Pagina's

woensdag 30 augustus 2023

Het geeft een kick

Waar zal ik het eens over hebben? Over naaien? Nou, ik heb een leuk project in m’n hoofd zitten. Van een paar oude gordijnen wil ik een hooimadam maken. Dus vanmorgen heb ik de gordijnen uitgewassen. Ik krijg van een kennis echte schapenwol. Nu de uitvoering nog dus.

Verder heb ik nog een overhemd van m’n man ingenomen. Het was een mooi maar vreemd overhemd. De ene mouw was veel strakker dan de andere. De pasvorm was niet mooi.

We kochten het overhemd al een tijdje geleden bij een dure kledingzaak. Zo’n keurige winkel, waar alles heel chic gevouwen ligt. Toen hij wilde passen, kreeg hij een speciaal pasoverhemd. Je mocht dus niet letterlijk het overhemd passen dat je wilde kopen. Hij zocht daar 3 overhemden uit. Met één van de drie zijn we terug geweest. Die was veel te wijd. Er bleek een kaartje met een andere maat op het overhemd te zitten. We kregen nu een goede mee. Nou, die ‘goede’ bleek dus heel apart te zijn.

Hij heeft het overhemd één avond gedragen en daarna in de kast gehangen. We hadden geen bon meer. De winkel is ruim 3 kwartier rijden. Er nog een keer mee terug gaan is zo’n gedoe. Dus helaas… het overhemd hing maar te hangen in de kast. En nu ik naailes heb gehad, leek het me een leuke uitdaging om er een passend overhemd van te maken.

Eerst afspelden, dan rijgen, dan passen. Het zat niet mooi. Sommige plekken weer uithalen. Meten. Weer rijgen. Weer niet goed. Nou, na een aantal keer proberen, was het gelukt. Eén mouw heb ik in z’n geheel ingenomen. De zijnaden zijn ingenomen. En ik heb er 2 coupenaden in gemaakt.

Zondag had hij het overhemd voor het eerst aan. Het paste perfect. Dat geeft zo’n kick. Veel leuker dan terugbrengen naar de winkel. Daar zou het misschien wel vernietigd worden vanwege een verkeerde pasvorm. Tenminste, zo ging het wel in de kledingzaak waarin ik vroeger werkte. Nu is het gewoon een weer draagbaar. En ja, voortaan altijd passen in de winkel. Ook al is dat wat bewerkelijker voor het personeel.  

En verder? We zitten weer in het schoolritme. En eigenlijk loopt het prima. Soms is het nog wennen. Vooral het huiswerk. Da’s nieuw voor ons.

O ja, volgende week heb ik een proefabonnement bij een sportschool. Ik heb een sportmaatje gevonden en samen gaan we proberen of we sporten leuk vinden. Eerst had ik er heel veel zin in. Maar nu het dichterbij komt ga ik er ook wel tegenop zien. Maar wie A zegt, moet ook B zeggen.

Als je me een half jaar geleden had gezegd: jij gaat op naailes en je gaat sporten, dan had ik je nooit geloofd. Alles wat met naaien, naaimachines, kleding maken enzovoorts te maken had, vond ik stom. En sporten in een sportschool? Zonde van het geld. Je kunt thuis ook sporten.

Blijkbaar zit ik nu in een andere levensfase. De kinderen worden groter en zelfstandiger. Ze zijn nu 8, 6, 5 en 2. Nu ik minder tijd met de kinderen doorbreng, heb ik meer behoefte aan nieuwe dingen leren.

De dertigersfase… ik zit er middenin. En ik vind het heerlijk!

4 opmerkingen:

  1. In elk geval helpt het als je een sportmaatje hebt en als je eenmaal bezig bent...
    Ik werd lid van Curves, waar ik enorm tegenop zag: "`ik sporten?", maar intussen ben ik al zo'n 6 jaar bezig en het is zo gezellig! alleen vrouwen en sporten in een kring (=curve) op 12 toestellen steeds doorschuiven...
    Zeg maar B, hoor.

    Knap dat je zo'n overhemd toch voor elkaar kreeg, door jouw verhalen krijg ik zomaar zin om ook weer eens de machien voor de dag te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt me leuk om dat naaien ook te kunnen. Dit moet echt veel voldoening geven! Ben ook benieuwd naar je hooimadam.
    Misschien dat ik straks in m'n nieuwe stad ook nog eens zo'n initiatief omarm en op zoek ga naar een 'klasje'.
    Sporten niet hoor, knappe die mij ooit nog de sportschool in krijgt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt sporten doe ik niet, wel begint maandag weer beweegles rondom de stoel. En ik doe mijn best elke dag paar km te fietsen.
    Vandaag had ik een topje aan met een mooie bloemenprint en leuke mouwtjes die uit 2 losse delen bestond en lekker fladderden,
    erg geslaagd is die geworden
    Een andere van krinkelstof in rood wit en blauw afgebiesd met rode randen is aardig geworden maar niet wat ik ervan had verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi hoe je jezelf als mens soms kan verrassen : )))

    Ik heb ook een hekel aan sport, maar tot mijn verbazing ga ik wel elke dag hardlopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)