En je krijgt er ook het gevoel van: ‘daar ben ik mooi vanaf’ gratis bij. Die nieuwe premie was per persoon, per jaar: € 1577,37. Dat is met het hoogste eigen risico.  

  • Per maand is dat dus € 131,46. (Klopt natuurlijk niet helemaal, want wij kregen 1% korting vanwege betaling per jaar.)

Toen gingen we eens even vergelijken. En wat bleek? Het kon veel goedkoper.

We vonden er één van € 1425,- per persoon, per jaar, met hoogste eigen risico, inclusief tandartsverzekering.

  • Per maand kost: € 118,75. (Klopt opnieuw niet helemaal, in verband met de 1% korting)

Hoppa!!

En dat gedoe met overstappen? Onzin. Dat doen zij voor je.

Dus in 5 minuutjes uitzoekwerk bespaarden we € 304,74. (€25,40 per maand)

Écht, meer tijd en moeite kost het niet. Dus ben je net als ik, en blijf je al jaren bij dezelfde zorgverzekering zitten? Dan raad ik je aan om toch even de moeite te nemen. Misschien bespaar jij dan ook wel een leuk bedrag.

Zorgverzekering lijkt voor ons net een beetje op sponsoring. We hebben (gelukkig!) nooit iets. Dit jaar is er wederom niets gedeclareerd.

De manueel therapie waar mijn man naartoe gaat betalen we zelf, want dat valt niet onder verzekerde zorg.

Maar toch ben ik blij met de zorgverzekering. Stel dat één van ons in het ziekenhuis belandt? Dan hoeven we geen keuzes te maken op basis van de kosten. Poeh, daar zou ik écht niet aan moeten denken. Aan beide, dat er één in het ziekenhuis belandt, en dat de hoogte van de bankrekening zou beslissen of de behandeling door gaat.

3 opmerkingen:

  1. Dat is een flinke besparing inderdaad! Goed gedaan zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is mooi. Maar als je oud bent en chronische aandoeningen hebt heb je minder keuze. Ik zit al jaren bij VGZ, kwam er via ING met collectieve korting van wel 10% maar in de loop der jaren is daar heel wat afgegaan. Ik heb AV en hoge tandartsvergoeding want ik wil mijn gebit graag lang houden. Fysio ook veel nodig en de alternatieve vergoeding gebruik ik voor voetreflextherapie.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)