Pagina's

woensdag 30 november 2022

Marktplaats

In de afgelopen weken gebeurde het een aantal keer. De deurbel ging. Ik doe open. De meneer of mevrouw aan de deur zegt: ‘ik kom voor het pakje,’ of ‘je weet vast waar ik voor kom’, of ‘jij bent … (naam van mijn buurvrouw). De eerste keer keek ik waarschijnlijk een beetje glazig. Maar de tweede keer had ik het sneller in de gaten. En nu wijst mijn hand direct al naar het huis van de buren. ‘Daar moet u wezen.’

Waarschijnlijk heeft ze het verkeerde huisnummer doorgegeven. Geen probleem…

Maar het zette me wel aan het denken. Iedere keer al die aanloop. Mensen gaan er met tassen vol spullen vandaan. Goeie handel. Ik heb ook nog wel het één en ander staan wat weg kan.

Dus ik ging er even voor zitten. Eerst de app maar weer eens installeren. En toen, hup, aan de slag.

Foto’s maken, beschrijving maken, prijs verzinnen, en online zetten. Meer stelt het eigenlijk niet voor.

En binnen korte tijd kreeg ik het eerste bod. €15,- voor een prullenbak van Brabantia. Nou, da’s weinig geld, maar ik vond het prima. Dus ik stuurde: ‘ik ga akkoord met uw bod.’ Zo, kunnen we dat meteen afhandelen. Dacht ik. Een dag later had ik nog geen berichtje terug. En eigenlijk weet ik dan al genoeg. Zó graag willen ze hem toch niet. Ik stuurde nog een berichtje, met een ultimatum. Of ze voor het einde van de middag wilde reageren, anders ging de prullenbak naar iemand anders. Een tijdje later keek ik op mijn telefoon. Bod ingetrokken.

Nou, dat was het eerste bod dus.

Verder kreeg ik veel berichten met vragen. Welk soort, merk, jaargang en noem het allemaal maar op. Daar was ik nog best druk mee. En ondertussen verzon ik wat er nog meer op marktplaats gezet kon worden. En hoe leeg ons huis dan is. En hoe netjes het dan blijft.

Mijn tweede bod verliep soepeler. €5,- voor een kussen. Ik vond het helemaal prima. Ik wilde namelijk graag van het ding af, want het had geen vast plek. Of ik het kon verzenden. Tuurlijk. En toen nog het betaalverzoek. Was nieuw voor mij. Ik ben erg wantrouwend als het op Marktplaats aankomt. Dus eerst 1 cent overmaken vond ik verdacht. Ik schakelde hulptroepen in. Eerst mijn man, maar hij had blijkbaar nuttigere dingen te doen dan mij terug te appen. Toen mijn zusje, en zij stelde me gerust. Niks aan de hand. Criminelen kunnen niet bij je geld.

Oké. Gerustgesteld.

Ik stuurde het betaalverzoek. En pakte het kussen in. Er werd betaald. Ik fietste naar het pakketpunt. Ook weer geregeld. Scheelt toch weer één kussen in ons huis. Het begin.



Ik rekende nog even na of het wel klopte. Bleek dat ik wel héél weinig geld had gerekend voor het kussen. In de app van DHL stond dat een pakketje verzenden €4,50 kost. Maar dat bleek alleen naar een afhaalpunt te zijn. Naar een huisadres is het €5,75. Beter lezen dus. Beginnersfoutje. Die €5,- werd dus €3,75. Ik durfde niet nóg een betaalverzoekje erachteraan te sturen, dus dat verlies neem ik zelf wel.😉

Kijk, voor het geld moet je het niet doen. Maar af en toe ‘ontspullen’… dat kan hier geen kwaad.

6 opmerkingen:

  1. Herkenbaar! Ook mensen die afspreken, en dan gewoon niet op komen dagen, en niet meer reageren op mailtjes. Of mensen die aardig hoog bieden, en dan de advertentie niet goed hebben gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja echt he. Gelukkig zijn ze niet allemaal zo, anders was ik er gauw mee gestopt.

      Verwijderen
  2. Ja MP is een klasse apart. Maar erg gaat ook heel vel wel goed en er zitten ook aardige mensen bij die normaal reageren, normale prijzen vragen en het ook gewoon opsturen na betaling.
    Paar weken geleden ging het goed bij mij, paar enkellaarsjes voor 50 en een mooie broek van een duur merk voor 55 verkocht. Beiden had ik al tweedehands gekocht de laarsjes voor 30 op MP (maar zaten me niet lekker) en de jurk voor 7 euro bij de kringloop. En omdat ik wist dat dat een duur merk was en goed verkoopbaar doe ik dat soms, van hetzelfde merk eens een zeer opvallende top met zwart-witte strepen en grote rode rozen voor 4.50 gekocht, paar maal gedragen en weer verkocht voor 50.
    Dat zijn leuke dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker waar! Er wordt ook gewoon verkocht. Zonder gezeur. Soms moet je even geduld hebben.
      Wat een geluk met je laarsjes en jurk. Je hebt er oog voor denk ik.
      Qua tweedehands kleding kopen en verkopen is Vinted ook een aanrader.

      Verwijderen
  3. O, dat gebeurde mij dus ook gisteren: DHL vraagt extra geld voor het bezorgen bij een huisadres. Ik heb die 1,25 ook niet durven te vragen en zelf maar betaald...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik ben dus niet de enige. Vanaf nu weten we het, en gaat het ons niet meer gebeuren.

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (9) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) kringloopwinkel (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)