Pagina's

vrijdag 16 juni 2023

Rabarber

Ik had het nog nooit geproefd. Het herinnert me aan m’n oma. Zij zette vaak een bakje rabarber op tafel bij het toetje.

Het lijkt ook qua uiterlijk een beetje op bleekselderij. Oma maakte er een soort brij van. Ik vond het er zó ontzettend vies uit zien. In gedachten noemde ik het ‘harige kots’…

Een tijdje terug zag ik een recept van rabarbertaart. Ik wilde het tóch een keer uitproberen. En net in die week werd er in de weggeefhoek rabarber weggegeven. Uit eigen tuin zelfs.

Ik appte of ik 4 stengels (de hoeveelheid die in het recept stond) van haar mocht. Dat mocht. De volgende dag op school gaf ze me de rabarber.

Allemensen…!! Wat een enorme stengels. Bij elkaar woog het twee kilo!

Van de eerste stengel maakte ik een zelfde soort brij als oma dat deed. Maar wel even de staafmixer erdoorheen.

Even proeven… Zuur! Echt kippenvel, zo zuur! De volgende keer moet er meer suiker in.

Ik maakte ook een bak met kruimeldeeg. Bloem, roomboter en suiker. Zo konden we een rabarber crumble maken.

Alleen zoon B vindt het vies, de rest vindt het heerlijk! Vanmorgen is het laatste beetje rabarber door de yoghurt gegaan. En nu is het op.

En die taart? Die heb ik niet eens gemaakt… 


6 opmerkingen:

  1. Leuk om zo te experimenteren. Ik denk dat rabarber hier ook wel gewaardeerd zal worden. Misschien toch maar eens halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O rabarber, dat is lang geleden dat ik dat op heb. Ik vond het altijd heerlijk en krijg er nu ineens zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker ik mag ook bij de buren plukken. Maar partner lust het niet en dan vergeet ik het om het voor mezelf te maken. Voor het zuur en rare gevoel in je mond kan je er kalk bij doen, maar geen idee waar dat te koop is. Maizena helpt ook een beetje en custardpoeder erdoor is ook lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er zijn 2 soorten rabarber. De rode stengels zijn zoeter als de groene.
    Rabarber is trouwens een makkelijke vaste plant om in de tuin te hebben. Als hij te groot wordt steek je gewoon een stuk van de wortel af en dat geef je door of je gooit het weg. Haal wel de bloei weg want dat vraagt erg veel energie van de plant.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. maak altijd rabarbermoes met inmaaksuiker voor half zoete jam .doe dat in potjes en heb dan genoeg voor een heel jaar .heerlijk voor kruimeltaart ,warme broodjes of een schepje op de vanille pudding of vanille vla

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sommige combinaties van voedingsmiddelen zijn heel klassiek, zo is rabarber en vanille een hele bekende. Ik at voor het eerst in Engeland rubarb and custard sweets, een hard snoepje in twee kleuren met deze smaken, heel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)