Pagina's

vrijdag 4 november 2022

Verkeerde zuinigheid?

Soms ben ik heel zuinig. Bijvoorbeeld als het om mijn telefoon gaat. Ik heb een afdankertje van mijn man. Lekker zuinig. Kostte ons niets. Een abonnement van maar €2,50 per maand. En daar doe ik het al jaren mee.

Echter…

De telefoon is versleten. Hij is traag. Heel traag. Zó traag, dat is niet normaal. En hij doet vaak niet wat ik hem opdraag. Een appje sturen bijvoorbeeld. Daarvoor moet ik de telefoon een keertje uit- en aanzetten, anders wordt het berichtje niet verzonden.

Tel daarbij de melding dat het geheugen te vol is. Ook al staat er maar een enkele foto op. Acht GB blijkt te weinig te zijn.

Tel daar nog bij het aantal barsten in het scherm. Nou kan ik prima leven met een gebarsten scherm. Mijn telefoon maakt veel mee, waaronder valpartijen.

En tel er dan nog bij dat ik regelmatig de melding krijg dat er vocht is gedetecteerd.

Je raadt het al… de telefoon is op. Wat nu?

Wachten op een volgend afdankertje is niet zo’n goed plan. De telefoon die mijn man nu heeft, heeft een aantal dezelfde problemen als mijn oude.

Een tweedehandse via Marktplaats durf ik niet zo goed aan. Ik ben nogal wantrouwens als het om tweedehands telefoons gaat.

Dus het werd een nieuwe.  

Ieder jaar hebben mijn man en ik een eigen potje ‘zakgeld’. Mijn potje was nog lang niet leeg. Ik heb er één uitstapje uit betaald. De rest gaat naar een nieuwe telefoon. Vind ik een mooie besteding.

Ik zag door de bomen het bos niet meer. Wat een keuze!

Mijn man bestelde er één voor mij. Met 128 GB. Nu kan ik naar hartenlust foto’s en filmpjes van de kinderen maken, zonder allerlei meldingen over een vol geheugen.   

'Vroeger' zouden we het een koelkast hebben genoemd. Wat een joekel. 

Mijn man heeft alles geïnstalleerd. Het was even wennen. Even zoeken waar alles staat. Wennen aan de beltoon. Wennen aan het geluid van de wekker. Zoeken waar de volumeknop zit.

Maar wat heerlijk dat de krant binnen een paar seconde is gedownload. En dat het scherm heel is. En dat ik ‘gewoon’ een appje kan sturen. En de batterij gaat lang mee!

En het leukste (vind ik): dat mijn man er een tasje bij heeft besteld. Ik kan hem omhangen. Zo is de kans op vallen minder groot. En zo is de kans kleiner dat de kinderen veel foto’s ermee maken. Die kleine, vlugge, handige vingertjes weten precies waar de camera zit. In mijn galerij vind ik veel foto’s van hun neus, ogen, kuif met plafond. De camera stond dan op selfiestand. Maar ook veel foto’s van voeten en sokken met vloer. Dan stond de camera ‘normaal’. Een telefoon in een tasje draag ik makkelijker bij me, vooral als ik geen zak in mijn kleren heb. 



Plezierig als alles werkt zoals het door de makers bedacht is.

Het waren weer veel uitgaven de afgelopen tijd. Tijd om weer zuinig te leven. Geen gekke uitgaven meer voorlopig. Verwacht ik. Hoop ik. Je weet het nooit bij ons... 

8 opmerkingen:

  1. Ik heb ook wel eens last van verkeerde zuinigheid. Soms is de prijs slechte kwaliteit, en ben ik daardoor alsnog duurder uit uiteindelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar. In eerste instantie denk je voordelig uit te zijn...

      Verwijderen
  2. Ik ben ook aan een nieuwe telefoon toe. Ik heb de mijne inmiddels 4,5 jaar en dat schijnt erg lang te zijn voor een telefoon.
    Ik krijg vaak mededelingen dat het geheugen te vol is en het hoesje is héél aftands en deels kapot. Welke telefoon heb je nu?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijne was 5 jaar oud, en hij was echt op.
      De oude was een Samsung, nu heb ik weer een Samsung. De A33 5G. Die kostte me een kleine 300 euro.

      Verwijderen
  3. Met mijn verjaardag begin 2021 kreeg ik een nieuwe telefoon een Poco, die hield er in december meer op, ging niet meer aan na uitzetten. Gelukkig is mijn partner erg van de reserves dus hij had een zelfde voor me in voorraad!
    Helaas had die ook geen lang leven, door hetzelfde probleem. Camera deed het niet en gaf aan uitzetten en weer ging hij niet meer aan, schijnt vaker voor te komen met dat merk.
    En ja hoor er was er nog een maar die was duurder en moest ik wel wat bijbetalen, garantie had ik kennelijk niet meer 😁. Heb nu dus wel een nog betere kennelijk maar weet niet waarin. Ik kreeg er wel een mooier leren hoesje bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's wel jammer, twee keer hetzelfde probleem. Hopelijk gebeurt dat bij deze telefoon niet.

      Verwijderen
  4. Ik koop al mijn telefoons via Marktplaats. Heel goed te doen als je goed de advertentie leest, goed de foto's bekijkt en een verkoper uitzoekt die goede recensies heeft en al langer op Marktplaats zit. Bij mij is het nog nooit misgegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik dacht aan de hand van deze post dat je wellicht oma was, maar je bent hartstikke jong :)
    Mijn iPhone wordt echt te breed ingezet om met een prehistorisch exemplaar te werken. Ik zou ook niet graag een consessie doen op het gebied van communicatie of fotografie. Daarnaast gebruik ik 'm ook om te betalen, bankzaken te regelen, huishoudelijke lijstjes (weekmenu, AH-app voor boodschappen), parkeren-app, agenda. Ik heb een telefoon van 1,5jr oud die straks eens een nieuwe batterij en een nieuw scherm krijgt. Maar iets wat ik zoveel gebruik mag wel wat afschrijving genieten. Gemak dient de mens.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)