Pagina's

donderdag 8 juni 2023

De zevende naailes

Ik zag een klein beetje op tegen deze les, maar het is me helemaal meegevallen. We waren weer met zes cursisten. De sfeer was ontspannen.

Het elastiek wat ik er zelf ingezet had, bleek toch te wijd te zijn. Ik kan twee dingen doen. Of nieuw elastiek erin zetten. Of een riempje of iets dergelijks maken.

Nou, ik denk dat ik toch maar het elastiek eruit haal en een kleiner elastiek erin ga zetten. Maar niet in deze les. Want deze les wilde ik nuttig besteden.

De aangeknipte mouwen en de hals moesten afgewerkt worden. Dat moet met een bies. Dus m’n eerste opdracht was om stroken te knippen van 5 centimeter breed, en zo lang als de hals en armsgaten plus twee centimeter.

Daarna moest ik de stroken dubbel vouwen met de goede kant van de stof naar buiten. Even vastspelden. Dit moest aan de mouw en hals vastgespeld worden. De twee randjes moest op de rand van hals en mouw komen. Lastig om in woorden uit te leggen, maar het was heel eenvoudig.

Toen moest ik het gaan vastnaaien. Even zoeken naar m’n garen. Nergens te vinden. Dan moet het nog thuis liggen. Ik ging gauw even terug naar huis. Het garen zat thuis nog op de naaimachine. Lekker slim.;)

Toen ik terugkwam kon ik weer aan de slag. Ik naaide de eerste bies vast aan de aangeknipte mouw. Precies over de geluste lijn die nog in de stof zat. En zodra het vast zat, konden de geluste draadjes eruit.

De drie laagjes stof moesten afgeknipt worden. Niet allemaal even kort. Anders krijg je slordige biesjes. Twee kort, eentje iets langer. Maar welke kort en welke iets langer ben ik vergeten. Dat vraag ik volgende week nog even na en schrijf het op.

De bies moest naar binnen geslagen worden en vastgezet met spelden. Daarna rijgen en dan op 1 centimeter vastgenaaid worden.


De les was alweer voorbij. Ik heb meteen een hoop huiswerk. Eén bies zit er nu in. De andere twee kan ik thuis maken.

Dus thuis ging ik lekker aan de slag. De tweede en derde bies zaten er in mum van tijd in. Toen ik de randjes ging knippen, spiekte ik even bij de mouw die al af is. Het zat toch een beetje anders. Ik moest echt een poos heel goed kijken voordat het kwartje viel.

Keurig vastgenaaid aan de binnenkant...😏


Ik had de bies aan de binnenkant van de stof vastgenaaid, maar het moet juist aan de buitenkant.

Nou, eerst maar weer alles uithalen. Eén bies moest ik opnieuw knippen, want ik had de randjes al gekortwiekt.

Tuurlijk baal ik als ik iets uit moet halen. Maar van fouten maken leer je. Daar krijg je inzicht van. Nu weet ik precies hoe een biesje in elkaar zit en wat de bedoeling ervan is.

Nu heb ik nog één les op het programma staan. Als het goed is krijg ik m’n jurk dan af. En na die les stop ik er even mee. Ik heb tot nu toe veel geleerd, maar er valt nog véél meer te leren. Na de zomervakantie ga ik op zoek naar naailes bij iemand anders.

4 opmerkingen:

  1. Fijn dat het deze keer weer ontspannen was, en ja van fouten leer je en uithalen ook ;) ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat elastiek toch maar veranderen. Het is je eerste kledingstuk en dan zou het je toch blijven ergeren en een andere oplossing zou het niet helemaal goed maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ikzelf heb heel veel geleerd door van oud nieuw te maken. Een oude jurk uithalen en daar een baby jumpruit van maken bijv.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dingen weer uithalen hoort ook wel echt bij naaien vind ik. Het is de moeite om te doen, zodat het resultaat daarna echt mooi is.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (9) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) kringloopwinkel (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)