Pagina's

donderdag 26 mei 2022

Afgelopen dagen

Ik heb al een aantal dagen niets geschreven. Maar ondertussen ging het leven door. In dit huis zelfs zes levens. En dan is het míjn taak om dat hier in goede banen (proberen) te leiden. Afgelopen zaterdag krabbelde ik weer op, na een paar zieke dagen.

Mijn man drukte mij op het hart om rustig aan te doen. Maar wat is rustig aan? Is dat niksen? Is dat doen alsof ik ziek ben, terwijl ik het niet ben? Ik weet het niet...

Het achterstallige huishouden had even mijn interesse niet. En dat vond ik wel een lekker gevoel. Ik ging was leuks doen, iets waar ik energie van krijg. Ik had een doos met schilderen-op-nummer liggen. Die haalde ik naar beneden. Meteen had ik de aandacht van drie lieve schatten. ‘Wat mooi, mama’, ‘Ben je nu een kunstenaar?’ ‘Als die af is, mag ik hem dan mee naar school?’. Je zou er spontaan enthousiast van worden…😉.

Ik opende de doos, legde alles klaar, deed een schort om. Het schilderproject kon beginnen. Maar na de eerste penceelstreep wist ik het al. Dit is helemaal niks voor mij. Zo saai. En het duurt zolang.  Maar ik gaf het een kans, want ik werd juist zo lief aangemoedigd. Na een half uurtje gaf ik er de brui aan. Geen hobby voor mij. Ik ruimde alles weer op. Wie weet, als ik me ooit een keer verveel…

Wat zou ik dan gaan doen? Het moet iets zijn wat binnen de categorie ‘rustig aan’ valt. Het valt niet mee als je hoofd nog steeds in de opruim- en organiseerfase zit. Mijn lijf zit in de opknapfase. Die is nog herstellende. Even denken… Een pictogrammenkaart maken voor in de wc! Dan hoef ik niet na elke plas te herinneren aan doorspoelen en handen wassen. Op Pinterest (heb ik nog maar sinds kort ontdekt, maar ben mega enthousiast) vond ik plaatjes. Ik printte ze, en knutselde er een vrolijke kaart van. Die hangt nu op. En het belangrijkste: het werkt!



Ik werd er helemaal enthousiast van. En ik wist meteen een nieuw project te verzinnen. Een planbord. Ik heb internet afgestruind. Hoe moet ik een planbord maken? Kant- en klaar kopen? Zelf maken? Wat wil ik ermee?

Ik wil overzicht creëren voor de kinderen. Zij kunnen zelf aflezen wat er deze week van ze wordt verwacht. Ik doe het ook voor mezelf. Ik merk de laatste tijd dat ik het niet allemaal meer goed kan onthouden. En dat is ook niet gek. De laatste weken van het schooljaar worden er veel excursies en leuke uitjes gepland. Er worden weer volop verjaardagen gevierd. De kinderen spreken steeds vaker af met vriendjes. En dan nog de zwemlessen. En uitjes met het gezin. Ik houd het niet meer bij.

Ik mocht pas met mijn plan beginnen als het huishouden weer op orde was. Soms ben ik streng voor mezelf, maar ik werk zóveel harder en efficiënter als ik een doel heb. Win-win.   

Maandag was het weer een gewone schooldag voor de kinderen, en voor mij tijd om een flinke inhaalslag te maken in huis. Ik deed bewust niet rustig aan, maar gewoon hard aan het werk.

Dinsdag was het mij te nat. Dus verzon ik een ander nuttig klusje. Onze duo-kinderwagen stond me in de weg. Ik wilde er graag afstand van doen. Ik maakte er foto’s van en zette hem op Marktplaats. De rest van de dinsdag stond in het teken van berichtjes op Marktplaats. Écht, soms word ik moedeloos van Marktplaats. Ik zette de duowagen te koop voor €150,-. Ik weet dat dat echt een koopje is. Ik hoef er ook niet veel geld voor te hebben, maar ik wil hem gauw weghebben. En ik wil dat hij weer gebruikt gaat worden waarvoor hij gemaakt is. En dan krijg ik biedingen van €50,-. En vragen wat mijn uiterste prijs is. En of die in een … (merk) auto past. €50,- is echt niet normaal weinig. Waarom vragen naar de uiterste prijs? Ik heb GEEN verstand van auto’s. Zó was ik de hele middag en avond druk met beantwoorden. Het was niet alleen maar negatief hoor. Er was ook iemand die reageerde, die de prijs wilde betalen, en de wagen de volgende dag kon komen bekijken. Woensdag is de duowagen verkocht. Via Marktplaats. Dus toch stiekem wel blij met Marktplaats.

Op woensdag had ik tijd voor mijn planbord. Bij de Action kocht ik een magnetisch whiteboard. Die verdeelde ik in acht vakken. Voor elke dag een vak. En een vak ‘overig’, die noemde ik: niet vergeten😉. Op Pinterest (pas ontdekt, maar dat wist je al) vond ik allerlei symbolen. Met magneetplakbank van de Hema plak ik de plaatjes op het planboard. Op de juiste dag. Hoog is ’s morgens, midden is ’s middags, laag is ’s avonds. Ik printte lego-poppetjes in verschillende kleuren. Ieder kind heeft zijn eigen kleur.

Nu kan ik een symbool (bijvoorbeeld school) op maandag plakken. Met daaraan drie verschillende kleuren poppetjes. Dat betekent dat maandag drie kinderen naar school gaan.

Echt een heel leuk project om te doen! Het moet steeds mooier en beter leesbaar. Ik heb er met het maken en verzinnen al plezier aan beleeft. De kinderen zijn er nu mee aan het ontdekken en 'plannen'. Ze plannen bijvoorbeeld wanneer ze zakgeld krijgen, haha!



5 opmerkingen:

  1. Ik heb je verslag van de afgelopen dagen met plezier gelezen. Ik ben geen knutselaar of creabea, begrijp dus goed dat het schilderen het niet was. Maar ik ben wel een plannerfan en notitieboekverslaafde en ook op mijn werk heb ik een groot bord hangen waarop ik lijsten en notities maak. Leuk dat jij zo'n planbord maakt en dat met de kinders vult!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Ik heb er net nog wel de nodige typfouten uitgehaald *schaam*.
      Ik houd bij fases van overzichten. Het ligt eraan of ik chaos of rust in mijn hoofd ervaar.
      Op de basisschool werken ze ook altijd met planborden, en dat geeft de kinderen veel structuur en overzicht. Dat wil ik in huis ook.

      Verwijderen
  2. Oh ja... toevallig bedacht ik vandaag dat ik voor de zomervakantie een schema wil maken met alle afspraken, dan kan manlief ook zien waar ik uithang als ik nog vrij ben en hij niet meer. We hebben wel een klein whitebord in de keuken voor de weekplanning en wat we eten en wie moet koken, maar dit wordt een overzicht voor 6 weken op een A3.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat plannen kan zo'n goed gevoel geven he. Onze kinderen mogen altijd leuke dagjes uit verzinnen in de zomervakantie. Dat schrijven/tekenen ze dan om een papier, die we in de woonkamer leggen. Voorpret;)

      Verwijderen
  3. Ik kan met best voorstellen dat een planbord maken dan boeiender is dan schilderen op nummer. Mijn Innerlijke Calvinist juicht dat ook toe, omdat het nuttig is ; )

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (9) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) kringloopwinkel (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)