Pagina's

dinsdag 26 september 2023

Vinted

In het voorjaar en het najaar zit ik met een dilemma. Het is te warm voor een winterjas. Het is te koud voor een vest, trui of blazer. Het gaat vaak maar om een paar weken. En dan meestal ook alléén om ’s ochtens vroeg of ’s avonds.

Vroeger (10 jaar geleden) droeg ik vaak blazers en colbertjes. Ik werkte toen in een (chique) kledingzaak. Mijn kast puilde uit van de nette kleding.

Maar in de loop van de tijd ben ik minder chique gaan dragen. Ik ga meer voor praktisch. Want ja, vier kinderen.

De blazers en colberts van toen, heb ik niet meer. Ze pasten niet meer. Ze stonden ook gewoon niet meer leuk. Toen was de mode heel anders, kort en strak.

Ik dwaal af. Mijn punt: ik zoek al zo’n 10 jaar een zomerjas. Ik kan lang doen over keuzes maken. Zó lang, dat ik alweer toe ben aan een winterjas.😉 En zo gebeurt het dat ik dus de afgelopen 10 jaar met een dun spijkerjasje en sjaals in de weer ben. Vooral ’s morgens als ik de kinderen naar school breng kan het fris zijn.

Deze herfst moest het anders. Ik heb sinds een tijdje Vinted ontdekt. Ik wist wel van het bestaan, maar dacht dat het niks voor me zou zijn. De app heb ik gedownload en ik ben eens rond gaan neuzen.

Al gauw had ik een stuk of 10 jassen geselecteerd. Eén ervan bestelde ik. Een eenvoudige lange zwarte jas (mantel), met knopen. Hij stond te koop voor €7,99. Er stond bij: zo goed als nieuw. Maatlabel in de jas klopt niet. Ik keek nog even bij de andere kleding die dezelfde verkoper te koop had. Ze had, zo aan de foto’s te zien, ongeveer dezelfde maat als ik. Dus dat moest wel goed zijn.

Toen ik de jas wilde afrekenen, zag ik dat er nog een klein percentage bij komt voor Vinted. Dat noemen ze Kopersbescherming. En dan nog de verzendkosten. Ik liet het pakket bij een DHL-punt in de buurt (gewoon een woonhuis één straat verderop) bezorgen. In totaal betaalde ik €11,79.

Diezelfde dag dat ik bestelde, verzond de verkoper het pakket. Twee dagen later kon het pakket ophalen. Ik was super benieuwd naar de jas.

De jas paste perfect. Hij zag er schoon en netjes uit. Ik kreeg er gratis een lange blonde haar bij.;) Tja, kan gebeuren. En in de jaszak zat een winkelwagenmuntje. De riem waarmee de jas gesloten moest worden, zat er niet bij. Daarvoor in de plaats zat een soort dun zwart lint, wat helemaal niet leuk stond. Dus in eerste instantie baalde ik even.

Maar na een minuutje balen had ik zoiets van: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch blij wordt met deze jas? Ik haalde de lusjes, waar de riem doorheen moest, eraf. Gewoon zonder riem staat de jas ook mooi. Ik knoop hem helemaal tot bovenaan dicht, zodat de kraag klassiek valt. Houd ik van. Het kan me niet klassiek genoeg. Ik waste de jas uit. En daarna ben ik hem gewoon gaan dragen.

En wat denk je? Ik krijg al meerdere complimenten. ‘Wat een leuke jas heb je.’

En als ik dan vertelde dat ik de jas via Vinted had besteld, kreeg ik een aantal keer de vraag wat Vinted eigenlijk is. Dus vandaar deze blog.

Het heeft voordelen. Goedkoop. Als er veel mensen meedoen aan Vinted, kan de vraag naar nieuwe kleding afnemen. De keus is gigantisch. Het is makkelijk zoeken.

Het heeft ook nadelen. Je kunt het kledingstuk niet bekijken en passen voordat je koopt. Terugsturen is lastig/soms niet mogelijk. Vaak ben je dan je verzendkosten kwijt.

Je kunt zelf ook kleding verkopen via Vinted. Ik heb het één keer gedaan. Een colbertje van één van de kinderen. Ik vroeg er 3 euro voor. Binnen een uur was het verkocht. Ik moest het naar Frankrijk verzenden. Toen het daar aankwam, kon ik via Vinted de 3 euro op mijn bank bij laten schrijven.

Nu heb ik nog een paar bakken vol met kleding liggen wat op Vinted gezet moet worden. Nu nog ‘even’ moed verzamelen. En nog een dingetje. Onze printer is helaas aan het einde van z’n carrière gekomen. En om te verzenden, heb je een geprint verzendlabel nodig.

Dus al met al, ik ben fan van Vinted, en van mijn ‘nieuwe’ jas.

14 opmerkingen:

  1. Leuk! Ik koop en verkoop sinds een jaar ook via Vinted. Ik heb er al zoveel mooie dingen gekocht! Tip: bij het punt waar ik verzend kun je voor 50 cent een label laten printen! Ik probeer met gesloten portemonnee te kopen, dus eerst verkoop ik iets van mezelf en van de opbrengst koop ik wat nieuws.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb al van alles op Vinted gekocht: jassen en andere kleding, schoenen, tassen, patroonboeken, puzzels, verzorgingsproducten... Tot nu toe gelukkig altijd zonder problemen. Ik verkoop ook en dat gaat ook makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Ik vind tweedehands iets 'scoren' extra bijzonder - want tweedehands, dus goedkoper en beter voor de wereld....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben nog niet verder gekomen dan "account" aanmaken.
    Mijn schoondochter is er helemaal fan van ze koopt èn verkoopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe er niet aan mee, wij geven de kleding weg aan de kerk die een mooi project heeft in Roemenie.
    Eerlijk gezegd vind ik het een beetje zielig gedoe dat vinted.
    Vroeger hing het bij de kringloop en was het armoe als je daar wat kocht ,onterecht overigens.
    En om nou een kledingstuk te verkopen voor drie euro….

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je maar genoeg items hebt van €3 waar een ander dan weer wat aan heeft, dan is iedereen blij toch. Je hoeft het niet te doen, maar om het dan maar zielig te vinden. Kleding voor 'arme landen', dat is inmiddels dan wel weer behoorlijk achterhaald. Negen van de tien keer zit niemand daar op zakken vol vodden te wachten en is er in Nederland vaak al een verdienende partij door die stapels heen gegaan om dingen die de moeite waard zijn eruit te filteren voor geld.

      Overigens wordt op Vinted ook gewoon merkkleding/designerkleding verhandeld voor tientjes tot honderden euro's. Ook daar zijn duidelijk doelgroepen voor. Er is gelukkig veel veranderd op 'vintage' gebied. Een goede ontwikkeling!


      Verwijderen
    2. De kerken op ons dorp hebben een project in Roemenie om hulp te bieden aan de zigeuner bevolking. Die leven in bittere armoede en lopen in vodden. Er wordt kleding, klein huisraad, speelgoed enz ingezameld en rechtstreeks met een vrachtwagentransport gebracht. Ook zijn er projecten om de situatie ter plaatse te verbeteren door een landbouw project enz. Door de bewoners wordt gevraagd "waarom doen jullie dit voor ons"? Door de liefde van Jezus Christus die in ons woont is het antwoord. en zo wordt het ook evangelie verkondigd.

      Maar je kan natuurlijk ook je kleding via Vinted verkopen en de gift overmaken.


      Verwijderen
  6. Wat leuk dat je zo'n jas gescoord hebt. Mogen we een foto zien?
    Zo handig als jij nu bent geworden met de naaimachine, kun je zelfs nog kleine aanpassingen doen. (lees: jaloers)

    Ik heb er al best vaak succesjes op gevonden. Soms kleding die uitverkocht was bij de winkel, maar daar nog wel te koop, soms ook gewoon een spontane vondst. Twee keer kocht ik iets dat te klein was, maar kon ik beide keren weer 1 op 1 doorverkopen. Dat is dan ook wel weer fijn.

    Eén keer een probleem met nepmerkschoenen, maar dit werd door Vinted direct netjes opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik koop op een kledingbeurs of kringloop ,heb daardoor meerdere jassen waar ik heel blij mee bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. NL 97RABO03420 07408 tnv Stichting O-Europa

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op bovenstaand rekeningnummer kun je een gift overmaken voor een project in Roemenie. Je kan bv via Vinted je kleding verkopen en dit bestemmen voor een mooi project.
    Via gezamelijke kerken op ons dorp wordt kleding, klein huisraad, speelgoed enz ingezameld. Een deel gaat rechtstreeks naar de allerarmste zigeuner bevolking via vrachtwagen transport. Een ander deel wordt via een tweede kans winkeltje in Roemenie verkocht. Het geld dat daarmee verdiend wordt, is ook voor het project. Dit winkeltje is door de stichting opgezet.
    Maar ook wordt het evangelie verbreid en komen mensen tot geloof in de Heere Jezus Christus.
    Daarom bidt en werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik koop graag via Vinted, maar geef zelf kleding liever weg,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nog een tip over Vinted. Als je als zoekopdracht je woonplaats gebruikt, komt alle kleding die in je woonplaats te koop staan naar voren. Je kunt de filters dan zo instellen dat je kunt zoeken op het kledingstuk wat je nodig hebt. Scheelt weer verzendkosten en milieu impact.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)