Pagina's

maandag 12 september 2022

Opmerkingen

Opmerkingen die ik in de afgelopen weken kreeg:

‘Je zult het wel ontzettend druk hebben.’

‘Poeh, wat zal jij blij zijn als ze ’s avonds in bed liggen.’

‘Ik durfde jou er niet voor te vragen, want jij hebt al genoeg aan je hoofd.’

En ja, voor vier kinderen zorgen is een dagtaak. Ik sta altijd aan (of op stand-by) en kan nooit uit. Maar ik ben óók gezegend met een hoog energielevel. Want het kost niet alleen energie, het levert ook weer energie op. Geknipt voor het moederschap, al zeg ik het zelf.

Wat die opmerkingen met mij doen:

Ik krijg het gevoel me te moeten verdedigen. Vertellen dat onze kinderen mij niet uitputten. En als dat wel zo is, dan is er iets aan de hand. En dat moet opgelost worden. Dus ik reageer iets in de trant van:   

‘Nee joh, valt allemaal reuze mee. Juist heel gezellig. Tijd genoeg als thuisblijfmoeder.’

O, en soms babbel ik gewoon mee. ‘Ja, helemaal gelijk, tropenjaren. Blablabla.’

 

Dan een andere situatie. Sinds kort doe ik vrijwilligerswerk. Tijdens een vergadering moesten er taken verdeeld worden.

‘Ik heb geen tijd, want ik werk.’

‘Sorry, maar ik zit middenin een verhuizing, al máánden.’

‘’s Avonds heb ik geen energie, want dan heb ik er een hele dag op zitten.’

‘Net voor een deadline. Dus nee.’

Of na de vraag wie een bepaalde taak voor zijn rekening wil nemen, blijft het ongemakkelijk stil.

Daar zit ik dan. Wordt alles nu op mij afgeschoven? Krijg ik de prullenbak-positie? Ik merk dat ik vanbinnen op slot ga. Ineens heb ik ook helemaal niet meer zoveel energie. En ik heb het ook druk. Vooral ’s avonds. Dan heb ik er ook een hele dag op zitten.

 

Wat een verschil he?

Ligt het aan de situatie? Of aan mij? Waarom ga ik ineens op de rem? Wat vind ik nu echt? Heb ik het nou wel druk of niet druk? Heb ik nou tijd over of tijd tekort? Is het de sfeer? Missen we het groepsgevoel? 

Ik begrijp het niet… Ik begrijp mezelf niet. En de rest van de groep ook niet. 

Ik ben me er wel bewust van. Maar of dat genoeg is?



6 opmerkingen:

  1. Wees gewoon eerlijk over hoe je je voelt. Al die aannames van mensen, wat moet je ermee. Je hoeft je niet te verdedigen, maar je kunt wel aangeven dat jij het anders ervaart.
    En uiteraard geen prullenbak-positie accepteren, da's mooi makkelijk. Succes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. herkenbaar, je bent toch de hele dag thuis?.kan jij wel doen.trap er niet in,als je ruimte in je tijdschema hebt oke,maar je kan dan beter iets voor je zelf doen .sporten,cursus of zo . ik ben gaan quilen 1x per maand met een groepje bij elkaar komen en verder thuis af en toe een uurtje heerlijk.voor mij geen vrijwilligers werk meer ,je doed het toch nooit goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies. Dat is het nadeel van vrijwilligerswerk. Toch hoop ik dat ik er voldoening uit ga halen.

      Verwijderen
  3. Jullie hebben dat besloten dat jij thuis bent en de zorg voor 4 kinderen grotendeels op je neemt. Dat is een fijne ,soms vermoeiende en tijdrovende taak die je ook niet zomaar kan laten vallen voor . . . . "omdat ij toch thuis bent" .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als iedereen een paar taken oppakt, dan is het zó gedaan. Die manier van werken past veel beter bij me.

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)