Pagina's

dinsdag 5 september 2023

Kun jij het gebruiken?

Ik kreeg een appje van een buurvrouw. ‘Kun je nog een zomerjas gebruiken voor één van de kinderen?’ Fotootje erbij. Ik appte terug dat ik het een mooie jas vond en benieuwd was naar de maat. ‘Maat 128’, stuurde ze terug. Dat komt mooi uit. Zoon B heeft namelijk die maat. En je zult het geloven, of niet, hij heeft juist een scheur in z’n zomerjas zitten. Eentje die niet goed te repareren is. Nou, ik blij, hij blij en de buurvrouw blij. Eén van de kinderen haalde de jas op. Hij kwam terug met niet alleen een jas, maar ook nog twee lange broeken erbij. Want die paste haar zoon niet meer.

Een dag later. Weer een appje van dezelfde buurvrouw. Of ik nog belangstelling heb voor een paar shirts. En even later kwam haar zoon 3 shirts brengen. Even passen. Zoon B paste ze perfect. Mogelijk dat hij ze volgende zomer niet meer past. Nou, dan schuiven ze door naar zoon C.

Ook kreeg ik een tas vol met luierbroekjes van een neefje die zindelijk is. En toen kwam er ook nog een grote tas met schoenen deze kant op.

Zomaar allemaal in een paar dagen tijd. Echt fijn!  

Ook bood iemand een stapel oude Donald Ducks aan voor een paar euro. Daar had ik belangstelling voor. Leuk voor de jongens. Ze lezen heel graag Donald Ducks. Helaas, ik was al te laat. Maar, appte degene die ze verkocht, ik vraag thuis even na wat er nog meer weg mag. Uiteindelijk had ze een tas vol Donald Ducks. Voor maar 4 euro. Echt een koopje.


Wat ik ook kreeg, was een grote zak met schapenwol. Ik had er weliswaar om gevraagd, en wilde ervoor betalen, maar ik kreeg het gratis en het werd zelfs aan huis bezorgd. 

De wol wil ik gebruiken om een hooimadam te maken. Of ecostoof, net hoe je het wilt noemen. Het is een zak/tas waar een pan in past. De zak maak ik van een oud gordijn. Twee lagen gordijn met daartussen een laag schapenwol. Schapenwol isoleert namelijk. Een pan, verwarmt op de kookplaat, kan zó in de hooimadam worden gezet. Het eten in de pan kan verder doorgaren, zonder dat er stroom wordt gebruikt. Ik ben benieuwd of het (veel) zal schelen in verbruik.

De schapenwol heeft een typische geur. Ik bewaarde het niet in huis, zo erg vind ik de lucht die ervan af komt. En hoe krijg ik de wol schoon? En hoe schoon moet het eigenlijk wezen? Allemaal vragen waarvan ik het antwoord zelf moet uitvogelen. Eerst heb ik wat van de wol in een bak water gezet. Na een kwartiertje spoelde ik het uit. Nou, het water leek wel koffie. Zo donker. Na een heel aantal keer weken en spoelen, bleef het water z’n normale houden.

Nu de wol even laten drogen. Dat was een dingetje, hoor. Wol houdt het water héél goed vast. Ik kon wringen wat ik wilde, maar kreeg er geen druppel meer uit. En toch was het nog lang niet droog. Het had een aantal dagen en veel aandacht nodig om te drogen. Apart spul hoor, dat wol. En wist je dat het wol vettig aanvoelt?

Vandaag heb de bodem van de hooimadam gemaakt. Gevuld met schone en droge wol. Om de wol goed te verdelen en op z’n plek te houden, heb ik alles doorgestikt.


En nu ben ik bezig om weer een deel van het wol schoon en droog te krijgen. Er ging namelijk véél meer wol in de bodem van de hooimadam dan ik had verwacht. Het is een beetje pionieren. Ik heb geen patroon ofzo. Gewoon een plan in m'n hoofd, en proberen maar... 

10 opmerkingen:

  1. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat! Heb zelf een kant en klare hooimadame cadeau gekregen. Vind het een prima hulpmiddel. Plaats je een foto als de hooimadame klaar is?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. er staan prima patronen op het internet.
    Kijk maar eens bij ,,ecostoof,,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ecostoof deelt inderdaad het patroon gratis op de eigen website. Echt heel tof vind ik dat. Hier staan ook nog een paar zakken wol om te wassen om samen met vriendinnen een ecostoof te maken.

      Verwijderen
  3. Ja wol is natuurlijk vettig want daar glijdt vocht makkelijk vanaf. Als het niet vettig was werden schapen heel nat en ziek

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf hou ik ook van dingen zomaar krijgen. Net of het dan meer waard is of zo. Zo leuk als mensen aan mij denken. Krijg ook regelmatig lekkers voor de cavia s en konijnen maar ook fruit voor ons of planten voor in de tuin.
    Van mijn schoonzus krijg ik altijd allerlei bladen die zij weer van haar clienten heeft gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, leuke post! Ik ben benieuwd hoe je je hoormadam maakt - ik heb hier een oud dekbed liggen waarmee ik aan de slag wil - maar "het komt er maar niet van"....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, hier ook zo. De nood is blijkbaar niet hoog genoeg :)

      Verwijderen
  6. Heerlijk zo'n buurvrouw! De hooimadam, daar ben ik wel nieuwsgierig naar en ook hoe je die gaat vinden werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heerlijk dat mensen elkaar zo helpen! En lief van je buurvrouw ook. Toen mijn kindere klein waren kreeg ik ook regelmatig kleding van anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In de jaren 70 kregen we als meiden kleding van andere kinderen. Ook van een ouder stads nichtje, maar dat was onze smaak niet zo. Veel te hip voor ons als poldermeisjes. Eens kregen we een zwarte fluwelen jurk, afschuwelijk vonden we die. Oma's lopen in het zwart maar kinderen echt niet , was onze redenatie. Nu zie je dat wel maar toen niet.
    Van die jurk zijn later collecte zakken voor in de kerk van gemaakt. Goed dat nichtje dat nooit heeft geweten..... want ze gaat helaas niet (meer) naar de kerk.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)