Pagina's

maandag 19 september 2022

Nieuwe categorie uitgaven

Een nieuwe categorie in de uitgaven. Het was maar een tientje. Dat valt reuze mee. En waaraan dan? Nou, aan computerspelletjes. Het is voor de eerste keer dat wij zoiets hebben gekocht. Ik heb het zo lang mogelijk geprobeerd uit te stellen. Ik hoopte dat de kinderen zich op een andere manier goed zouden kunnen vermaken. En dat kunnen ze nog steeds. Gelukkig!

Maar de computer heeft een enorme aantrekkingskracht. Begrijpelijk. Ik wil ze daarin sturen. Ze mogen met Word en Excel ‘spelen’. Zo zijn er al veel verhalen getypt. Ook maken ze in Paint allerlei tekeningen. Op internet vinden ze Youtube geweldig. Toen de oudste nog 3 of 4 jaar was, vonden ze Nijntje helemaal leuk. Ik ook.

Nu zijn ze ouder aan het worden. Nijntje is saai. Allerlei andere filmpjes die ik ‘oké’ vind, zijn ook te saai. Wat zij leuk vinden, heb ik moeite mee. Vuurspuwende draken, spoken, zombies. Brr… En ook al zou de oudste dat leuk vinden om te bekijken, dan is het totaal ongeschikt voor de anderen. En dan ál die reclames tussendoor. Eén klik, en ze zitten alweer op sites of andere filmpjes. Eérlijk, ik wil het gewoon niet.

Wij hebben ook bewust geen televisie. Mijns inziens komt er via de ogen en oren veel te veel informatie binnen die niet gepast is (bij kinderen). 

Laatst kwam een buurjongetje bij ons binnen. ‘Hebben jullie geen TV?’ Kon ik even uitleggen in kindertaal waarom we deze keuze hebben gemaakt. Het jongetje begreep het meteen. Hij zei: ‘jullie hebben zeker nooit nachtmerries’.

Ik zit dus met een dilemma. Computer is interessant. Internet ook. Youtube is de bom. Ik maak er zelf ook gebruik van. Ik wil helemaal niet alles tegenhouden. Maar gedoseerd en geschikt voor de juiste leeftijd. Geen gevloek, geen schaars geklede personen. 

Om het nog maar niet over de invloed te hebben in het vormen van een mening. Hoe er soms over bijvoorbeeld de politiek wordt gepraat. Hoe kunnen onze kinderen respect krijgen voor regeringsleiders en het koningshuis, als ze horen hoe men in televisieland over hen praat? 

Ik liet ze ‘Onze Boerderij’ kijken. Een leuk en leerzaam programma over boeren. Maar NPO is niet alleen maar braaf. Ze zijn wel op die site. Wil ik dat ze zomaar wat anders aanklikken? Poeh…

En ja, we vinden het ook héél gezellig om met z’n allen iets leuks te kijken. 

Dáárom. Voor nu computerspelletjes. Dierentuinen bouwen, en boerderijen onderhouden. Zo speelde ik vroeger graag een spel met pretparken bouwen.

Voor nu is dit (denk ik en hoop ik) een ‘goede’ oplossing.

  • Ik heb heel erg getwijfeld of ik dit wel wil delen. 
  • Zoveel mensen, zoveel meningen. 
  • Iedere ouder wil het beste voor z'n kind. 👍
  • Ik veroordeel niemand.
  • Maar ik deel het zodat u/jij mee kunt lezen hoe er gedacht wordt over zulke onderwerpen binnen ons gezin. 

4 opmerkingen:

  1. Ik ben vaak wel blij dat mijn dochter in 1977 is geboren, ze heeft ook geen kinderen. Met ouders van nu heb ik vaak medeleven om hun kinderen in de huidige roerige tijd te begeleiden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu zijn onze kinderen nog klein, maar wat als ze puber worden?
      Elke tijd heeft z'n eigen moeilijkheden, dat zal in de tijd dat uw dochter jong was niet anders zijn geweest, denk ik.

      Verwijderen
  2. Prima toch, jullie maken deze keuze voor jullie gezin. Dat anderen heel anders doen is net zo prima. Ik ga er vanuit dat jullie ze leren later zelf ook verstandige keuzes maken en misschien niet dezelfde als jullie maar zolang ze er over nagedacht hebben. Televisie is leuk hoor, ik kan er erg van genieten, maar het is niet hét middel om kennis te vergaren en te vergroten. Daar is meer voor nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geniet van je buurjongetje! Die vat het daadkrachtig samen!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)