Pagina's

donderdag 30 juni 2022

Issue met bananen

Eén keer per week haal ik boodschappen. En daar doen we de hele week mee. Op is op. Ik heb altijd weer het dilemma: hoeveel bananen neem ik mee?

Mijn man en ik ontbijten met kwark, banaan en muesli. Wij delen (heel romantisch💝) onze banaan.

Dat doen we vijf keer per week. Dus dat zijn vijf bananen.

De kinderen eten ook wel eens een banaan. En als er één een banaan pakt, krijgen ze er spontaan allemaal trek in. Helemaal prima, gezonde keus, top.

Echter….

Haal ik 1 tros, dan heeft iedereen trek in bananen.

Haal ik 2 (of meer) trossen, dan hebben de kinderen er ‘even geen trek’ in. Ja werkelijk, als ik 1 tros verstop en de andere op de fruitschaal leg, dan hoeven ze ook geen bananen. Zo lijkt het althans…

Elke week is het een afweging.

Eet ik deze week mijn kwark zonder banaan? (Behalve het ontbijt na mijn boodschappen-ochtendje.)

Of ga ik me klem eten aan de bananen?

Nou vraag je je af: hoezo klem eten? Tja… ik heb de (vreemde) gewoonte om me op te offeren. Als niemand de bananen eet, eet ik ze wel. Op brood, als toetje, als tussendoortje.

Met deze heerlijke temperaturen worden bananen bij ons gauw bruin. En dat vinden fruitvliegjes lekker. En ik had, jawel, 2 flinke trossen bananen gekocht. En, jawel, die werden bijna niet gegeten. Toen ik vanmorgen een banaan van de tros af probeerde te halen, ontstond er een soort worsteling. Alle bananen verloren hun steeltje. Ai! Wat moet ik nu? Vijf bananen gaan eten word me te gortig. Een bananenbrood gaan bakken? Het is me al warm genoeg, de oven blijft uit. Invriezen dan? Ja!

Zonder schil uiteraard. De schil diende als fruitvliegjesvanger.

  • Een glazen schaaltje
  • Bananenschil erin
  • Afdekken met huishoudfolie
  • Een paar gaatjes erin prikken
  • Een mooi plekje geven op de fruitschaal

De vliegjes gaan door de gaatjes naar binnen. Maar ze vinden de weg terug niet meer. En daarna laat ik ze buiten los. In de hoop dat ze een ander plekje vinden. De groene container bijvoorbeeld.

De bevroren bananen werden een heerlijk toetje. Samen met wat bevroren aardbeien (zo’n zak van de supermarkt) pureerde ik ze. Daarna een flinke scheut melk erbij en even opkloppen. We konden er precies 5 bekers mee vullen. Een prachtig rietje erin, en voilà…



Een heerlijke ‘milkshake’. 

Gezond!

Geen verspilling…

Niet klem gegeten…

En ja, ik bedacht net te laat dat ik er een foto van wilde maken, vandaar dat er al een slokje uit was...;)

8 opmerkingen:

  1. Pas sinds kort lees ik je blog mee. Leuk te lezen over een jong gezin, ben zelf al begin 70 en geen kleinkinderen.
    Ik haal regelmatig een Too good to go box bij de Lidl en had gisteren 7 bananen, de meeste al behoorlijk bruin. Ik doe ze in schijfjes in de vriezer en dan met half slagroom half melk of kokosmelk in de blender en dan IJS

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Lot,
      Wat leuk dat je meeleest!
      Inderdaad, soms krijg je een hele tros 'oude' bananen. Goeie tip, lijkt me voor de afwisseling erg lekker!

      Verwijderen
  2. Ik ken het, maar het helpt dat ik een deel van de bananen in de 0-gradenzone van de koelkast bewaar, waardoor ze gewoon de hele week lekker blijven. Soms moet ik eerder aanspraak maken op de 'voorraad' en soms hoef ik die week daarna iets minder te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Handig!
      Heb jij een grote koelkast? Bij ons is het echt passen en meten.

      Verwijderen
  3. Bevroren plakjes van heel rijpe banaan zonder melk maar met wat cacao en dan in de magimix (of soortgelijk apparaat) en je hebt het lekkerste softijs! Zonder cacao kan ook natuurlijk, je kan er op het eind wat dulche de leche door doen, of stukjes chocolade of nutella swirls.... ook leuk om met kinderen te maken want banaan zien veranderen in softijs is natuurlijk magic!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de tips. Het klinkt allemaal wel heel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel herkenbaar. Zo gaat het hier ook altijd. Het gaat altijd anders dan je denkt. Wist je dat je bananen kunt invriezen?

    https://www.huisvlijt.com/hoe-bewaar-je-banane

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu ik zoveel lekkere recepten zie met (bevroren) banaan, is het hele probleem geen probleem meer...;)

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)