Pagina's

dinsdag 4 april 2023

Eigen baksels

Bij een verjaardag hoort een taart. Vind ik.

Toen we nog maar kort getrouwd waren, en een feestje organiseerden, haalde ik de taarten gewoon bij de Hema. Van de bakker is nogal prijzig. Van de supermarkt niet zo lekker. Hema vond ik een prima tussenvariant. 

Daarna ontdekte ik het zelf bakken van taarten. Eerst met een pakje van dr Oetker. Op den duur probeerde ik allerlei recepten uit. Soms was het zoeken naar alle ingrediënten. Resultaat: een la vol met aangebroken ingrediënten en speciale bakvormen enz.

En wat me opvalt: welke taarten je ook bakt, 'iedereen' kiest appeltaart of monchoutaart.

Met appeltaart moet je nooit variëren. Die is gewoon goed in z’n eenvoud. Ooit maakte ik een Bretonse appeltaart. Het recept kwam uit een tijdschrift. Die viel enorm tegen.

Monchoutaart maak ik niet met echte monchou maar met roomkaas. Het verschil in smaak is minimaal, maar in prijs enorm. Een pakje of recept gebruik ik daar niet voor. Het is gewoon te simpel.

Eerst kies ik welke bodem ik ga gebruiken. Bastognekoekjes of biscuit. 

De roomkaas, slagroom en suiker wordt de vulling. Wij houden van een royale laag.🙈

Bovenop komen vruchten uit blik (vlaaifruit). Kers of aardbei. 

In mijn gedachten 'hoort' het met biscuit en kers, want zo maakte mijn oma het ook altijd. 

Bij een bastogne-bodem is het ook leuk om kleine bakjes te vullen. Staat zo gezellig.

Welke taart staat in jouw top drie?

Bij mij wisselt het wel, maar op dit moment: 

  • kwarktaart
  • bokkenpootjestaart
  • shortcake (boterkoek met karamel en chocola). 




5 opmerkingen:

  1. Walnotentaart, laagje deeg, laagje walnoten in stukjes in caramel en laagje deeg er weer op. Een recept van een kookclub les die ik zeker 30 jaar geleden volgde.
    Arretjescake volgens het originele recept en dat is met frituurvet. Ik heb het originele recept uitgeknipt uit een tijdschrift of zo door mijn oma en in haar receptenboekje geplakt, van rond 1960 denk ik.
    Maar het is al jaren geleden dat ik die maakte.
    Nu koop ik wel eens appeltaartje vd liedel of een met speculaas van Nettorama.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vergeet helemaal mijn favoriet: Hazelnootschuimtaart van Maison Kelder een Haagse bakker oorspronkelijk. Ik werkte een tijd vlakbij een verkooppunt en meestal werd er met verjaardagen daar dan wat gehaald er is er ook een als slagroomversie. Ze zijn trouwens ook in de webshop te bestellen worden ze bezorgd.

      Verwijderen
  2. Grappig genoeg is het bij ons juist omgekeerd. Toen man en ik elkaar net kenden, haalden we taart (meestal gebakjes) bij de bakker. We zijn niet echte taart of gebak liefhebbers, maar af en toe een bananensoes of hazelnoot taartje van Kwekkeboom, lusten we wel.
    Ook de kinderverjaardagen vierden we met taart van de bakker. Meestal chocolade. De kinderen mochten kiezen ook de versiering. Was echt een traditie, waar ze het nog over hebben.
    De laatste jaren werd de groep te groot voor een taart van de bakker (twee werd onbetaalbaar). Bij de Hema bestelden we chocolade fototaarten en die werd ook gewaardeerd. We vieren nu de kinderverjaardagen niet meer groot (18 en 23) en nu is het bakkerstaartje weer terug.
    Zelf bakken doen we wel maar dan meer kruidkoek, bananenbrood of brownie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Liselot, zelf eet ik helemaal geen taart ik eet namelijk geen suiker. Maar er word hier natuurlijk gerust wel eens taart gegeten, toen de kinderen klein waren met hun verjaardag altijd een mooie taart bij de bakker vandaan met een thema wat op dat moment speelde. Maar dit terzijde, als we zelf taart maken is het appel cake met een gedeelte amandel meel en een krokant suiker laagje echt verrukkelijk. En monchou die maken wij hier het liefst met chocolade biscuit echt dat zou je ook eens moeten proberen heerlijk. Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) mijn man (19) financiën (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) bloggen (11) opruimen (11) uitstapje (11) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1) zelfgemaakt (1)