Pagina's

vrijdag 14 oktober 2022

Hoe deed mijn moeder dat?

Zuinig leven, weinig geld uitgeven, zoveel mogelijk zelf maken/doen, repareren. Het is me allemaal voorgehouden in de opvoeding. Mijn ouders kregen zes kinderen. Mijn vader werkte buitenshuis, mijn moeder runde het huishouden.

Wij hebben weliswaar vier kinderen, maar ook exact dezelfde taakverdeling. Man werkt, ik run het huishouden. 

Wat ik me herinnerde, was, dat we het financieel goed hadden. Maar er werd niet met geld rondgestrooid. Een paar dingen die opvallend waren:

  • Er werd gezocht naar vakantiehuisjes via schakeltjes in de krant. Mijn moeder maakte er een sport van om een goedkoop huisje te vinden. Soms gingen we meerdere jaren naar hetzelfde plekje. Vaak twee weken achter elkaar.
  • We haalden soms aardappels en vooral veel appels bij een ‘boer’. 
  • Mijn opa had een volkstuin. Als we bij opa en oma waren geweest, werd de auto volgeladen met uien, rode kolen en dergelijk.
  • Op de markt kocht mijn moeder vaak aardappels per 20 kg. Een heel gesleep. Met z'n achten gingen er héél wat aardappels doorheen.

  • Mijn moeder maakte kleren voor ons. Ze breide een trui. Of naaide een jasje of rok. En ze maakte zelf gordijnen en vitrage. Ze heeft ook pogingen gewaagd om het ons aan te leren. Maar het zit er bij mij niet in. Ik word er zo kriebelig van. Brr…
  • Mijn ouders knipten onze haren. Mijn moeder deed de dochters. Mijn vader de zonen. 
  • Kleding en fietsen werden, indien mogelijk, doorgeschoven  naar het volgende kind.
  • Op aanbiedingen werd gelet. Als bijvoorbeeld de jam in de aanbieding was, werd er een gerust een voorraad van 20 potten aangelegd. Ze hebben een grote kelder, dus het lag niet in de weg. Mijn moeder was geen type die allerlei winkels afging voor koopjes. Twee supermarkten, en daar hield ze het bij. 
  • Spullen (denk aan meubels) werden pas vervangen als ze helemaal versleten waren. Ergens op uitgekeken zijn is geen reden om te vervangen. 
  • Ieder jaar plukten we met elkaar bosbessen. Daarvan maakte mijn moeder jam. Gratis, en een gezellig gezinsuitje. 
  • Cadeaus waren vaak praktisch. Mijn moeder kreeg vaak voor haar verjaardag huishoudelijke artikelen, zoals een pan, blender, serviesgoed.
  • Een tijdlang bakte mijn moeder zelf brood. Het meel haalde ze in grote hoeveelheden bij de bakker. Ze bakte vooral omdat het zo lekker en voedzaam was.
  • Hooi voor het konijn werd bij de boer gekocht. Veel voordeliger dan van de dierenwinkel. En ook nog eens verpakkingsvrij. 

Grappig. Ik heb een aantal dingen overgenomen. 

  • Sommige dingen nog maar sinds kort. Zoals vakantie boeken. Ik heb ontdekt dat ik plezier heb in het zoeken naar een goedkope(re) vakantieverblijf.
  • Ik koop wel eens vlees bij de boer. Aardappels en groente niet. Ik zou niet weten waar. Helaas. En de landwinkel is zó enorm boven mijn budget.
  • Kleren maken doe ik niet. Kan ik niet. En ik wil het ook niet leren. Ik ben wel een koopjesjager wat betreft kleding. Meestal lukt het me om alléén maar in de uitverkoop te kopen. En soms heb ik geluk via de weggeefhoek.
  • Haren knippen doe ik. In het begin nam ik de kinderen mee naar de kapper. Maar intussen vinden ze de kapper niet meer leuk. De oudste twee zijn te groot voor de ‘leuke’ stoel bij de kapper (met het filmpje). Daarom hebben ze liever dat mama het doet. En ik vind het leuk om te doen. En met een paar jaar ervaring, durf ik te zeggen dat ik er best goed in ben. En in gedachten hoor ik de kapper me uitlachen.😉


  • Tweedehands en doorschuiven, dat passen we hier ook toe.
  • Wij zijn wel iets makkelijker met meubels aanschaffen, en wisselen in het interieur. Soms betalen we de hoofdprijs, maar onze gordijnen waren bijvoorbeeld gratis. Ons bankstel raakt versleten, maar die vervangen we voorlopig nog niet. Op een nieuw bankstel ben ik zuinig. Geen doen met vier kleine kinderen.
  • Cadeaus zijn bij ons ook vaak praktisch. Toch proberen we steeds vaker om belevingen en persoonlijke dingen aan elkaar te geven. Dat hoeft niet duur te zijn, maar het mág wel wat kosten.
  • Bij de bakker haal ik 'brood van gisteren'. De prijs ligt nu op €1,50. Dus hier geen zelfgebakken brood, maar wel lekker en voordelig bakkersbrood. 

O ja, en weet je nog? In mijn vorige blog schreef ik hoe moe ik me voelde na een corona-infectie. Gelukkig zijn de moeheid en alle bijbehorende klachten weer verdwenen. Wat heerlijk!



3 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat die vervelende vermoeidheid voorbij is. En leuk om te lezen hoe je bepaalde gewoontes van je moeder hebt overgenomen : )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, fijn he! Ja, zo moeder zo dochter. In ons geval klopt het dus echt. :)

      Verwijderen
  2. In mijn vroege jeugd in de 50-er jaren was het in vele opzichten echt anders. Nog geen wasmachine en een gaskachel in de kamer. Zij en wij hebben het altijd goed gehad financieel, mijnouders hadden een boot en daar waren we elk weekend en vakantie op.
    Eten en drinken was vrij simpel wat ik me kan herinneren, aardappelen, groente, vlees een een pap toe, Ik hield er helemaal niet van en was ook heel mager.. De andere dingen was er wel in overvloed beleg op brood vonden ze zelf erg lekker en oma die ernaast woonde helemaal maar ik hiel ook niet zo van brood. Van de schoolmelk heb ik nog steeds een trauma.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)