Pagina's

donderdag 16 november 2023

Nieuwe matrassen

Onze matrassen zijn 10 jaar oud. Officieel zijn ze dan afgeschreven. Tenminste, als je de verkopers moet geloven. En die willen natuurlijk graag een nieuw matras verkopen.

Mijn man tobt al een tijdje met rugklachten. Hij liep anderhalf jaar geleden spit op. Na weken trok de pijn redelijk weg. Maar écht weg is het nooit geweest.

Hij is een tijdje behandeld door de fysio, en dat hielp. De pijn ging weg. Hij maakte van onze oude eetkamertafel een sta/zit bureau. Ook kocht hij een speciale bureaustoel.

Na verloop van tijd kwam de pijn toch weer terug. Toen ging hij naar een manueel therapeut. Die gebruikt andere behandelmethodes. De therapeut wist precies de plek aan te wijzen waar de pijn zat. Met naalden prikte hij in de dieper liggende spieren. Zo trok de spier samen en ontspande weer. Ook keek de manueel therapeut mee naar de zithouding in de auto. Mijn man kreeg oefeningen mee. Trouw deed hij ze meerdere keren per dag.

Na een tijdje werd de pijn weer erger. Hij ging weer terug naar de fysio. Nu kreeg hij een andere behandelaar, en daarom weer andere oefeningen. Waar de manueel therapeut naalden gebruikte om spieren los te maken, heeft mijn man bij de fysio oefeningen met een tennisballetje gekregen om diezelfde spier los te krijgen. Dé tip van deze fysio: maak je rug sterker. De pech van een zittend beroep is dat je (rug)spieren slapper worden. Die tip heeft mijn man ter harte genomen. Eerst onder begeleiding van de fysio sporten. Daarna heeft hij kennis gemaakt op de sportschool en met bootcamp. Bootcamp ofwel buiten sporten (ja ook gewoon in de stromende regen en modder!!) heeft zijn voorkeur. Dus nu gaat hij wekelijk minimaal één keer bootcampen.

Terug naar de matrassen. Zouden we tóch naar een nieuw matras moeten kijken? We kochten 10 jaar geleden het gehele set van slaappunt. Ledikant, lattenbodems, matrassen, wollen onderdeken, wollen dekbed, wollen kussen. Met het wol zijn we altijd heel blij geweest. Slaappunt is écht goed in z’n wol. Een nieuw matras van slaappunt leek me niet zo’n goed plan. Zij verkopen maar één soort matras. We wilden ons laten informeren welke soorten er zijn en wat er bij ons past.

We gingen samen naar een goede beddenzaak. Gewoon even oriënteren. We legden uit welk matras we nu hebben, en dat we overwegen om een ander matras aan te schaffen. Na een goed gesprek, waarin we het rugprobleem hebben uitgelegd, kwamen we uit op een matras met speciale schouderzone.

Je ruggenwervel moet namelijk recht liggen als je op je matras ligt. Als je schouders het zwaarste punt is, dan moet de schouder wat verder in het matras kunnen zakken. Op een te hard matras gaat de schouderkom scheef, en dat kan weer rugklachten veroorzaken. Ook gaf ze de tip om eens kritisch naar je kussen te kijken. Een te hoog kussen kan ook nek-, rug-, en hoofdpijnklachten geven.

Nou, we vonden een geschikt matras. Eentje waar je ruggenwervel helemaal recht ligt. We konden kiezen uit verschillende hardheden. Toen kwamen we erachter dat ons oude matras behoorlijk hard is. Nu kozen we een zachtere, maar wel met de juiste ondersteuning. Ook zochten we er goede kussens bij. Véél dunner dan die ik nu heb.

Puntje bij paaltje: 2 matrassen en 2 nieuwe kussen. €2.000,-. Over vier weken worden de nieuwe matrassen geleverd.

We hebben dus nog vier weken voor de grote beddenwissel. Het zit namelijk zo. Zoon A heeft een prachtig bed, zelfgemaakt, waar héél veel steigerhout in zit. Zoon B en C hebben een stapelbed(huis) met 2 kleinere en kwalitatief matige matrassen.

We hebben nu alle bedden uit elkaar gehaald. De jongens slapen nu op één kamer met matrassen op de grond. 

Zij vinden het héérlijk om bij elkaar te slapen! 

Met het steigerhout maken we 2 bedden voor zoon B en C. Zij krijgen voorlopig onze oude matrassen. Voor nu is dat prima. Zoon A krijgt een bed van het stapelbed-hout. Al met al een hoop werk en een hoop rommel. Financieel aantrekkelijk dat nieuw hout halen. Hout is duur! En bovendien duurzamer om onze eigen spullen opnieuw te gebruiken. Hopelijk hebben we straks allemaal een fijn bed.

Ik heb natuurlijk thuis meteen even gekeken of mijn ruggenwervel recht ligt op onze oude matrassen. En mijn man ook. Gewoon op je zij gaan liggen (wij zijn zijslapers) met je hoofd op het kussen. En dan bij elkaar de ruggenwervel van boven tot onder aanraken, alsof je een streep trekt. Nou, dan merk je snel genoeg hoe je ruggenwervel ligt. En dat was níet recht op ons oude matras.

En dan nog iets over het kussen. Ik ben altijd bezig met dat ding. Meerdere keren per nacht draai ik mijn kussen om er weer lekker mee te liggen. Nu heb ik een latex kussen (met m’n Slaappunt wollen kussenhoes er omheen) en ik heb niet één keer m’n kussen gedraaid of verlegd. M’n man vond het nieuwe kussen niet fijn liggen, maar hij vermoedt dat het pas fijn ligt als het nieuwe matras er is.

Laten we hopen dat de combinatie nieuwe matrassen en bootcampen de rugklachten helemaal laat verdwijnen!

5 opmerkingen:

  1. Fijn vooruitzicht, goed slapen en fit wakker worden is zo belangrijk!
    En ook leuk dat jullie zo handig zijn dat je zelf bedden kunt bouwen voor de kinderen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan maken.

    Qua dekbed ben ik altijd groot fan van dons geweest, maar sinds we een kamelenhaardekbed hebben, ben ik daar ook erg positief over. Koel in de zomer, warm in de winter.

    Wij kochten zo'n vijf jaar geleden een nieuwe boxspring die helemaal op ons lijf is aangepast. Dus de kant van wederhelft is anders ingesteld dan die van mij. Sindsdien is op onze rug slapen (beste houding) heel fijn en hebben we ook goede bijpassende kussens. De verhuizers waren er twee maanden geleden minder blij mee, kennelijk is het een heel zwaar systeem en moest het nu naar zolder in een monumentaal pand met 5 trappen. Sorry heren :)

    Op naar pijnvrij voor je man!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kamelenhaar, ik had er nog niet eerder van gehoord. Ik denk dat het wel vergelijkbaar is met wol. Dat warm in de winter en koel in de zomer.
      Wij liggen ook tussen de wol. Dat schijnt beter te werken dan onder de wol.
      Dons lijkt me zo licht. Ik houd wel van een 'zwaar' dekbed.

      Kan me voorstellen dat het een hele klus was om de boxspring te verhuizen, vooral al die trappen!! Fijn dat het gelukt is.

      Verwijderen
    2. Ik vind dat dons zo lekker helemaal om je heen valt. Het is wel licht, maar wel helemaal ingepakt.

      Verwijderen
  2. Ik heb helaas ook wel gemerkt dat een goed matras echt wel belangrijk is.Je krijgt inderdaad last van je rug als het niet voldoet. Maar het juiste matras vinden, vind ik erg lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een tip om het juiste matras te vinden:
      In de beddenzaak waar wij waren was een 'belevings/meet cabine'. Daar wordt je lichaam opgemeten en dan rolt er een advies uit. Wij zijn niet in de cabine geweest, omdat bij ons in het adviesgesprek al direct duidelijk werd wat wij nodig hebben.

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)