Pagina's

zaterdag 3 juni 2023

Zesde naailes en jullie tips

De zesde naailes… poeh! Ik schrijf mijn beleving van de avond:

We waren met vijf cursisten. Het eerste half uur was de cursusleidster in gesprek met een dame die in een moeilijke thuissituatie zit. Vriendelijk van haar om zo de tijd te nemen. Daar wil ik ook helemaal niets van af doen. Maar… ik kom voor de cursus. Ik moet op gang geholpen worden. Nu zat ik dus een half uur te wachten. Daar zat ik van te balen.

Nou, toen ze uitgekletst was werd iedereen op gang geholpen. Ik moest de taille, die ik aan elkaar had genaaid, netjes gaan afwerken met een zigzag-steek. Allebei de stofranden apart van elkaar. Want precies op de naad komt het elastiek.

Ik haalde de naaimachine weer tevoorschijn. Eerst weer optuigen. Dat ging alweer wat vlotter dan de vorige keer.

Ondertussen was de cursusleidster druk met iets moeilijks. Er was een dame die een jurk maakte voor een bruiloft. Iets met haast. En iets met innemen op de rug ofzo. En blijkbaar was het moeilijk. Geen idee wat er precies niet lukte.

De twee dames hadden geen klik. Eerder een antiklik. Stel, je zou alleen letterlijk naar de woorden luisteren die ze zeggen, dan valt het je niet op. Maar alles wat ze non-verbaal zeiden, was het tegenovergestelde. Draaien met de ogen. Zuchten. Wenkbrauwen optrekken.

Nou, als dat voor mijn neus afspeelt, dan heb ik het slecht. Ik kon me bijna niet concentreren op m’n werk. Ik begrijp ze allebei wel een beetje. De een is een perfectionist en wil de leiding nemen. De ander is dat juist niet en eist best veel aandacht op. 

Halverwege het afwerken van de randjes, was m’n spoeltje leeg. Ik had even hulp nodig. Daarom vroeg ik het aan m’n medecursisten. Met z’n vieren zaten we rondom ‘mijn’ naaimachine, en met ieders hulp kregen we het voor mekaar.

Na een tijd wachten had de cursusleidster weer tijd om me te helpen. Ik moest elastiek vastnaaien rondom te taille. Zo zal de jurk gaan plooien. Even checken hoeveel elastiek ik nodig heb. ‘Ja, knip het daar maar af.’ En weg was ze weer.

Ik knipte het elastiek af. Eén seconde werk. En weer kon ik wachten. Dus ik ging zelf maar wat proberen. Ik probeerde het vast te spelden.

Nou, toen ze weer tijd had, moest ik  eerst alle spelden loshalen want het zat niet goed. De uiteinden van het elastiek moesten eerst aan elkaar vastgenaaid worden. Dat deed ik. En weg was ze weer.

Het zag er slordig uit. Dus ik haalde het maar weer uit elkaar. Toen ik het nog een keer deed, zat het wel netjes.

Ze vertelde me nog hoe ik het verder moest doen: Elastiek in vier delen verdelen. Met spelden vastzetten. Spelden van me af steken, zodat ze makkelijk uit te halen zijn tijdens het naaien. Met een zigzagsteek vastnaaien.

Ik deed was ik moest doen. Toen ik het eerste kwart van het elastiek vast had zitten, zag ik dat het niet mooi rimpelde. Niet gelijkmatig. Overnieuw dus.

Alles was weer uitgehaald. Nog een poging. Ik meende het heel netjes te doen. Ik was klaar en bekeek m’n werk. Er zat geen draad in. Er was blijkbaar iets mis gegaan. Kon ik weer een heel stuk opnieuw spelden.

En maar weer een nieuwe poging. En toen ik weer een stuk aan elkaar had zitten, bleek ik per ongeluk een stuk van de jurk mee genaaid te hebben. Dus in plaats van naaien door het elastiek en de taillenaad, naaide ik ook nog een stuk stof mee.

Balen! Kon ik weer opnieuw uithalen. En de avond was voorbij. Ik had zo’n enorm baal-gevoel. Daarom trok ik de stoute schoenen aan, en vertelde ik aan de cursusleidster dat ik vanavond voor m’n gevoel te weinig begeleiding kreeg. Vond ik best eng om te zeggen.

Maar het antwoord wat ik kreeg, verbaasde me. Ze zei: ‘Wat had ik nog meer moeten doen dan? Ik heb toch alles uitgelegd?’ Op een toon van: wat durf jij me te zeggen? Tenminste, zo kwam het op me over. Ik was niet mondig genoeg om er tegenin te gaan. Ik praatte maar wat mee. Maar wat voelde ik me rot toen ik thuis kwam.

Na iedere naailes slaap ik ’s nacht slecht. Maar deze keer was wel heel slecht. En ik weet het van mezelf. Ik ben altijd bezig met mensen in te schatten. En ik pas mezelf erop aan. Ik wil graag aardig, vriendelijk, meegaand, gemakkelijk, betrouwbaar, behulpzaam, zelfstandig enzovoorts gevonden worden. Ik ben continu mezelf aan het afstemmen op anderen. Bekaf dus.

Hierna heb ik nog twee naailessen, en dan zit de basiscursus er weer op. Wat ik erna ga doen? Ik twijfel heel erg. Verder? Dan kan ik 10 lessen bijkopen. Of ergens anders naailes zoeken? Of eerst zelf aan de slag gaan?

Op m’n vorige blog over naailes kreeg ik een aantal tips over mijn naaimachine. Nou, dat waren super goede tips! Bedankt daarvoor dames!!👏

Ik keek waar ik mijn machine voor onderhoud kon brengen. Nou, dat kost dan meteen €35,-. Dan heb je een gewone check. Mocht er iets kapot zijn, dan komen die reparatiekosten er nog bij. De machine zelf kostte ‘slechts’ €70,-. Dus ik ging liever eerst zelf kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Op Marktplaats stonden 3 Pfaff naaimachines te koop. In de buurt. En met prijzen tussen de 250 en 300 euro. Maar toen ik ’s avonds wilde reageren op de advertenties waren ze alle drie al gereserveerd.

Dan maar kijken wat ik zelf kan veranderen aan m’n naaimachine. Jersey-naalden... Tuurlijk, die moet ik gewoon hebben. Ik bestelde een pakje naalden. En de volgende dag werden ze al bezorgd.

De draadspanning… Zou die niet helemaal goed staan? Hij bleek op 2 te staan. Tussen 3 en 5 is goed. Dus die schoof ik twee standjes op.

Nou, toen ik thuis een nieuwe poging deed om het elastiek vast te maken, ging het helemaal goed! Zou de oplossing écht zo simpel zijn?

10 opmerkingen:

  1. Ja, zo simpel is het soms! (Maar je moet er maar opkomen.....). Foute reactie van je lerares - nogal defensief! Terwijl het zoveel moed vergde om aan te geven dat je niet tevreden bent / was.... Misschien laat ze het bezinken, en komt er volgende keer verbetering? In ieder geval maken jouw blogjes wel dat ik (steeds meer) zin krijg om de machine te voorschijn te halen - ik reeg ook ooit 8 (?) naailessen - en deed er verder te weinig me

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Liselot, ik zou een andere lerares zoeken want een half uur praten over privé dingen en de andere cursisten laten wachten vind ik echt niet kunnen daar zijn de lessen veel te duur voor. En dat ze zo weinig zelfkennis heeft dat ze tegen je zegt wat ze meer had kunnen doen duhhh misschien minder praten over privé zaken en meer je leerlingen helpen je zit op naai les ze is geen psycholoog. En dan ook nog een slecht slapen na iedere les heel naar voor je, ik denk echt dat je daar niet op z’n plek zit. Maar de keuze is natuurlijk geheel aan jouw. Sterkte je komt er vast wel uit volg je gevoel. Gezellig weekend groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een draak van een lerares. En wanneer je dan ook nog wakker ligt na wat een leuke avond zou moeten zijn....... voor mij zou de keuze duidelijk zijn. Er zijn vast meer naai-juffen of misschien internet instructiefilmpjes om je te helpen een probleem op te lossen.
    Veel succes, nu eerst maar genieten van je jongens en het mooie weekend!
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Buiten wat op de les is gebeurt zijn dingen als elastiek goed erin naaien echt wel lastig, Iedereen zou daar wat moeite mee hebben ook gevorderden, en dan uithalen en opnieuw beginnen hoort erbij. Ook per ongeluk een deel van de jurk meenaaien gebeurt ons allemaal wel eens.
    En ja de instellingen van de naaimachine en naalden luistert nauw zeker bij rekbare stoffen, dat was misschien ook niet de beste keus voor een eerste kledingstuk.
    Maar je hebt heel veel geleerd hiervan. Als je het wel leuk vind ok zelf kleding te maken dan andere lerares zoeken en nog een 10 lessen nemen dan kan je het beter beoordelen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel herkenbaar dat uithalen. Ik heb ook naailes gehad maar uiteindelijk het meest geleerd van zelf thuis de beschrijving lezen en gewoon beginnen. Desnoods met een YouTube filmpje erbij. Je weet dan ook beter waarom je iets op een bepaalde manier moet doet of in wat voor volgorde. Succes, het komt vast goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Slechte lerares. Haar reactie op de dame met de ingewikkelde jurk is al zeer onprofessioneel (ogen draaien, zuchten etc). Het is wel een klant van je waar je zo tegen doet. Een half uur met iemand praten over prive-dingen. Leuk, maar doe dat dan voor of na de les. En zo reageren op jouw reactie is ook fout-fout-fout.

    Verder vind ik het slechte slapen van jou na de les een behoorlijke waarschuwing. Je lijf waarschuwt je dat het niet oke is wat je die avond ervaren hebt. Ik heb jaren bij een bedrijf gewerkt waar de laatste jaren ook heel veel spanning was. Altijd slecht slapen. Nachten wakker liggen, of beneden zitten. Toen ik daar weg was, was het slechte slapen ook over.

    Zoek een andere naailes. Er zijn er voldoende te vinden. Misschien iets verder weg, maar als het beter voelt zou dat geen probleem moeten zijn.

    Sterkte met je beslissing!
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, wat akelig! Ik zou of een andere cursus zoeken of proberen met behulp van veel you tube filmpjes en naai FBpagina’s jezelf alles aan te leren. Naailes heb ik nooit gehad maar ik naaide, vooral vroeger, alles voor mijn 2 dochters en veel voor mezelf. Jasjes, broeken, blousjes en jurkjes. Ook voor mezelf heb ik eens een winterjas, aan 2 kanten draagbaar, gemaakt. Iets heb ik nooit kunnen leren: knoopsgaten maken. Op de kleding voor mijn dochters gebruikte ik drukknopen die erin geslagen worden. Een collega heeft de knoopsgaten in mijn winterjas gemaakt.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is zeker niet de bedoeling dat jij slecht moet slapen na een les. Ik zou zelf stoppen. Jij moet doen om plezier te hebben, niet om een slecht gevoel te krijgen. Ook het naaien zelf, als jij geen energie van krijgt, laat maar los :-)
    Er zijn veel meer dingen waar jij plezier kan hebben. Niks moet een verplichting zijn.
    Jij zou ook kunnen overwegen om de naaimachine alleen voor kleine reparaties te gebruiken. Ik heb zelf een brother, ik heb voor 200€ gekocht in een winkel, het was een model die uit het assortiment ging dus ik kon kopen voor een klein prijsje. En het doet heel goed. Ik ben zelf niet zo goed in. Een broek of rok korter maken, of iets dergelijks lukt wel. Een jurk naaien is voor mij te moeilijk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat jammer dat je zo terug moet kijken op je naailes... Zelf naai ik al vanaf mijn 15e en heb het van mijn moeder geleerd ( steeds meer zelf doen) Ik zou wel iemand/iets anders opzoeken als je nog meer wilt leren...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jammer, jammer, het leek bij je eerste les zo goed, maar dit vind ik echt niet kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)