Pagina's

woensdag 29 maart 2023

Het uurtje

Zijn jullie al gewend aan de zomertijd?

Fijn dat het ’s avonds langer licht is. Zodra het weer opknapt krijg ik ook zin om ’s avonds iets te doen. Lekker naar buiten.

Maar eerlijk gezegd is het ook een beetje gedoe, dat uurtje.

’s Avonds zijn de kinderen veel te wakker om te gaan slapen. Op zich niet zo’n groot probleem. Ik geef ze een boek mee naar bed. Ze worden vanzelf een keer moe. En gelukkig blijven ze keurig in bed liggen. Behalve zoon D. Hij blijft wel in bed, maar klaarwakker in bed liggen is helemaal niks voor hem. Hij is ontregelt en huilt daarom veel in bed. Ook 's nachts ineens weer... 

’s Morgens moet ik de kinderen wakker maken. Ik weet dat ze er niks van krijgen, maar toch vind ik het een beetje zonde. In het weekend hoop ik altijd dat ze niet zo vroeg wakker zijn, maar door de weeks maak ik ze zelf wakker... 

Aan de zomertijd kan ons gezin overigens makkelijker wennen dan aan de wintertijd.

Bij het ingaan van de wintertijd slapen onze kinderen dat extra uurtje niet. Ze worden gewoon een uur eerder wakker. En ze hebben een uur eerder trek. En ze zijn een uur eerder moe. Precies onder etenstijd. Da's niet zo gezellig. 

Sommige jaren lees je rondom zomer/wintertijd veel over afschaffen. Dit jaar heb ik er bijna niets over gelezen. Ik ben benieuwd of het ooit wordt afgeschaft. Mijn toestemming hebben ze. 

4 opmerkingen:

  1. Van mij ook, klinkklare onzin de Zomertijd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik merk wel dat ik wat meer "last" heb van het uurtje dan toen ik nog jonger was (ben 51). Mijn kinderen hebben er gelukkig geen last van gehad. Nu heb ik er twee en die schelen 5.5 jaar met elkaar. Ze vonden het heerlijk om na het eten nog even buiten te spelen in de speeltuin om de hoek. De zomertijd was een soort van aftrap daarvan. Zelf wandelen we graag na het avondeten. Zo veel fijner wanneer het nog licht is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ons maakt het eigenlijk niets uit. De klokken in de slaapkamer zijn radiogestuurd dus we staan gewoon op de normale tijd op dat we altijd opstaan. Doen ook lunch etc op de tijden die we anders ook doen. Alleen de hond's biologische klok loopt de eerste 2 dagen niet lekker, die begint op de oude tijd te zeuren 😁
    Ik weet dat sommige er echt last van hebben. Mij ex schoonmoeder was een vrij nuchtere zakenvrouw met eigen zaak en ze had echt 2- 3 weken nodig om weer bij te komen, dat ergerde haar zelf ook maar haar lichaam zei wat anders dan haar hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben er inmiddels geloof ik wel aan gewend, maar met kinderen is het altijd wat lastiger is ook mijn ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)