Pagina's

dinsdag 26 juli 2022

22 juli. (Ont)spannend

21 juli

Eventjes er op uit. Daar waren we wel aan toe, na hete dagen en een regendag. Mijn zusje en ik sprake samen af. Waar zullen we naartoe gaan?

We gingen het noodzakelijke met het aangename combineren.

Ik had namelijk een ochtend-broodbox besteld bij een bakker. Zes auto-minuutjes hiervandaan, of tweeëntwintig minuten fietsen. De fiets dan maar. En dan op de terugweg naar het strand. Er zat wel een beetje tijdsdruk bij. De broodbox moest voor 9 uur opgehaald worden.

Voor de zekerheid gebruikte ik de wekker. Kwart voor zeven. Het was gelijker tijd de laatste werkdag voor de vakantie van mijn man. Om half negen stonden we klaar, met drie kinderen in de bakfiets, één fietste zelf. En verder hadden we drinken en wat lekkers mee. En m’n telefoon mét navigatie. Als je me een beetje kent, dan weet je dat ik overal kan verdwalen.

Met z’n zevenen (mijn zusje met haar kindje, en ik met onze vier kinderen) gingen we aan de fietstocht beginnen. Het eerste kwartier ging helemaal top. De laatste paar minuten werden we dwars door een woonwijk gestuurd door de navigatie. Een woonwijk met heel veel paadjes. We werden kriskras over die paadjes gestuurd. Waarschijnlijk de kortste weg, maar niet de makkelijkste weg. Uiteraard gingen we verkeerd. En de klok tikte door.

Op den duur kon mijn telefoon het niet meer aan. Hij synchroniseerde niet meer. ’t Is een oud beestje. Mijn zusje pakte haar telefoon erbij, en zo kwamen we alsnog bij de bakker. Eén minuutje te laat. Maar dat werd ons vergeven. Wel moest ik m’n telefoon weer aan de praat zien te krijgen. Uit en aan. Dat werkt het beste. Ik kreeg een tas vol met brood mee. Allemaal heerlijk brood wat niet weggegooid hoeft te worden. Stiekem heb ik die boxen het liefst. Gewoon brood. Dat was mooi gelukt.

Nu nog het strand. M’n zusje wist een handige weg. En ja hoor, in één keer goed. We zagen het strand al. Door de regen van gisteren was het zand niet lekker zacht, maar heel modderig.

Terwijl mijn zusje en ik ons ontfermden over het drinken, waren zoon A en B al richting het water gelopen. En voor ik het doorhad, liepen de jongens al een eind het water in, en had zoon A z’n broek al kletsnat. En met een eind, bedoel ik minstens tien meter. Het was er niet diep, maar het water kwam al voorbij hun knieën.

De dag ervoor was in dit meer een vader, moeder en kindje verdronken. Dat spookte nogal door mijn hoofd. De jongens moesten even bij me komen. We maakten de afspraak dat ze ‘maar’ tot hun enkels in het water mochten. Ze waren teleurgesteld. En dat snap ik heel goed. Maar ik durfde het gewoon niet aan.

Oké, dan maar op onze knieën in het water... 



Zoon C ging lekker met het zand spelen. Echt handig dat hij niet van water houdt. Zoon D had een slechte nacht gemaakt, met veel wakker zijn en een aantal keer huilen. Hij was niet uitgerust. Zitten en toekijken was er niet bij. Als ik maar met hem liep, dan was hij stil.

En dan m’n neefje, die vond het water zó aantrekkelijk. Je kon hem geen seconde uit het oog verliezen.

En toen kwam er een groep van de water-scouting.

Voor ons een mooi moment om weer te vertrekken. We fietsten weer richting huis. Op het viaduct stonden we nog een tijdje te kijken. Want ja, we hadden vijf jongens bij ons. Die doe je daar een enorm plezier mee. We kregen de nodige aandacht, gezwaai, getoeter. Totdat een vrachtwagen toeterde en zoon D keihard moest huilen van schrik. Gauw weer door dan maar.  

Oudste zoon vond het veel te ver fietsen. Hij was moe en ging steeds langzamer fietsen. En het hielp niet om te zeggen dat hij zó knap was dat hij al vijftien kilometer had gefietst. Of dat hij zulke sterke spieren heeft. Het was gewoon te ver. Volgens hem dan.

Eindelijk kwamen we thuis. Eerst zoon D naar bed. Dan het brood in de vriezer. En even later zaten we buiten op de bank met een cappuccino. Even bijkomen van deze ochtend. Soms heb je uitjes waarbij alles vanzelf gaat. Deze keer ging het allemaal minder ontspannen.  

En toen moesten we ook nog wat koppen met spijkers slaan. We gaan met elkaar op vakantie. Wie neemt wat mee? O ja, of ik ook nog even mee wil helpen met het organiseren van een familiedag. En wat zullen we m’n ouders geven voor hun verjaardagen?

Sinds een tijdje gebruik ik voor zulke dingen de ‘To Do’ app. Alle taken die op mijn bordje werden geschoven heb ik in de app gezet. Geen losse papiertjes of lijstjes. Ideaal.

Eind van de ochtend had ik het gevoel dat ik er minimaal een dag op had zitten.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)