Pagina's

zaterdag 18 februari 2023

Bewaren of weggooien?

Ik ben weer in de opruimfase. Elke dag pak ik een kast of la aan. Ik denk dat het voorjaarskriebels zijn.

Voor mij werkt deze volgorde het beste:

  • Alles eruit.
  • Grondig schoonmaken.
  • Alléén terugleggen wat daar hoort en wat ik gebruik. Het liefst alles gestructureerd en op vaste plekken. Mandjes of bakjes voor het kleine spul.
  • Wat er overblijft gaat terug naar de plek waar het hoort of weg. Weg kan via de weggeefhoek, kringloop of vuilnis.

Deze week pakte ik de kelderkast aan. Een kast met twee treden naar beneden. De ruimte is onderin ongeveer twee meter bij één meter.

Twee jaar geleden is de kast voor het laatst leeggehaald. We ‘kregen’ toen een nieuwe keuken. Ik heb de kast toen vlugvlug ingeruimd, want de hele benedenverdieping moest weer ingeruimd worden. De kelderkast had toen niet zoveel prioriteit. Deur dicht en niemand ziet er wat van.

  • Eerst helemaal leeghalen dus. Dat viel me reuze mee. De kast leek steeds groter te worden.

  • Daarna moest alles grondig schoongemaakt worden. Ook dat viel mee. Een spinnetje hier en daar. Verder kwam ik niks engs tegen.

  • Toen was het inruimen aan de beurt. Het leek een beetje op vakken vullen.

  • Maar toen kwam het taaiste stuk. Alles wat niet in die kast hoort moest terug naar z’n plek of weg. Poeh, wat een klus!
Wat lag er veel. Zo kwam ik erachter dat we twee koffiezetapparaten hebben. Hoezo twee? We hebben ze ‘voor verjaardagen’ maar gebruiken ze zelden (tot nooit). Veel koffiedrinkers zijn theedrinkers geworden. Eén apparaat heb ik weg kunnen geven aan een goed doel. De ander heb ik toch maar teruggezet. Voor verjaardagen…

En wat een hoeveelheid tassen kwam ik tegen. Niet normaal. Big shoppers, plastic tasjes, papieren tasjes, stoffen tassen, fietstassen, linnen tassen, kapotte schooltassen. Je kon het zo gek niet bedenken. Waarom zou ik het bewaren? In een andere kast staat al een bak met tassen, want soms heb je gewoon even een tasje nodig. Maar dit was nog extra voorraad, waarvan ik zelf niet wist dat ik het had. Weg ermee. Gelukkig kon ik er iemand anders blij mee maken. En ik vraag me nog steeds af waarom ik al die tassen heb bewaard... 

Er stond een stokoude kruimeldief. Kon ook weg. Etagères nemen veel ruimte in beslag. Ik heb wel leukere schaaltjes. Deze gingen naar de kringloopwinkel.

De ijsmachine ging toch maar terug in de doos. Even overwoog ik om die ook bij de kringloop te brengen. Maar nee, ik wil graag nog eens ijs maken. 

Aan het einde van de middag bracht ik alle spullen die weggegeven waren naar de nieuwe eigenaar. Bij de kringloopwinkel gaf ik een tas met spullen af. 

Kilo's lichter voelde ik me. Zo’n heerlijk gevoel!

3 opmerkingen:

  1. Wij drinken wel veel koffie dus toen ik in de kringloop een zelfde tegen kwam kocht ik die meteen als reserve, staat op zolder.
    In mijn eigen kamer boven heb ik een kapstok met tassen en sjaals die heb ik ook afgelopen maand kritisch bekeken, en een paar tassen weggedaan, een onhandige wel bewaard want daar staat als merk mijn echte naam op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat het de Lente is! Ik kreeg deze week op het werk ook al zo'n opruimbui! Er kon ZOVEEL weg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo herkenbaar. Wegens een grote verbouwing moest de bovenverdieping bijna helemaal leeg. Dar kwam ik het oude servies van mijn moeder en veel dierbare herinneringen tegen. Maar ook dingen die je bewaard hebt voor de kinderen uit hun jeugd. Confronterend was vooral de hoeveelheid. Binnenkort een blogje erover. Complimenten voor jou kast!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)