Pagina's

donderdag 4 april 2024

Broodbakmachine

De weggeefhoek is een appgroep waar zo’n honderd bekenden van mij (voor het overgrote deel zijn het moeders van school) in zitten.

Als ik iets weg wil geven, dan maak ik er een foto van en plaats die in de appgroep. Echt ideaal om van je overtollige spullen af te komen…

En soms wordt er iets aangeboden waarvan ik denk: ja, dat kan ik goed gebruiken. Dan reageer ik privé en kan het zijn dat ik het product krijg. Zodra het product aan iemand toegezegd is, wordt het appje in de weggeefhoek verwijderd óf er wordt meegedeeld dat het product weggegeven is.

Een tijdje geleden werd er in de weggeefhoek een broodbakmachine aangeboden. Ik reageerde en had geluk. De broodbakmachine was voor mij. Degene die de machine weggaf nam hem mee naar school, dus het koste mij zelfs weinig moeite.




Ik maakte de machine grondig schoon en toen kon het experimenteren beginnen. Eigenlijk stelt ook bijna niks voor. Ingrediënten afwegen in de bakblik en het programma instellen.

Inmiddels bak ik bijna dagelijks een brood. Als lunch een kraakvers boterhammetje, heerlijk! En de geur van versgebakken brood vind ik fantastisch. Meestal maak ik brood van een mix van bloem en volkoren meel. Dan is het niet te vast, maar wel voedzaam. Voor de afwisseling maak ik soms een maïsbrood of een rozijnenbrood.

Er is ook al het één en ander misgegaan. Zo heb ik een keer pizzadeeg willen maken, maar stelde ik de machine in op jam maken. Er lag een gekookt prutje in het bakblik.

In het begin zakte het brood tijdens het bakken soms in. Maar nu heb ik een goed recept. Het afwegen komt heel precies.

Het nadeel van zelfgebakken brood is dat het snel oud wordt. Na een halve dag is het niet meer lekker. Droog en taai. Daarom vries ik alles wat overblijft direct in.

Het recept wat ik tot nu toe het beste vind:

300 gr volkoren meel

200 gr witte bloem

310 ml water

10 ml zonnebloemolie

10 gr suiker

10 gr zout

6 gr gedroogde gist

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)