Pagina's

maandag 28 november 2022

Comfortabel en zuinig. Waar ligt de grens?

Ik heb mezelf bewezen dat

1. Ik voor een relatief laag bedrag weekboodschappen kan halen voor ons gezin.
2. Ik onze kinderen kan kleden en verzorgen met weinig geld.
3. We ons energieverbruik en gasverbruik konden verlagen.
4. Ik onze auto zo veel mogelijk kan laten staan, door alles te fietsen.
5. Gratis uitjes haalbaar en net zo leuk zijn.

Nu sta ik op een kruispunt.

Ga ik de kant van op van fanatiek? Veel fanatieker. Budgets verlagen. Allerlei doelen stellen. Dubbeltjes omdraaien.

Ga ik de kant op van zoeken naar comfortabel en zuinig ineen? Veel dingen zijn een gewoonte geworden. ’t Kost me geen extra moeite. Maar wil ik dit? Zuiniger? Comfortabeler?

Volgens mijn man is dit de dertigersfase.

Dus ik vond het tijd om alles eens op een rijtje te zetten.

Het scenario fanatiek. Hoe zie ik dat voor me?

Boodschappen:
  • Geen vlees.
  • Geen lekkers.
  • Goedkoopste groente en fruit.
  • Sowieso minder eten.
  • Geen koffie.

Kleding en verzorging:

  • Een maximum stellen in aantal kledingstukken.
  • Tweedehands.
  • Haren zelf blijven knippen.

Energie- en gasverbruik:
  • Houtkachel meer gebruiken (ook om op te koken).
  • Nog korter douchen.
  • Man niet meer thuis werken.
  • Geen accu van de bakfiets meer laden.
  • Verwarming nog lager.

Auto:
  • Helemaal zonder auto.

Uitgaan:
  • Geen nachtje weg.
  • Geen potje eigen geld.
  • Geen horeca.

Huishoudelijke uitgaven:
  • Beperken of uitstellen.
  • Tweedehands.

Cadeaus:
  • Beperken.
  • Maximum budget stellen.

Deze kant wil ik niet op. Wij zitten in de luxe positie dat dit niet hoeft.







Wat wil ik dan wel? Waar ligt voor mij de grens tussen comfortabel en zuinig?


Boodschappen:
  • Het budget van €100,- per week zal vermoedelijk omhoog moeten naar €110,- in verband met de inflatie.
  • Verder gewoon zo doorgaan.

Kleding en verzorging:
  • Kritischer kijken naar de hoeveelheid. De kinderen hebben vaak een paar lievelingskleren. In de uitverkoop koop ik snel teveel.
  • Voor onszelf zijn we een ander pad in geslagen. Duurzamere kledingstukken (duurder). Het zijn investeringen geworden.
  • Kapotte kleding direct repareren.
  • Haren zelf knippen.

Energie- en gasverbruik:
  • Houtkachel alléén bij ijskoude dagen gebruiken
  • Man kan uiteraard thuis blijven werken. Scheelt zo weer twee uur reistijd. Hij heeft een leaseauto, dus qua geld maakt het voor ons niet uit. Qua co2 uitstoot uiteraard wel.
  • Douchen (kort) en verwarming (18 graden) is voor ons op de grens van comfortabel en zuinig, dus dat houden we zo.

Auto:
  • De luxe zou ik graag willen houden! Ondanks dat we hem weinig gebruiken biedt het veel vrijheid. Openbaar vervoer vind ik teveel gedoe. Auto huren ook. En ik vermoed dat het voor ons voordeliger is om de auto te houden.
  • Uiteraard zo min mogelijk blijven gebruiken.

Uitgaan:
  • Spaarpotje behouden. Dat geeft me juist vrijheid.
  • Nachtje weg behouden. Kijken we ieder jaar enorm naar uit.
  • Horeca betalen we uit de het spaarpotje. En heel soms (dit jaar 2 keer) gaan we met z’n tweeën spontaan uiteten. Die mogelijkheid wil ik graag behouden. 

Huishoudelijke uitgaven:
  • Geen impulsaankopen, maar doordacht en na enig uitzoekwerk.
  • Gaan voor kwaliteit, ook al betaal je daar vaak meer voor.
  • Geen action-achtige winkel binnenlopen.

Cadeaus:
  • Zoals we het nu doen. Leuke, praktische en nuttige dingen.
  • Op de To-Do app lijstjes bijhouden. Zo hoeven we niet op het laatste moment dingen te verzinnen.

Dus zó spannend is die dertigersfase helemaal niet!

4 opmerkingen:

  1. goed en bewust bezig hoor.compliment.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat slim om het voor jezelf zo op een rijtje te zetten qua prioriteiten! Je kunt inderdaad soms ook doorslaan met iets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, niet doorslaan. Overwegen en keuzes durven maken. Ik kan namelijk veel te fanatiek worden... ;)

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (9) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) kringloopwinkel (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)