Pagina's

dinsdag 14 maart 2023

Hoeveel zijn we kwijt aan boodschappen?

In januari en februari 2022 was ik kwijt aan boodschappen:        €    771,10

In januari en februari 2023 was ik kwijt aan boodschappen:        € 1.043,30

Een verschil van maar liefst €272,20. Het is natuurlijk wel te verklaren.

  • De inflatie. De prijzen zijn enorm gestegen. Ik weet niet één product waarvan de prijs gelijk is gebleven. Vorig jaar kende ik de meeste prijzen van producten die ik koop uit mijn hoofd. Nu niet meer. De nieuwe prijzen wennen nog niet echt.
  • Vier kinderen in de groei. Het zijn echte broodeters. Als ik ze hun gang laat gaan eten de oudsten gerust zeven(!) boterhammen per persoon. Dus ik beperk ze. Vier, hooguit vijf. Drie van de vier kinderen eten ook bergen warm eten weg. Met een kilo groente redden we het niet meer…
  • Geminderd met suiker. Begin van het jaar stopten we voor één maand met toegevoegde suiker. Inmiddels eten we wel weer toegevoegde suiker, maar hebben we een aantal compromissen gesloten. Eén boterham per dag met zoet beleg. Alleen in het weekend een snoepje/chocolaatje. Dat gaat heel goed. Ze eten hierdoor veel vaker fruit. Ook in het hartig broodbeleg is het terug te zien. Iedere week minimaal 1 grote pot pindakaas en minimaal 1 kg kaas. Dat is heel wat prijziger dan de speculoos en chocopasta die vorig jaar veel gegeten werd.

En om even iets positiefs te benoemen: Nu was er toch warempel één product waarvan de prijs is verlaagd in de afgelopen week. De roomboter kostte vorige week €2,49 en deze week €2,37.

7 opmerkingen:

  1. En dan heb je nog geen eens pubers, die eten pas echt veel. 10 boterhammen (stevig volkoren) vele eieren, noodles, soep, restjes van de dag er voor en heel veel warm eten. En dat de hele dag door. En dan zijn het nog steeds gespierde spijkers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is best een flink verschil. Ik vind het wel interessant dat je door te minderen met suiker juist duurder uit bent! Waar blijft die suikertaks ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen, wij minderen ook, maar heb geen vergelijk met vorig jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Omdat we vlakbij Belgie wonen kunnen we daar nog veel goedkoper aanschaffen, de boter is er 1.89 2 weken geleden en de hv melk 90 resp volle 105 cent. Ik haal er ook altijd cola, is en goedkoper en geen statiegeld. En ik koop bij de alsi altijd erg lekkere chocolade repen die ze hier niet verkopen. En abdijkaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Lot, statiegeld is toch geen uitgave, dat krijg je terug. En is goed voor het milieu ivm recycling. Ben trouwens wel benieuwd welke chocolade dat is die je daar koopt.

      Verwijderen
    2. Ik ga ervanuit dat het ook gerecycled wordt als ik ze in de plastic bak bij de milieustraat komt. En ik vind het vooral ook makkelijk ze niet te hoeven bewaren en aan denken om ze weer in te leveren.

      Verwijderen
  5. Wat een enorm verschil! Wij zijn met ons tweetjes, dan scheelt het wel maar toch wat minder. Ik maakte op een maandag mijn Jumbo online bestelling aan, het eindbedrag was 55 euro. Toen ik het op donderdag definitief ging bestellen was het al 57 euro geworden! Onder andere de vla, sperziebonen, ijsbergsla en havermout waren duurder geworden.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)