Pagina's

maandag 11 september 2023

De hooimadam is af!

 


Zo begon het. Uit een oud gordijn knipte ik twee cirkels. Zo groot als de grootste pan plus 5 centimeter. 


De schapenwol moest uitgespoeld worden. Dat was een flinke klus. En daarna moest het gedroogd worden. Dat was vooral een lang proces. 

Zo ziet de bodem eruit.



Dit werd de zijkant. Gevuld met schapenwol. 


En toen ging het ineens heel snel. De bodem en de zijkanten naaide ik aan elkaar vast. Bovenaan maakte ik een tunnel. De zoom van het gordijn werd het touw, waarmee de hooimadam dichtgemaakt kan worden.

De pan past erin. 


En zo zit de hooimadam dicht. 

En zijn heel veel manieren om een hooimadam te maken. Zo kun je hem vullen met een oud dekbed of de vulling van een winterjas. 
Ook kun je er één grote lap van maken, in plaats van een bodem en zijkant. Je kunt hem ook maken met vier delen zijkanten. Internet staat vol ideeën. Ook op Marktplaats staan er veel. 

Ik vond het heel leuk om te maken. Vooral om het op eigen gevoel te doen. 

Het kostte me niks. Nou ja, oude gordijnen en (gekregen) wol en natuurlijk draad en stroom enz. Of het net zo goed of beter werkt als een dekentje, zal nog moeten blijken, evenals het besparen van stroom. 

6 opmerkingen:

  1. Wat goed van je om zelf een hooimadam te maken.
    Ik heb ook 1 in gebruik, niet zelf gemaakt.
    Vind het ideaal om bv. Snert, of vlees wat gebraden is in te zetten, het gaart mooi door, en blijft goed warm.
    Omdat er wol in zit en ik de hooimadam niet ga/ kan wassen doe ik wel eerst altijd een theedoek om de pan, zodat de stof schoon lijkt. Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij vind het leuk om te maken, ìk vind het leuk om te zien.
    Je hebt succes met dat ding, want hij (o nee ZIJ) ziet er ook nog eens gezellig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk hè om zelf zoiets te maken? Heerlijk voor suddervlees en stoofperen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap gemaakt Liselot! Zelf kan ik alleen de versie: 'slaapzak in krat' maken ; )

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)